Emmen

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Kostunrix

Emmen

Bericht door Kostunrix » za dec 29 2007 10:26 pm

Deze week een nieuwe lens aangeschaft: nikkor 70-300 VR. Jawel, reeds vaak de hemel ingeprezen op dit forum. Ik moet zelf zeggen dat ik er vandaag zeer tevreden mee was. Mooie resultaten die mij met mijn kitlens 70-300 nooit gelukt zouden zijn.

Bijgaand een paar voorbeeldjes, meer foto's te zien bij Kostunrix in Emmen.

1. Stokstaartje (mijn favoriete dierentuin dier)
Afbeelding

2. Pelikaan poetst zich "voor de spiegel"
Afbeelding

3. Vlinder
Afbeelding

4. Wasbeertjes (??)
Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar.

Maarten

- Edit: de links wilden niet werken, nu wel.
Laatst gewijzigd door Kostunrix op za dec 29 2007 10:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » za dec 29 2007 10:31 pm

Ziet er goed uit... mooi man. :D

De pelikaan misschien nog een beetje aan de donkere kant, probeer hem nog wat lichter te krijgen..

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » za dec 29 2007 10:40 pm

Dat ziet er heel mooi uit. Mooi bokeh op foto 1 en 3. Kleuren ook schitterend.
Cheers,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Marco

Bericht door Marco » za dec 29 2007 10:47 pm

Nr. 4 zijn ringstaartmaki's.

Ze zitten er prachtig bij, zo te zien zochten ze elkaars warmte.....

groetjes,
Marco

Kostunrix

Bericht door Kostunrix » za dec 29 2007 11:06 pm

ALE schreef:Mooi bokeh op foto 1 en 3.
huh ? Bokeh ? Ik ben bang dat ik je niet begrijp. Kan er ook geen typefout in zien, maar wat bedoel je dan ?

mikemix

Bericht door mikemix » za dec 29 2007 11:10 pm

Bokeh is een japanse benaming voor kwaliteit in onscherpte.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bokeh

Licaga

Bericht door Licaga » za dec 29 2007 11:12 pm

mooie shots foto 2 krijg je nog mooier met elements, foto 2 vindt ik het mooist.

see you

Marti58
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Marti58 » za dec 29 2007 11:12 pm

mooie serie .....en geloof me dit is een heerlijkobjectief voor de dierentuin en nog veel meer !!!!! :D

gaat je op zker nog veel mooie plaatjes opleveren.
* living in harmony with nature and other beings...will create a better world for all * marti58 -2006

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Emmen

Bericht door Patrick » zo dec 30 2007 1:29 am

Kostunrix schreef:Deze week een nieuwe lens aangeschaft: nikkor 70-300 VR. Jawel, reeds vaak de hemel ingeprezen op dit forum. Ik moet zelf zeggen dat ik er vandaag zeer tevreden mee was. Mooie resultaten die mij met mijn kitlens 70-300 nooit gelukt zouden zijn.
Kitlens 70-300? Je bedoelt neem ik aan gewoon de niet VR versies. Die zijn inderdaad niet echt geweldig...

Ik moet echter bekennen dat ik niet echt onder de indruk ben van de foto's. Deels de composities, deels de optische kwaliteit. Ik denk dat beide beter moeten kunnen met de gebruikte spullen.

Ik zal even dieper op mijn redenen voor dit wat negatieve verhaal ingaan. Wellicht zie ik het allemaal wel verkeerd... 8)
Kostunrix schreef:1. Stokstaartje (mijn favoriete dierentuin dier)
Stokstaartjes zijn inderdaad fantastisch en vertederend. En ze blijven ook vaak even goed voor je stilstaan, zodat je in een paar minuten toch wel een paar goede foto's moet kunnen maken. Deze vind ik niet zo erg goed. De achtergrond is prima. Alleen de kop is in ieder geval niet scherp; de focus ligt duidelijk net iets te ver naar voren. Verder zou ik het beestje wat meer naar links hebben geplaatst. Dan kijkt ie als het ware de foto in. Ik weet natuurlijk niet of dat kon; wellicht staat er rechts wel iets enorm storends (wat je met een pas naar links dan weer veelal kunt ontwijken).

