Hou houd jij je camera vast bij een staande foto?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Waar bevindt zich de grip bij jou bij staande foto's?

Boven
27
59%
Onder
11
24%
Wisselend
8
17%

Totaal aantal stemmen: 46

yoyo

Bericht door yoyo » za dec 29 2007 9:37 pm

Helaas kan ik de poll niet invullen. De D2Hs heeft geen xtra grip. Hij heeft er gewoon twee...

GdP

Bericht door GdP » za dec 29 2007 9:48 pm

Wisselend.

En bij voorkeur ik aan de ene kant van de camera, en het objectief aan de andere kant. :oops:

En dat lukt altijd, want steeds staat er toch nog wel wat op het filmpje. :)

mikemix

Bericht door mikemix » za dec 29 2007 9:51 pm

Vind het altijd zo lastig met mijn Hasselbad..... 8)

evertfoto

Bericht door evertfoto » za dec 29 2007 11:40 pm

Ik laat mijn echtgenote de camera met de 80-200 vasthouden.
Dan vertel ik haar hoe of ik het wil hebben. Intussen drink ik m'n biertje en rook mijn sigaartje. :lol: :wink:

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo dec 30 2007 12:12 am

Van oudsher:
Linkerhand onder de camera, met linker duim en wijsvinger scherpstellen en diafragmaring bedienen. De camera rust dus voornamelijk op de linkerhand.
Rechterhand houdt de rechterkant van de camera vast, kan aan de sluitertijdenknop draaien en ontspant de sluiter.

Dat houdt in dat je bij staande opnamen linksom kantelt, dan blijf je met de gewende linkerhand scherpstellen en diafragmeren, en met de rechterhand sluitertijd instellen en sluiter ontspannen. De camera blijft op de linkerhand rusten.

Als je rechtsom kantelt, dus de camera dan op de rechterhand laat steunen, heb je meer kans op bewegingsonscherpte, omdat je dan met die zelfde hand de sluiter bedient.
Zoals al opgemerkt, ook uitermate onhandige houding voor de handen. Niet ergonomisch.

Tegenwoordig doe ik het, ook met een AF-camera, niet anders.

Maar misschien had de vraagstelling beter kunnen luiden: waar bevindt zich de ontspanknop bij staande opnamen? Geen van mijn F2's heeft een grip. Mijn F90 wel, maar die wordt dus dezelfde kant op gekanteld als de F2's.

Groet, E.M. de Klerk

Lothian
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Lothian » zo dec 30 2007 12:20 am

mikemix schreef:Vind het altijd zo lastig met mijn Hasselbad..... 8)

:?:
Afbeelding

mikemix

Bericht door mikemix » zo dec 30 2007 12:23 am

Lothian schreef: :?:
Cynisch bedoeld...

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

is lastig

Bericht door George Fennes » zo dec 30 2007 12:56 am

Mike ik zal het eens met mijn 6x6 Bronica uitproberen :P maar dan zal ik hetzelfde probleem hebben als jij met je Hasselblad :lol:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

hoefnix

Bericht door hoefnix » ma jan 07 2008 8:50 am

Mijn camera (D100) heeft geen tiltsensor. Ik moet dus met de hand de fotos roteren. Gevolg: Ik moet met de hand weten welke knop nu ook al weer de ene of de andere kant opdraait. En dat vergeet ik steeds.... (ik wissel dus wel eens).

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”