ruis.....korrel

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
yoyo

Bericht door yoyo » wo sep 19 2007 11:27 pm

iJoost schreef: Nee, pixels zijn pixels. Altijd even groot.
Daar vergis je je. Ik heb andere info. Bij de D200 en D80 is het volgens mij 6.5µm en bij de D2Hs 9µm.

Zoek maar even op internet voor de verschillende sensoren.

-EDIT-
De vergelijking tussen de D200 en D80 is een ongelukkige, omdat het aantal MP's bij deze camera's gelijk is.
In feite liggen pixels niet letterlijk verder van elkaar af, als ze groter zijn ligt de basis van elke pixels verder van elkaar af. Ze sluiten echter allemaal tegen elkaar aan.
Als je de Fuji sensoren ziet dan heb je zelfs met grote en kleine pixels op één en dezelfde sensor te maken.
Laatst gewijzigd door yoyo op wo sep 19 2007 11:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jos van Zetten

Bericht door Jos van Zetten » wo sep 19 2007 11:38 pm

iJoost schreef:Alleen als je korrel en ruis domweg als ongewenst en te vermijden beschouwt (wat zeker bij korrel lang niet altijd het geval was/is)
Mee eens, analoog vond ik het ook leuk om met grove korels te "spelen".

yoyo

Bericht door yoyo » wo sep 19 2007 11:41 pm

Afbeelding

Fuji Sensor

BRON : http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms5pro/

De kleine pixels zijn minder gevoelig en nemen de hoge lichten voor hun rekening, terwijl de grote gevoelige pixels de schaduwen voor hun rekening nemen. De processor maakt daar dan een beeld van. Het voordeel is dus het grotere dynamische bereik. Effectief heb je echter de helft van het aantal opgegeven pixels...

iJoost

Bericht door iJoost » do sep 20 2007 12:05 am

yoyo schreef:
iJoost schreef: Nee, pixels zijn pixels. Altijd even groot.
Daar vergis je je. Ik heb andere info. Bij de D200 en D80 is het volgens mij 6.5µm en bij de D2Hs 9µm.
Zucht... je hebt helemaal gelijk. Photosites (niet pixels) verschillen uiteraard in afmetingen bij verschillende sensoren in verschillende camera's. Maar of die kennis veel toevoegt als het gaat om het uitleggen van de verschillen en overeenkomsten tussen ruis en korrel, betwijfel ik. Pixels worden echt niet groter als je de ISO-waarde opschroeft. En photosites ook niet. ;-)

yoyo

Bericht door yoyo » do sep 20 2007 12:26 am

iJoost schreef:Maar of die kennis veel toevoegt als het gaat om het uitleggen van de verschillen en overeenkomsten tussen ruis en korrel, betwijfel ik. Pixels worden echt niet groter als je de ISO-waarde opschroeft. En photosites ook niet. ;-)

Dat is waar.
Echter een camera met grote pixels lijkt in die zin wel een beetje op een analoge high-ISO film.
Hogere ISO op een digitale camera worden gegenereerd door het versterken van het basissignaal, maar bij een sensor met grotere pixels is die basisgevoeligheid hoger dan die bij een sensor met kleinere pixels. Dat is ook zo bij film. Je pixels veranderen idd niet real-time van grote. Als je de sensor uitwisselbaar maakt kun je dit wel simuleren.

Bij de film zie je de korrel sneller. Bij de sensor met grotere pixels zie je de pixels sneller doordat je minder pixels hebt. De film heeft ook minder korrels... Korrels en pixels zijn dan toch vergelijkbaar.

Wat op DSLR ruis heet is op een high-ISO film ook wel een beetje te zien. Alleen valt bij analoog eerder de korrel op en bij digitaal eerder de chroma noise. Dat laatste komt doordat op digitaal dus de hogere ISO metname ontstaat door het versterken van het signaal en dus het versterken van de basisruis. Dat laatste heb je op analoog niet. (tenzij je een zwaar onderbelichte film heel lang belicht bij het afdrukken.)

Ik val nu in herhalingen... :oops:

iJoost

Bericht door iJoost » do sep 20 2007 6:10 pm

Ik las trouwens ergens dat Nikons vooral ruis in de helderheid produceren en minder in de kleur en dat dat gunstig zou zijn. Vergeten waar precies. (Misschien ook wel in het e-Book van ByThom.)

Lady Ninabeer

Bericht door Lady Ninabeer » vr dec 07 2007 10:50 pm

Nee, pixels zijn pixels. Altijd even groot.

Leuke stelling dat pixels altijd evengroot zijn. Helaas is dit niet het geval. Een pixel is een beeldpunt op de sensor en de grootte is dus afhankelijk van het aantal beeldpunten en de grootte van de sensor.
Bij een full frame sensor zijn de pixels dus groter dan die van een compactcamera en vangen daarom meer licht. Meer licht is minder ruis.
Dit is ook de reden dat een full frame sensor dus zonder al teveel meer ruis op hogere iso waardes goed presteerd.
Zoals al eerder is opgemerkt wordt de gevoeligheid van de sensor (lees iso) verhoogd door de spanning op de sensor te verhogen. hierdoor wordt de drempelwaarde van licht/donker verhoogd en heeft de sensor minder licht nodig. nadeel van deze truuk is dat hierdoor de sensor gaat ruisen.

Zie het even zo dat donker uit betekend en licht aan betekend voor de sensor. nu voegen we wat licht toe en nemen aan dat dit ook uit is terwijl je dus al in het gebied van aan zit. Omdat elke beeldpunt anders is als zijn buurman kan dit voor de ene nog echt uit betekenen en voor de andere al aan. Dit zonder dat er licht op gevallen is door de lens. Je begrijpt dan denk ik wel dat dit dan ruis is.

Dit is nog steeds analoge ruis omdat de sensor analooog is.
Na de analoog digitaal conversie kan er in wezen geen ruis meer ontstaan op zijn hoogst een verkeerde intrepetatie van licht en donker

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

leuk

Bericht door George Fennes » vr dec 07 2007 11:49 pm

Volgens mij snap jij het wel Lady Ninabeer :D

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Remco Jan

Bericht door Remco Jan » zo dec 23 2007 5:10 pm

iJoost schreef:Ik las trouwens ergens dat Nikons vooral ruis in de helderheid produceren en minder in de kleur en dat dat gunstig zou zijn. Vergeten waar precies. (Misschien ook wel in het e-Book van ByThom.)
Dat klopt. Vergelijk maar eens een ruiserige foto gemaakt met een Nikon met eenzelfde foto van bijvoorbeeld een Canon. Nikon oogt veel "analoger" omdat er minder kleurruis in zit. De ruis in de helderheden is ook vrij makkelijk in PS te corrigeren door de foto in Lab colors om te zetten en de ruis in het L kanaal te reduceren.

GdP

Bericht door GdP » zo dec 23 2007 10:29 pm

Jos van Zetten schreef:Nu dus wachten op een sensor met waterkoeling :lol:

Bedankt voor jullie antwoorden.
Of vloeibare stikstof. :)

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”