Op verzoek heb ik vanavond een vergelijking gemaakt tussen waarneembare verschillen bij het gebruik van het objectief op een FX en op een DX camera.Ik heb een korte test gedaan waarbij ik om de beurt met de D3 en met de D50 foto's heb gemaakt.De foto's zijn 750 * 500 en ik heb ze voor de vergelijking naast elkaar gezet. Het is misschien wat scrollen maar het is wel zo duidelijk.
De camera's waren beiden ingesteld op ISO 200 en met de Aperture instelling waardoor de belichting vanzelf werd berekend. Verder heb ik de camera's op het statief gehad zodat de afstand tot het object het zelfde is. Witbalans op gloeilamp en er is geen flits gebruikt. De D3 is naar neutraal gezet wat inhoud dat de kleuren wat fletser zijn dan van de D50. En ja, de foto's kunnen betere kleuren hebben en contrastvoller zijn etc. maar daar ging het me nu even niet om.

Wat is mij zelf zoal opgevallen ? wel een paar dingen waaronder nog een opmerkelijke.
Allereerst is het verschil tussen FX en DX qua cropfactor enorm te noemen. Kijk naar onderstaande foto's en bedenk je dat de afstand tot de objecten in alle gevallen het zelfde is geweest. Hoewel je dit natuurlijk in theorie uiteraard weet is het nogal confronterend als je het zo voor je ziet.
Daarnaast valt op dat de zogenaamde bokeh (hoe de onscherpte eruit ziet) niet zo heel veel verschilt tussen de camera's.
Maar wat mij als belangrijkste opviel was de veel kleinere scherpte diepte. Met de FX camera zit je met een open diafragma nog veel kritieker voor wat betreft de scherpte op de juiste plek dan met een DX camera. Ik het er als laatste nog een foto van bijgedaan.
Allereerst eens een kijkje naar het objectief zelf. Hij is namelijk nogal groot (lang) Ik heb er een foto van gemaakt met wat objectieven die jullie wellicht wel kennen ter vergelijk.
vlnr een 85 1.4, de 14-24, de 24-70 (uitgezoomd) en de 70-200.

Dan de eerste vergelijking, een kerst speeldoos die bijna al naar zolder was vertrokken

24-70 op 24mm F2.8, links de d3 en rechts de D50

Verder lijkt het hierboven dat er nogal vignetting optreed in de lniker en rechter bovenhoek. Dat is niet het geval, er is daar namelijk geen licht, vandaar dat het licht in de hoeken afvalt.
24-70 op 70mm F2.8, links de d3 en rechts de D50

Dan werd het tijd voor een ander onderwerp waarbij ook de bokeh wat beter uit de verf komt. Een bekende van oud en nieuw vroeg of hij mocht poseren,

24-70 op 24mm f2.8, links de D3 en rechts de D50

24-70 op 24mm f7.1, links de D3 en rechts de D50

24-70 op 24mm f16, links de D3 en rechts de D50

Van dichtbij ziet het er zo uit:
24-70 op 70mm f2.8, links de D3 en rechts de D50

24-70 op 70mm f7.1, links de D3 en rechts de D50

24-70 op 70mm f16, links de D3 en rechts de D50

Dan de beperktere DOF met de D3. Om dit te laten zien heb ik een crop genomen van de eerste foto. Duidelijk is te zien dat op F2.8 de DOF bij de D3 veel kleiner is dan bij de D50. De D50
D3 links en D50 rechts

Dan de scherpte, altijd leuk

Dit is voorlopig even wat ik vanavond heb kunnen doen. Achteraf ben ik nog wel benieuwd hoe een ander objectief zich had laten vergelijken (17-55 of de 28-70) maar die heb ik niet voor handen. Ik hoop desondanks dat jullie er wat aan hebben gehad.