nikon 80-200 2.8 of nikon 70-300 VR

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Tyara

Bericht door Tyara » ma dec 24 2007 5:32 pm

Durf het bijna niet te vragen maar wil met alle plezier die foto's kleiner laten zien maar zeg me dan hoe?
Don't laugh now. :oops:

Tyara

Bericht door Tyara » ma dec 24 2007 5:33 pm

Niet allemaal afhaken nou :lol:

yoyo

Bericht door yoyo » ma dec 24 2007 5:39 pm

Tyara schreef:Durf het bijna niet te vragen maar wil met alle plezier die foto's kleiner laten zien maar zeg me dan hoe?
Don't laugh now. :oops:

Die kun je met software verkleinen. Bijvoorbeeld PhotoShop (Elements), maar ook met freeware programmatjes. Bijvoorbeeld Picasa : http://picasa.google.nl/#utm_campaign=n ... erm=picasa

Met Picasa kun je overigens de meeste bewerkingen ook doen.

Tyara

Bericht door Tyara » ma dec 24 2007 5:50 pm

nieuwe poging om te controleren of alles goed gaat nu.
Bij deze Afbeelding

yoyo

Bericht door yoyo » ma dec 24 2007 6:00 pm

Tyara schreef:nieuwe poging om te controleren of alles goed gaat nu.
Bij deze Afbeelding

Je leert snel..!

Houdt er rekening mee dat de scherptediepte ook kleiner wordt naarmate je dichter bij je onderwerp komt.

Vervolgens is het zo dat je sluitetijd, met uit de hand fotograferen, hoog genoeg moet zijn. Ga maar uit van minimaal 1/brandpuntsafstand. Dus bij 200mm, minimaal 1/200. Met DX sensor liever 1,5x hoger, dus 1/300sec. Zeker als je dichter bij je onderwerp komt, want dan wordt bewegingsonscherpte nog kiritischer (als je camera een graad draait verschuift je onderwerp meer op je foto dan wanneer je verder weg staat.)

De foto van dat autootje had dus wel iets scherper gekunt met een iets snellere sluiterijd tussen 1/300 en 1/500.

Verder zou je de foto iets meer kunnen verscherpen, als je dat al niet gedaan had. Een foto uit een DSLR heeft verscherping nodig.

Overigens ligt de focus bij dat autootje iets te ver naar achter vind ik. De outline van het voorwiel is scherp. Niet de tekst op de voorzijde van de auto. Scherptediepte is niet lineair. Achter het focusvlak is meer scherpte dan ervoor. Liever front dan backfocus.

Voordeel van VR is idd dat je uit de hand lagere sluitertijden kunt gebruiken. Bij bewegende objecten moet je de camera meetrekken (op het onderwerp houden) om dat onderwerp scherp te krijgen. Hier komt techniek bij kijken en VR helpt je dan wel, maar veel minder.
Laatst gewijzigd door yoyo op ma dec 24 2007 6:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

GdP

Bericht door GdP » ma dec 24 2007 6:07 pm

Een handig hulpmiddel:

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

voor het bepalen van de dieptescherpte.

yoyo

Bericht door yoyo » ma dec 24 2007 6:10 pm

En nu veel lezen en oefenen.
Succes...!

Ik taai af.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

verder helpen

Bericht door George Fennes » ma dec 24 2007 6:12 pm

Inderdaad Tyara je leert snel en dat leerproces kan ook met een topobjectief hoor :wink:
Maar als je in de buurt van Ede woont kan ik je wel verder helpen als je wil.
Face to face praat makkelijker dan alleen op het forum.
Kan ik je dingen uitleggen terwijl je de camera in de hand hebt.
Laat maar horen en mocht je niet in de buurt wonen zullen er vast wel andere clubleden zijn die wel bij jou in de buurt wonen, zijn die vast en zeker bereid je verder te helpen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Tyara

Bericht door Tyara » ma dec 24 2007 6:18 pm

thanx so far so good,
Geniet van alles om je heen fijne Kerstavond en de komende dagen,
ben er bang voor dat ik er snel weer zal zijn als ik weer een gaatje vind,voor mij is dit lekker leerzaam.
De Groetjes

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”