IJsland - Februari 2020

Onderwerp:

IJsland - Februari 2020

Berichtdoor weimaraner » ma apr 06 2020 10:22 pm

In februari van dit jaar op fotoreis naar IJsland geweest. Heerlijk met gelijkgestemden een week lang alleen maar met fotografie bezig zijn in een overweldigend landschap. Moet zeggen dat het wel een stuk toeristischer was dan ik verwacht had maar zelfs op de bekende plekken hoef je vaak maar 5 minuten weg te lopen van de "selfie"spots om weer helemaal alleen te zijn. De meeste foto's heb ik gemaakt op de locaties waar ik vooraf al de meeste verwachtingen van had (Diamond Beach en het strand van Vik) maar om het niet te eentonig te maken hier een impressie met wat meer verschillende locaties.

1. Detail van de Gulfoss waterval.
Afbeelding

2. Het strand bij Vik vlak voor zonsondergang, waar we getrakteerd werden op een fantastische wolkenlucht.
Afbeelding

3. Het strand van Dyrholey, ook hier weer mooie wolkenpartijen en een regenboog tussen de verderop vallende sneeuwbuien door.
Afbeelding

4. Zomaar ergens langs de zuidelijke rondweg. Het ging hier steeds harder sneeuwen en we moesten haast maken om voor de storm (en de daarmee gepaard gaande wegafsluitingen) in ons volgende hotel te zijn.
Afbeelding

5. Een van mijn favoriete platen van Diamond Beach, deze ochtend waren we er vanaf een uur voor zonsopgang tot in de middag - maar zou hier makkelijk een week kunnen doorbrengen met mijn camera.
Afbeelding

6. Nog een plaat van Diamond Beach, de kleur van de ijsblokken op het strand varieert van wit naar helder tot helblauw. het blijft echter wel oppassen, hier en op het strand van Dyrholey heb ik diverse mensen met hun camera verrast zien worden door zogenaamde sneaky waves, golven die ineens veel verder het strand op komen dan andere golven.
Afbeelding

7. Het kleine ijsmeer, hier waren we bij aankomst verrassend genoeg helemaal alleen.
Afbeelding

8. Na een lange avond en een fantastische noorderlicht show aan het ijsmeer van Jokulsarlon waren kwamen we om kwart voor 1 's nachts verkleumd terug in het hotel. Ondanks opkomende bewolking was het nog steeds aanwezige noorderlicht nog goed te zien en ik kon me herinneren dat ik iets verderop nog een oude schuur had zien staan. Dus toch nog maar even aan de wandel gegaan en deze plaat geschoten. De schuur heb ik tijdens de opname met mijn hoofdlamp belicht.
Afbeelding

9. De volgende dag alweer vroeg op om bijtijds bij de Vatnajokull gletsjer te zijn voor een tocht langs en onder de gletsjer. De lokale gids was zo vriendelijk om te poseren zodat de schaal wat duidelijker is.
Afbeelding

10. Een tussenstop op de terugweg op de laatste dag - en dat op slechts enkele tientallen meters van de weg.
Afbeelding

Veel kijkplezier. :)
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2293


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IJsland - Februari 2020

Berichtdoor wadwandelaar » di apr 07 2020 7:13 am

weimaraner schreef:Veel kijkplezier. :)
En dat had ik. Mooi!
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: IJsland - Februari 2020

Berichtdoor henkk » di apr 07 2020 8:59 am

Prachtig, vooral met die lange sluitertijden. Dat het in februari ook al 'druk' is!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4936


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IJsland - Februari 2020

Berichtdoor Brutus » di apr 07 2020 3:23 pm

Prachtige fotos!
Ben een paar jaar geleden die kant op geweest en wil absoluut terug.
Is nummer 10 de Godafoss?
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: IJsland - Februari 2020

Berichtdoor Stijn Smits » di apr 07 2020 3:27 pm

Nette serie, ziet er strak uit, zou graag nog eens terug gaan maar het is inderdaad de drukte die me toch wel tegen heeft gehouden de laatste paar jaar.
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 272


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IJsland - Februari 2020

Berichtdoor Henk » di apr 07 2020 7:45 pm

Fraaie serie hoor.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IJsland - Februari 2020

Berichtdoor henkk » di apr 07 2020 8:45 pm

Stijn Smits schreef:maar het is inderdaad de drukte die me toch wel tegen heeft gehouden de laatste paar jaar.


Als je er niet geweest bent, hoe kun je het dan beoordelen? Drukte is nogal relatief. Maar iid in de streek rond een dag rijden rondom Reykjavik is het steeds drukker geworden. Daarbuiten is het vast nog wel rustig (nu met de crisis helemaal maar nu moet je niet willen). In sept. 2017 reden wij door de binnenlanden (4x4 noodz.) en kwamen per dag maar een paar tot een handvol andere auto's tegen. Ik zou het binnenland nog wel eens per mtb willen doen (met mijn lief in een Defender of L.Cruiser er achteraan voor de diepe rivierdoorkruisingen). Dus als we weer kunnen reizen, is dit een top bestemming.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4936


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IJsland - Februari 2020

Berichtdoor Stijn Smits » di apr 07 2020 8:53 pm

henkk schreef:
Stijn Smits schreef:maar het is inderdaad de drukte die me toch wel tegen heeft gehouden de laatste paar jaar.


