Resultaten Epson V500 Flatbedscanner

Discussies over fotobewerking en archivering
evertfoto

Resultaten Epson V500 Flatbedscanner

Bericht door evertfoto » za dec 29 2007 9:01 pm

Was erg benieuwd of mijn oude 6x6 zwart-witnegatieven ook te scannen zouden zijn. En ik ben niet ontevreden over het resultaat.
AfbeeldingAgfafilm 50asa
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De camera die ik toen gebruikte was een Bronica SQai met een 110mm lens.
Denk er serieus over om toch weer een analoge 6x6 erbij te nemen, gezien de gescande resultaten.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

goed

Bericht door George Fennes » za dec 29 2007 9:03 pm

Goed gelukt Evert.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Frederix

Re: Resultaten Epson V500 Flatbedscanner

Bericht door Frederix » za dec 29 2007 9:22 pm

evertfoto schreef:Was erg benieuwd of mijn oude 6x6 zwart-witnegatieven ook te scannen zouden zijn. En ik ben niet ontevreden over het resultaat.
AfbeeldingAgfafilm 50asa
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De camera die ik toen gebruikte was een Bronica SQai met een 110mm lens.
Denk er serieus over om toch weer een analoge 6x6 erbij te nemen, gezien de gescande resultaten.
Hoi Evert,

Ook in zwart-wit prima resultaten. Heb je veel stof en krasjes moeten verwijderen? Daar heb ik namelijk vrij veel last van omdat ik ICE van de scannersoftware niet kan gebruiken bij zwart-wit negatieven.

mikemix

Bericht door mikemix » za dec 29 2007 10:03 pm

Ik vind het er heel goed uitzien.
Heb ook nog stapels zw/w negatieven liggen.
Kan je je werkwijze een beetje beknopt uitleggen, welke software, enz?

Heb vandaag ook weer voor het eerst mijn F5 met een diafilmpje geladen sinds jaren.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » za dec 29 2007 10:51 pm

Mooie resultaten Evert. Ook ik ben benieuwd naar je werkwijze (instellingen e.d.)!

evertfoto

Bericht door evertfoto » za dec 29 2007 11:34 pm

De negatieven spuit ik vooraf schoon met een luchtspuit.
Heb nog een airbrushcompressor met een luchtspuit(je)
Dit scheelt al een hoop stof. Ipv Ice ook de stofverwijdering ingegeschakeld. Mijn negatieven bewaar ik in transparante sheets.
Zal morgen wat zwartwit-kleinbeeld scannen.

mikemix

Bericht door mikemix » za dec 29 2007 11:36 pm

Bewerk je nog na in Photoshop oid?

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » za dec 29 2007 11:51 pm

evertfoto schreef:De negatieven spuit ik vooraf schoon met een luchtspuit.
Heb nog een airbrushcompressor met een luchtspuit(je)
Dit scheelt al een hoop stof. Ipv Ice ook de stofverwijdering ingegeschakeld. Mijn negatieven bewaar ik in transparante sheets.
Zal morgen wat zwartwit-kleinbeeld scannen.
Evert,

wat ik graag wil weten is of je de Epson-sw gebruikt en zoja in welke modus en met welke instellingen?

Ik ben zelf nml. nogal aan het klojen om tot de ideale instellingen te komen.

evertfoto

Bericht door evertfoto » za dec 29 2007 11:54 pm

Zet de dpi op 2400
En uiteraard nabewerken in Photoshop en/of Capture.
Ga morgen eens kijken Lightroom ook werkt. Vind het onderhand bijna leuker dan rechtstreeks digitaal opnamen maken.
Zal wel sentiment zijn, omdat je oude opnamen weer voorbij komen.
En bij elke opname hoort een verhaal. Stop er voor nu mee, mijn echtgenote zal in middels wel (weer) een eenzame avond gehad hebben.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » za dec 29 2007 11:59 pm

evertfoto schreef:Vind het onderhand bijna leuker dan rechtstreeks digitaal opnamen maken.
Zal wel sentiment zijn, omdat je oude opnamen weer voorbij komen.
En bij elke opname hoort een verhaal. Stop er voor nu mee, mijn echtgenote zal in middels wel (weer) een eenzame avond gehad hebben.
:lol: :lol: :lol: Héél herkenbaar! Dat hybride werken heeft wel wat hè, vraag maar aan Frederix.

Inderdaad bij elke foto de herinnering dat maakt het leuk.

Ik heb me afgemeld, mag morgen de hele dag scannen van mijn vrouw :)

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » zo dec 30 2007 12:30 am

Ik heb een Epson 4990 Photo en maak gebruik van Silverfast als scanprogramma. Heeft als grote voordeel dat je 24 dia's in batch kunt scannen. Ice werkt geweldig, maar kost veel tijd.

Mijn ex-schoon-grootvader maakte in de jaren 50 dia's met een baby-Rollei. 4 x 4. Die heb ik ingescand.

Hier eerst eentje zonder Ice, dus zo uit de doos, naturel met stof van 50 jaar zeg maar; en dan eentje met Ice. Verder heeft Silverfast de kleuren en contrast gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo dec 30 2007 12:38 am

De 4990 is toch de voorloper van de V500? Mooi voorbeeld van de werkzaamheid van ICE Jaap!

Ik ga dan toch voor de betere kwaliteit mét ICE, de tijdwinst die je zonder ICE behaalt ben je weer kwijt in Photoshop.

Ik ben nu de foto's uit mijn diensttijd 1978/1979 aan het scannen ...

Frederix

Bericht door Frederix » zo dec 30 2007 5:03 am

Skippy schreef:De 4990 is toch de voorloper van de V500? Mooi voorbeeld van de werkzaamheid van ICE Jaap!

Ik ga dan toch voor de betere kwaliteit mét ICE, de tijdwinst die je zonder ICE behaalt ben je weer kwijt in Photoshop.

Ik ben nu de foto's uit mijn diensttijd 1978/1979 aan het scannen ...

ICE is werkelijk een uitkomst, maar helaas niet altijd bruikbaar. Werkt bv wel bij kleurennegatieffilm en kleurendia's (zoals die van van Jaap, overigens niet bij Kodachrome-dia's), maar niet bij zwart-wit negatieven. Ik vraag me af hoe "stofverwijdering" werkt. Misschien wil Jaap dat eens uitleggen.

Ik had vroeger in mijn natte doka ook een compressor staan om vergrotingskoker, negatiefhouder en negatieven schoon te spuiten, nu heb ik echter geen compressor meer. Mijn negatieven bewaar ik zorgvuldig in sleeves (van pergamonpapier). Mijn negatieven uit de jaren 80/90 zijn goed afdrukbaar, maar de oudere nagatieven, jaren 70, begin jaren 80, zijn duidelijk minder van kwaliteit en hebben veel last van stof en krasjes.

Bij mijn oudere negatieven komen veel herinneringen boven, aan elke opname wel één. Soms komen de omstandigheden weer helemaal terug al zijn sommige opnamen wel zo'n dertig jaar oud. Ik blijf het een fijne manier van werken vinden, fotograferen op film en vervolgens met de filmscanner scannen.

Het is frappant dat binnen dit forum steeds meer analoog wordt gewerkt, is dat een trend van de laatste tijd of is dat al langer gaande? Skippy met zijn F100, Mikemix die een diarol in zijn F5 heeft gedaan, in deze draad de reacties van Jaap en Evert. Het doet me erg goed . . . . :P

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » zo dec 30 2007 11:00 am

Wat ik begrepen heb, dat is dat Ice met infraroodlicht de oppervlakte van je dia/negatief afspeurt en op grond daarvan bepaalt welke vlekjes op de oppervlakte liggen en dus verwijderd moeten worden en welke vlekjes in de dia zitten en dus moeten blijven, bv omdat het vogeltjes zijn.
Maar dat verklaart niet waarom zwart/wit en Kodachrome ontoegankelijk zijn voor ICE.
Kortom: eigenlijk weet ik niet. :-)
Maar het werkt wel.

mikemix

Bericht door mikemix » zo dec 30 2007 11:08 am

Beste Jaap, de getoonde foto met zicht op het Amstel hotel is volgens mij gespiegeld.
Ben benieuwd of ik gelijk heb. Gave foto trouwens, temeer ik foto's van deze plek van veel later heb.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”