Resultaten Epson V500 Flatbedscanner

Discussies over fotobewerking en archivering
Frederix

Bericht door Frederix » zo dec 30 2007 11:32 am

Jaap Driest schreef:Wat ik begrepen heb, dat is dat Ice met infraroodlicht de oppervlakte van je dia/negatief afspeurt en op grond daarvan bepaalt welke vlekjes op de oppervlakte liggen en dus verwijderd moeten worden en welke vlekjes in de dia zitten en dus moeten blijven, bv omdat het vogeltjes zijn.
Maar dat verklaart niet waarom zwart/wit en Kodachrome ontoegankelijk zijn voor ICE.
Kortom: eigenlijk weet ik niet. :-)
Maar het werkt wel.
Je uitleg ten aanzien van de werking van ICE is correct. Een zwart-wit negatief is aan de emulsiezijde niet vlak. De zijde van de drager is hoogglans, de achterzijde is een zijdeglans. Dat heeft te maken met de aanwezigheid van de zilverkristallen in de emulsie. Deze geven zeer kleine dikteverschillen, vandaar de zijdeglans. ICE weet hier niet mee om te gaan, het resultaat is een onbruikbare scan.

Als je een Kodachrome dia bekijkt, zie je aan de emulsiezijde "lagen" waaruit de dia is opgebouwd. ICE schijnt hier ook niet mee om te kunnen gaan. De voorbeelden hieronder spreken voor zich:

Afbeelding
Foto 1, scan van negatief op Tmax 400 zonder ICE

Afbeelding
Foto 2, scan van negatief op Tmax 400 met ICE (normal)

Afbeelding
Foto 3, scan van negatief op Tmax 400 met ICE (fine)

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » ma dec 31 2007 7:19 am

Gave foto trouwens, temeer ik foto's van deze plek van veel later heb.

Precies de reden waarom ik fotografeer! Mooie scanresuktaten zeg, zeker waar het om 35 mm resultaten gaat.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » di jan 01 2008 10:19 pm

mikemix schreef:Beste Jaap, de getoonde foto met zicht op het Amstel hotel is volgens mij gespiegeld.
Ben benieuwd of ik gelijk heb. Gave foto trouwens, temeer ik foto's van deze plek van veel later heb.
Mike,

Nou heb ik toch bijna 20 jaar in Amsterdam gewoond, maar het was me nog niet opgevallen. Bij deze de gespiegelde versie.

Afbeelding

Ja, Opa kon er wat van.
Hier nog een plaatje.

Afbeelding

Jaap

Frederix

Bericht door Frederix » di jan 01 2008 11:39 pm

Jaap Driest schreef:
mikemix schreef:Beste Jaap, de getoonde foto met zicht op het Amstel hotel is volgens mij gespiegeld.
Ben benieuwd of ik gelijk heb. Gave foto trouwens, temeer ik foto's van deze plek van veel later heb.
Mike,

Nou heb ik toch bijna 20 jaar in Amsterdam gewoond, maar het was me nog niet opgevallen. Bij deze de gespiegelde versie.

Afbeelding

Ja, Opa kon er wat van.
Hier nog een plaatje.

Afbeelding

Jaap
Hoi Jaap, schitterend die oude opnamen. Ook mooi gescand, alleen de kleuren lijken mij niet helemaal goed. Is dit mischien beter? (Sorry Jaap, ik kon het niet laten. Als je het vervelend vind verwijder ik mijn bewerkingen.)

Afbeelding

Afbeelding

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » wo jan 09 2008 6:18 pm

Evertfoto, ik ben benieuwd naar meer resultaten en de werkwijze met de Epson. hij staat nl. ook op mijn aanschaflijstje. Hoe vind je de instellingen van de Epson en de bewerkingstijd. Ik hoor dat het per negatief best lang is.

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » wo jan 09 2008 6:28 pm

Fred,

Nee, maakt me niks uit. ze zijn inderdaad mooier geworden.
Als er weer eens gescand wordt, dan kom ik een masterclass bij je volgen..

