Kostunrix schreef:Deze week een nieuwe lens aangeschaft: nikkor 70-300 VR. Jawel, reeds vaak de hemel ingeprezen op dit forum. Ik moet zelf zeggen dat ik er vandaag zeer tevreden mee was. Mooie resultaten die mij met mijn kitlens 70-300 nooit gelukt zouden zijn.
Kitlens 70-300? Je bedoelt neem ik aan gewoon de niet VR versies. Die zijn inderdaad niet echt geweldig...
Ik moet echter bekennen dat ik niet echt onder de indruk ben van de foto's. Deels de composities, deels de optische kwaliteit. Ik denk dat beide beter moeten kunnen met de gebruikte spullen.
Ik zal even dieper op mijn redenen voor dit wat negatieve verhaal ingaan. Wellicht zie ik het allemaal wel verkeerd...
Kostunrix schreef:1. Stokstaartje (mijn favoriete dierentuin dier)
Stokstaartjes zijn inderdaad fantastisch en vertederend. En ze blijven ook vaak even goed voor je stilstaan, zodat je in een paar minuten toch wel een paar goede foto's moet kunnen maken. Deze vind ik niet zo erg goed. De achtergrond is prima. Alleen de kop is in ieder geval niet scherp; de focus ligt duidelijk net iets te ver naar voren. Verder zou ik het beestje wat meer naar links hebben geplaatst. Dan kijkt ie als het ware de foto in. Ik weet natuurlijk niet of dat kon; wellicht staat er rechts wel iets enorm storends (wat je met een pas naar links dan weer veelal kunt ontwijken).
Probeer die beestjes trouwens een echt helemaal in te zoomen; die koppies kunnen je echt heel leuk aankijken, en dan maak je echt contact met je onderwerp.
Oh ja, de foto lijkt me ook wat te blauw te zijn. En de vierde wellicht ook een beetje.
Kostunrix schreef:2. Pelikaan poetst zich "voor de spiegel"
Het spiegelidee is fantastisch, maar ik vind de kop nu zo verdwijnen in al die veren dat ik echt even goed moest kijken hoe een en ander nou precies zat. Heb je ook nog een andere pose met hetzelfde idee?
Kostunrix schreef:3. Vlinder
Je beste foto. Jammer dat de onderkant van het schaaltje er niet opstaat. Wellicht kan je 'm iets krapper aansnijden zodat dat minder storend wordt... Het is trouwens sowieso best knap om vlinders te schieten met zo'n lens; wat is de kortste scherpstelafstand?
Kostunrix schreef:4. Wasbeertjes (??)
Het lijkt wel of het scherpste deel van de foto die vervelende tak is. Waarom snij je die er niet gewoon lekker af. De wasbeertjes erachter mis je in de houding waarin ze zich bevinden toch niet. Maar met een stuk eraf kan ie nog heel leuk worden!
Kostunrix schreef:Ik ben benieuwd naar jullie commentaar.
Bij deze. Niet gelijk in de stress schieten he? Je hebt de lens net, en ik weet niet hoeveel ervaring je hebt. Ik hoop dat je wat met m'n commentaar kan.
Ik ben de laatste jaren regelmatig naar Artis geweest (door een aktie van de plaatselijke supermarkt), en ik ben lang niet altijd even tevreden over de resultaten geweest. Een van de redenen waarom ik mijn Sigma 70-300 in de mottenballen heb gedaan en de Sigma 100-300 f4 heb gekocht. Hopelijk komt er volgend jaar weer zo'n aktie!