Probeer die beestjes trouwens een echt helemaal in te zoomen; die koppies kunnen je echt heel leuk aankijken, en dan maak je echt contact met je onderwerp.

Oh ja, de foto lijkt me ook wat te blauw te zijn. En de vierde wellicht ook een beetje.
Kostunrix schreef:2. Pelikaan poetst zich "voor de spiegel"
Het spiegelidee is fantastisch, maar ik vind de kop nu zo verdwijnen in al die veren dat ik echt even goed moest kijken hoe een en ander nou precies zat. Heb je ook nog een andere pose met hetzelfde idee?
Kostunrix schreef:3. Vlinder
Je beste foto. Jammer dat de onderkant van het schaaltje er niet opstaat. Wellicht kan je 'm iets krapper aansnijden zodat dat minder storend wordt... Het is trouwens sowieso best knap om vlinders te schieten met zo'n lens; wat is de kortste scherpstelafstand?
Kostunrix schreef:4. Wasbeertjes (??)
Het lijkt wel of het scherpste deel van de foto die vervelende tak is. Waarom snij je die er niet gewoon lekker af. De wasbeertjes erachter mis je in de houding waarin ze zich bevinden toch niet. Maar met een stuk eraf kan ie nog heel leuk worden!
Kostunrix schreef:Ik ben benieuwd naar jullie commentaar.
Bij deze. Niet gelijk in de stress schieten he? Je hebt de lens net, en ik weet niet hoeveel ervaring je hebt. Ik hoop dat je wat met m'n commentaar kan.

Ik ben de laatste jaren regelmatig naar Artis geweest (door een aktie van de plaatselijke supermarkt), en ik ben lang niet altijd even tevreden over de resultaten geweest. Een van de redenen waarom ik mijn Sigma 70-300 in de mottenballen heb gedaan en de Sigma 100-300 f4 heb gekocht. Hopelijk komt er volgend jaar weer zo'n aktie! :D
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

GdP

Bericht door GdP » zo dec 30 2007 1:59 am

Kostunix leuke foto's.
Met grappige effecten, zoals die pelikaan.

De foto met de vlinders vind ik de beste. Alleen jammer dat er een stuk van het schaaltje af is.

Kostunrix

Bericht door Kostunrix » zo dec 30 2007 10:43 am

Dank voor jullie commentaar. En PatrickP, je doet het opbouwend met motivatie. Daar vroeg ik toch om (zie mijn intro in even voorstellen) ? Geen stress dus. (als ik alleen maar oh's en ah's wil laat ik ze wel op feestjes aan familie zien, terwijl ik ze intimiderend in de ogen kijk en met een vis zwaai :wink: ).

@mikemix
Dat blauw heb je wel gelijk in. Even zitten spelen, wellicht dat deze versie beter bevalt ?

Afbeelding

@PatrickP
Bovenstaande is inderdaad net niet scherp in de kop. Had ik zelf ook gezien maar mij stoorde het niet zo. Persoonlijk vind ik het erg lastig om op het kleine schermpje van mijn D70 te zien of alles scherp is wat je scherp wilt hebben. Dat stokstaartjes stil staan is bij mooi weer zeker zo, maar nu bleven ze (vanwege de kou?) de hele tijd in beweging. Ze zaten maar heel even stil, schoten dat verder en dan kwam de volgende op hetzelfde plekje zitten. En inderdaad, veel keus voor mijn foto positie was er niet. Het deel van hun verblijf waarbij je veel ruimte hebt om je foto positie te kiezen werd zorgvuldig gemeden :evil:

Inzoomen op de kopjes, wellicht dat dit dan meer naar wens is:
Afbeelding

Voor de pelikaan heb ik bewust deze gekozen, ivm het poets thema en het spiegel effect. Onderstaande was er ook, maar daarbij is het poets/spiegel thema meer gezocht. Dat je goed moet kijken naar een foto wat je nu eigenlijk ziet vind ik een compliment! Een foto die uitnodigd tot nadere beschouwing, en dus niet blijft hangen bij een eerste blik vind ikzelf altijd leuk.
Afbeelding