Als je er niet geweest bent, hoe kun je het dan beoordelen?

Ik ben er wel degelijk geweest Henk, 2015 toen vond ik het op een aantal plekken erg druk en ik weet natuurlijk dat je als je je best doet best de massa kunt ontwijken, de afgelopen jaren is er telkens een forse stijging geweest in toeristen ten opzichte van het jaar ervoor, dus dat heeft mij tegen gehouden, ik zal niet beweren dat je er geen fantastische vakantie kunt hebben. Ik ga er zeker nog eens heen, waarschijnlijk in de zomerperiode en ik zal dan mijn dag nacht ritme omdraaien om optimaal gebruik te kunnen maken van het licht terwijl de rest slaapt :prost:

Groet Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 272


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IJsland - Februari 2020

Berichtdoor weimaraner » di apr 07 2020 9:19 pm

Bedankt voor de reacties. Inderdaad, hoe verder van Rekyavik hoe rustiger het wordt maar ook daar kom je de busladingen met Aziatische toeristen nog regematig tegen. Naar wat ik begreep is het voornamelijk de laatste 2-3 jaar flink in opkomsten en op de hotspots schieten de bezoekerscentra en parkings uit de grond. Een locatie zoals de grote Skogafoss waterval op de foto zetten zonder mensen zal je niet lukken, of misschien rond 2 uur 's nachts in de zomer of als het heel erg slecht weer is. Maar als je daar niet van houdt valt er fotografisch nog genoeg te beleven, zoals gezegd hoef je op plekken als Diamond Beach of het strand van Dyrholey maar 50 meter verder te lopen en je bent weer alleen - dat soort locaties had dan ook mijn voorkeur (en ook omdat ik die het mooist vond). Overigens gold dat ook de eerste keer dat we het noorderlicht zagen. We zaten toen in een hotel vlakbij Dyrholey waar het aan de achterkant goed donker was. Maar zodra het noorderlicht goed en wel begon stroomde het hotel leeg en stonden er een stuk of 40 Chinezen en 52 Engelse pubers die op schoolreis waren om ons heen te flitsen met hun mobieltjes. Maar ook daar was het een kwestie van 200 meter verder lopen en ik stond weer in mijn uppie.

@Brutus, nee, de Godafooss zijn we niet geweest. Eigenlijk was nummer 10 gewoon een riviertje vlak naast de weg ergens in het zuiden (waterval is hooguit een paar meter hoog) maar wel fotogeniek.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2293


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IJsland - Februari 2020

Berichtdoor weimaraner » di apr 07 2020 9:20 pm

@Stijn, dat heb ik inderdaad ook overwogen mocht ik nog eens terug gaan. In de zomer en dan inderdaad voornamelijk 's nachts op pad.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2293


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IJsland - Februari 2020

Berichtdoor weimaraner » di apr 07 2020 9:38 pm

Puur ter illustratie, om een indruk te geven van de drukte bij de bekende hotspots, een paar kiekjes met de mobiel gemaakt bij de bekende Skogafoss waterval van de parking en de bezoekers bij de waterval.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2293


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IJsland - Februari 2020

Berichtdoor RVK » wo apr 08 2020 10:39 am

Dat IJsland steeds drukker wordt is bekend, zelfs in de winter maar gelukkig blijven de meeste toeristen in de bekende gebieden.
Met wat zoeken zijn er toch nog wel plekken waar je vrijwel alleen bent, zoals:


Het gebied oostelijk en noordelijk van Eglisstadir (weg 94 en verder)
Lonsorafie natuur gebied, net zo mooi als Landmannalageur maar dan uitgestorven. ( bij Hofn)
De Stjornafoss waterval bij Kirkjubaejarklaustur
Weg 214 bij Vik
De Glufrafoss waterval, eenvoudig te bereiken en onbekend
Weg 570 rond de Snaefellsjokull
Weg 643 naar Djupavik
De Kolufossar waterval bij Laugerbakki
De Aledeyjarfoss, 35 km zuidelijk van de Godafoss
De Aedarfossar, totaal onbekend, bij Husavik
En natuurlijk het binnenland alhoewel nu de Kjölur en Kalididalur geen rivier doorsteken meer hebben en dus wel drukker zullen worden..

Er zijn dus gelukkig nog genoeg plaatsen waar het niet druk is, je moet alleen een beetje zoeken.
Verder de meeste toeristen zitten in de avond in het hotel en in de zomer is het ook later op de dag licht genoeg voor mooie platen.

IJsland blijft gewoon de moeite waard

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 955


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IJsland - Februari 2020

Berichtdoor JJG » wo apr 08 2020 9:08 pm

5, 6 en 9 voor mij.

Lijkt me prachtig om ook eens naartoe gaan. Die wolken en het landschap op zwart/wit film en een lekkere korrel :)
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Landschappen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten