Grijskaart of niet?
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
De Kodak grijskaart is NIET bedoeld voor witbalansmeting, maar voor lichtmeting. Ik gebruik zelf de WhiBal grijskaart voor witbalans. Hier een aantal video's daarover, die duidelijk uitleggen waarom het belangrijk is een kleurneutrale grijskaart te gebruiken. http://www.whibalhost.com/_Tutorials/Wh ... index.html
Jur
Gebruik zelf de GretagMacbeth kleurkaart.
Heb het na enig zoekwerk de oude factuur kunnen vinden en hij koste in al enige jaren terug 128 Euro.
Stond overigens op dehandleiding dat je hem na 2 jaar weer kon weggooien. Heb het niet gedaan, maar altijd mooi lichtdicht bewaard en is naar mijn idee altijd nog goed
Heb het na enig zoekwerk de oude factuur kunnen vinden en hij koste in al enige jaren terug 128 Euro.
Stond overigens op dehandleiding dat je hem na 2 jaar weer kon weggooien. Heb het niet gedaan, maar altijd mooi lichtdicht bewaard en is naar mijn idee altijd nog goed
- HenkG
- Forumlid
Na enig surf- en speurwerk las ik dat de 'Nederlandse variant' van de Whibal-grijskaart de Dynatech-grijskaart is. Die naam is inmiddels veranderd in FocusFX.nl-grijskaart. In de naam zit gelijk het web-adres. De beschrijving en de gebruikersbeoordelingen lezend hebben me doen besluiten deze te bestellen. Niet voor niks maar relatief betaalbaar...
Groet,
Henk
Groet,
Henk
- smitsfotografie
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Welke grijs kaart ?, dat maakt niet zoveel uit, als de grijskaart maar gemaakt is van 18 % grijs.
Een grijswaarde van 18% wordt in de fotografie gehanteerd voor het gemiddelde onderwerp; belichtingsmeters zijn altijd op deze waarde gekalibreerd. Dus wanneer de lichtwaarde van het onderwerp exact 18% grijs bedraagt, dan wordt er optimaal belicht.
bron :Wikipedia
Een grijswaarde van 18% wordt in de fotografie gehanteerd voor het gemiddelde onderwerp; belichtingsmeters zijn altijd op deze waarde gekalibreerd. Dus wanneer de lichtwaarde van het onderwerp exact 18% grijs bedraagt, dan wordt er optimaal belicht.
- Jaap Driest
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
- HenkG
- Forumlid
Ik moet ook maar af gaan op wat ik lees en hoor. Zo heb ik begrepen dat bijvoorbeeld de Kodak grijskaart wél 18% grijs laat zien maar niet in een neutraal grijs. Daardoor zou die kaart niet geschikt zijn voor het meten van de witbalans maar alleen voor het bepalen van de belichting. Voor wat het allemaal waard is...
Met vriendelijke groet,
Henk
Met vriendelijke groet,
Henk
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Het gaat er hier om of de grijskaart gebruikt kan worden voor Witbalansmeting en niet voor de belichting. Voor dat laatste is inderdaad elke 18% grijskaart geschikt.smitsfotografie schreef:Welke grijs kaart ?, dat maakt niet zoveel uit, als de grijskaart maar gemaakt is van 18 % grijs.
Een grijskaart voor Witbalansmeting hoeft niet perse 18% grijs te zijn. Kaarten zoals de WhiBal zijn zelfs aanzienlijk lichter van tint. Veel belangrijker is dat de grijskaart voor witbalansmeting kleurneutraal is. De Kodak 18% grijskaart is dat niet.
Jur