ik moet even mijn verhaal afketsen tegen al jullie ervaring.
Het punt is namelijk dat mijn D80 vaak focusfouten laat zien. Tenminste, voor mijn gevoel.
Ik kreeg heel vaak geen scherpte op het punt waarop ik scherp stel.
En dit is vooral te merken op f/2.8 (ik weet dat een lens niet op zn scherpst is hier), en vooral met mijn 17-35mm f/2.8.
Het lijkt alsof het kritischer is met mn 17-35 dan bijvoorbeeld mn 70-200mm.
Voor mijn gevoel zit mijn D80 er de helft van de tijd naast wat betreft scherptepunt.
Je weet wel; 1 of 2 foto's scherp, 3 foto's niet.
Dus om eens te kijken heb ik eens wat foto's van tekst, backfocuscharts e.d. gemaakt, en dan zie je dus dat 5 foto's niet scherp zijn op het punt waar ze moeten, en 2 foto's zijn ragscherp.
Voor de grap heb ik mijn 17-35mm f/2.8 op mijn moeders D50 geschroefd, de eerste foto die ze maakt is ragscherp (en dan bedoel ik ragscherp in termen van 70-200mm VR ragscherp). En degene die erna kwam ook, en...etc.
Kan het zijn dat mijn D80 na verloop van tijd mis-aligned is geworden? De camera ligt nog al eens te hotseklotsen in mijn rugtas

Of zijn (back)focusfouten kritischer te zien op een groothoeklens als de 17-35mm f/2.8.
Ik denk dat ik sowieso eens langs ga bij de fotograaf om het boeltje te laten checken, want zoals het nu gaat is het hit-and-miss met fotograferen qua scherpte.
PS. heeft er iemand met een 17-35mm een 100% crop van het scherptepunt op een sluitertijd rond de 1/100ste?