@ Wim:
Mijn scanner is de voorloper van de V500. Tijd per negatief is inderdaad wel lang. Zeker als je verschillende 'gangen' neemt , en ook nog Ice. Maar je kunt al die instellingen en bewerkingen vooraf doen, en dan de scanner alles laten scannen in een batchbewerking. Daar is ie dan wel een paar uur mee bezig, maar dan kun jij gaan werken, of de hond uitlaten, of gras maaien. Whatever...
Hij kan vier negatiefstroken in één keer aan.
Of 8 dia's.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Frederix

Bericht door Frederix » wo jan 09 2008 9:07 pm

Jaap Driest schreef:Fred,

Nee, maakt me niks uit. ze zijn inderdaad mooier geworden.
Als er weer eens gescand wordt, dan kom ik een masterclass bij je volgen..
Jaap, je kunt altijd langskomen, je zegt het maar . . .

evertfoto

Bericht door evertfoto » wo jan 09 2008 10:00 pm

wim schreef:Evertfoto, ik ben benieuwd naar meer resultaten en de werkwijze met de Epson. hij staat nl. ook op mijn aanschaflijstje. Hoe vind je de instellingen van de Epson en de bewerkingstijd. Ik hoor dat het per negatief best lang is.
Het is maar wat je lang vindt. Hoe hoger je de resolutie instelt, hoe langer het scannen duurt.
Wat wil je er uiteindelijk mee bereiken? Heb nu een aantal dia's gescand op 2400 dpi.
Heb er ook een nieuwe iMac voor aangeschaft, zodat ik op mijn gewone PC wat anders kan doen. Gebruik de z.g. proffesionele instellingen, zodat ik e.e.a. al bij voorbaat kan corrigeren. Dit vraagt ook tijd, maar dan hoef je achteraf niet veel te corrigeren.

Skippy
Moderator
Moderator
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jan 09 2008 10:12 pm

Evert is jouw ervaring ook dat scannen > 2.400 dpi geen merkbare verbetering brengt dus niet echt zinvol en zonde van de tijd en schijfruimte?

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » wo jan 09 2008 10:55 pm

evertfoto schreef:
wim schreef:Evertfoto, ik ben benieuwd naar meer resultaten en de werkwijze met de Epson. hij staat nl. ook op mijn aanschaflijstje. Hoe vind je de instellingen van de Epson en de bewerkingstijd. Ik hoor dat het per negatief best lang is.
Het is maar wat je lang vindt. Hoe hoger je de resolutie instelt, hoe langer het scannen duurt.
Wat wil je er uiteindelijk mee bereiken? Heb nu een aantal dia's gescand op 2400 dpi.
Heb er ook een nieuwe iMac voor aangeschaft, zodat ik op mijn gewone PC wat anders kan doen. Gebruik de z.g. proffesionele instellingen, zodat ik e.e.a. al bij voorbaat kan corrigeren. Dit vraagt ook tijd, maar dan hoef je achteraf niet veel te corrigeren.
Allereerst wil ik een stapel oude negatieven inscannen en kijken wat ik nog kan verbeteren. Daarnaast gebruik ik nog diverse analoge camera's en dan kan ik daarvan de negatieven ook inscannen.
Ik merk dat met de D200 mijn foto's wel verbeteren door de camera en nabewerking ( ze worden niet mooier, maar beter in kleurbeheer en scherpte)
Als ik mijn fotoreportage uit Oost Europa nakijk vind ik mijn analoge foto's over het algemeen beter (met de F100) dan met de D70s. Nu met de D200 ben ik zeer tevreden, maar zou nog steeds graag de negatieven van de D200 ernaast willen hebben.
Dat betekent dan 2 a 3 rolletjes per maand van de F100, de rest doe ik toch met de D200.
Oudere foto's bewerken zullen er een paar duizend zijn die ik nu nog de moeite waard vind, de rest mag negatief blijven of ingeplakt in een album, verweg op zolder :D

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”