Hoi Tammo, ik mis het sprankelende wat je vaak met sneeuwlandschappen hebt. Het is maar een saaie boel. Onderstaande bewerking lijkt mij meer winters.Tammo Schut schreef:
1

Hoi Tammo, ik mis het sprankelende wat je vaak met sneeuwlandschappen hebt. Het is maar een saaie boel. Onderstaande bewerking lijkt mij meer winters.Tammo Schut schreef:
1
Hoi Tammo, het zal ongetwijfeld een goede weergave van dát moment zijn, maar ik zou me kunnen voorstellen dat je werkelijkheid wat "geweld" gaat aandoen om het winterse in het landschap naar voren te halen. Voor mij betekent dat, dat het landschap wat sprankelender en helderder mag zijn, dat hoort voor mij bij sneeuw, winter, vorst e.d.Tammo Schut schreef:George, bedankt voor de hulp
Frederix, daar heb je wel gelijk in. Maar het is wel een goede weergave van de situatie op dat moment. Ik heb zelf ook geprobeerd de foto wat frisser te krijgen, maar dat lukte me niet.
Ik kreeg nogal snel een "uitgebeten" lucht.
Tammo
Onder de knop <aanpassen> vind je diverse tools om kleur en contrast aan te passen, bv autokleurbalans, eenstaps fotocorrectie e.d.. Deze doen in grote lijnen hetzelfde als <autocolor> in PS. Gewoon even proberen.Tammo Schut schreef:Hoi Paparazzi,
Helaas heb ik photoshop niet. Ik gebruik PaintshopPro. Daar kan ik een tool als autocolor niet vinden.
Tammo
Ik vind de onderste foto beter als de bovenste.Tammo Schut schreef:Hallo Frederix,
Foto's zijn gemaakt met een D200 en VR18-200 lens. Daar zit het probleem dus niet. Ze zullen inderdaad wel onderbelicht zijn. Gewoon stom dat ik er niet aan gedacht heb.
De sneeuw bij de rietkragen ziet er wel mooi helder uit. Maar dat is dan ook maar een klein deel van de foto, waardoor er wel een juiste belichting plaatsvindt. Dus digitaal moet er beslist een frisse foto uit kunnen komen.
Blijft over de vraag hoe je een onderbelichte (JPEG) foto corrigeert. Jouw bewerking is beter, behalve de lucht. Die gaat er zo ook onbestemd uit zien.
Onderstaand heb ik twee foto's geplaatst. een licht onderbelichte en een gecorrigeerde. Bij correctie blijft de lucht een zwak punt naar mijn idee.
Blijft nog een vraag over.
Foto's in deze tijd van het jaar gemaakt en dan nog redelijk vroeg in de ochtend vertonen gauw een gelige gloed. De kleurtemperatuur is dan ook erg laag. Ik neem aan dat dit wel in RAW gecorrigeerd kan worden maar niet in JPEG.
Bij plaatsing zo te zien toch te veel gecorrigeerd waardoor de foto te licht is geworden. Maar het gaat even over het hoe en wat.