Het schaaltje van de vlinders, tsja, kijken kijken kijken en dan toch nog een detail missen. :(

De (on)scherpte in de ringstaartmaki's was ook mij opgevallen. Als je goed naar de foto kijkt zie je dat de boomstam voor de beestjes en de ogen wel goed scherp zijn. Hun staarten zitten daar tussenin. Het was mij ook in de dierentuin al opgevallen, en heb daar zitten spelen met de scherpstelling. Beter kreeg ik het niet. Mijn eigen idee is dat het een grapje van de natuur in de tekening van hun vacht is. Tak, versnijden en zo, kwestie van smaak. Mij stoort hij niet.

Dank voor jullie commentaar. Na de volgende fotoexpeditie post ik beslist weer!

Maarten

anton1951

70-300mm objectief

Bericht door anton1951 » zo dec 30 2007 11:56 am

Ik heb zelf ook sinds sept. jl. een 70-300mm ED/VR. Eigenlijk aangeschaft voor mijn vakantie in sept/okt. Heb er goede platen mee gemaakt, al zeg ik het zelf. Het objectief is eigenlijk alleen buiten met voldoende licht goed te gebruiken. Het is niet erg lichtsterk. Maar daar is de prijs ook naar. Ik vind dat je er mooie foto's mee hebt gemaakt. De kritiek op je geposte foto's heb ik ook gelezen, al is het alleen maar dat we van elkaar kunnen leren.

Groet van Anton. :)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo dec 30 2007 3:04 pm

Kostunrix schreef:@mikemix
Dat blauw heb je wel gelijk in. Even zitten spelen, wellicht dat deze versie beter bevalt ?
He, even ere wie ere toekomt. Dat was mijn opmerking! :shock: :shock: :shock:

Maar hij is zo inderdaad natuurlijker volgens mij!
Kostunrix schreef:@PatrickP
Bovenstaande is inderdaad net niet scherp in de kop. Had ik zelf ook gezien maar mij stoorde het niet zo. Persoonlijk vind ik het erg lastig om op het kleine schermpje van mijn D70 te zien of alles scherp is wat je scherp wilt hebben.
Ik heb ook een D70, dus ik weet precies wat je bedoelt. Het is inderdaad lastig. Je had wellicht hier je diafragma wat meer dicht kunnen gooien; de achtergrond blijft toch wel vaag... Hoe dan ook, dit soort dingen zijn vaak de kleine details waar het om gaat voor echt goede foto's!
Kostunrix schreef:Inzoomen op de kopjes, wellicht dat dit dan meer naar wens is:
Als ie scherp zou zijn, ja! 8) 8)
Kostunrix schreef:Voor de pelikaan heb ik bewust deze gekozen, ivm het poets thema en het spiegel effect. Onderstaande was er ook, maar daarbij is het poets/spiegel thema meer gezocht. Dat je goed moet kijken naar een foto wat je nu eigenlijk ziet vind ik een compliment! Een foto die uitnodigd tot nadere beschouwing, en dus niet blijft hangen bij een eerste blik vind ikzelf altijd leuk.
Als het als zoekplaatje bedoeld was, dan is dat zeker gelukt! :mrgreen:
Kostunrix schreef: Het schaaltje van de vlinders, tsja, kijken kijken kijken en dan toch nog een detail missen. :(
Als fotograferen makkelijk zou zijn, dan zou iedereen het goed kunnen. Ik beschouw het toch echt wel als een kunstvorm. Ik ben zelf middelmatig getalenteerd denk ik. Het technische is vaak gesneden koek, maar echt kunstzinnig ben ik niet... :(
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Kostunrix

Bericht door Kostunrix » zo dec 30 2007 3:53 pm

PatrickP schreef:He, even ere wie ere toekomt. Dat was mijn opmerking! Shocked Shocked Shocked
:oops:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo dec 30 2007 4:25 pm

Nou, okay dan. je toont in ieder geval berouw... Maar laat het niet weer gebeuren! :evil: :evil: :evil:

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”