Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED op de D3 en D50

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED op de D3 en D50

Bericht door a90 » zo jan 06 2008 12:35 am

Vergelijking 24-70 op FX versus DX.

Op verzoek heb ik vanavond een vergelijking gemaakt tussen waarneembare verschillen bij het gebruik van het objectief op een FX en op een DX camera.Ik heb een korte test gedaan waarbij ik om de beurt met de D3 en met de D50 foto's heb gemaakt.De foto's zijn 750 * 500 en ik heb ze voor de vergelijking naast elkaar gezet. Het is misschien wat scrollen maar het is wel zo duidelijk.

De camera's waren beiden ingesteld op ISO 200 en met de Aperture instelling waardoor de belichting vanzelf werd berekend. Verder heb ik de camera's op het statief gehad zodat de afstand tot het object het zelfde is. Witbalans op gloeilamp en er is geen flits gebruikt. De D3 is naar neutraal gezet wat inhoud dat de kleuren wat fletser zijn dan van de D50. En ja, de foto's kunnen betere kleuren hebben en contrastvoller zijn etc. maar daar ging het me nu even niet om. 8)

Wat is mij zelf zoal opgevallen ? wel een paar dingen waaronder nog een opmerkelijke.

Allereerst is het verschil tussen FX en DX qua cropfactor enorm te noemen. Kijk naar onderstaande foto's en bedenk je dat de afstand tot de objecten in alle gevallen het zelfde is geweest. Hoewel je dit natuurlijk in theorie uiteraard weet is het nogal confronterend als je het zo voor je ziet.

Daarnaast valt op dat de zogenaamde bokeh (hoe de onscherpte eruit ziet) niet zo heel veel verschilt tussen de camera's.

Maar wat mij als belangrijkste opviel was de veel kleinere scherpte diepte. Met de FX camera zit je met een open diafragma nog veel kritieker voor wat betreft de scherpte op de juiste plek dan met een DX camera. Ik het er als laatste nog een foto van bijgedaan.

Allereerst eens een kijkje naar het objectief zelf. Hij is namelijk nogal groot (lang) Ik heb er een foto van gemaakt met wat objectieven die jullie wellicht wel kennen ter vergelijk.

vlnr een 85 1.4, de 14-24, de 24-70 (uitgezoomd) en de 70-200.

Afbeelding

Dan de eerste vergelijking, een kerst speeldoos die bijna al naar zolder was vertrokken :)

24-70 op 24mm F2.8, links de d3 en rechts de D50

AfbeeldingAfbeelding

Verder lijkt het hierboven dat er nogal vignetting optreed in de lniker en rechter bovenhoek. Dat is niet het geval, er is daar namelijk geen licht, vandaar dat het licht in de hoeken afvalt.

24-70 op 70mm F2.8, links de d3 en rechts de D50

AfbeeldingAfbeelding

Dan werd het tijd voor een ander onderwerp waarbij ook de bokeh wat beter uit de verf komt. Een bekende van oud en nieuw vroeg of hij mocht poseren, :)

24-70 op 24mm f2.8, links de D3 en rechts de D50

AfbeeldingAfbeelding

24-70 op 24mm f7.1, links de D3 en rechts de D50

AfbeeldingAfbeelding

24-70 op 24mm f16, links de D3 en rechts de D50

AfbeeldingAfbeelding

Van dichtbij ziet het er zo uit:

24-70 op 70mm f2.8, links de D3 en rechts de D50

AfbeeldingAfbeelding

24-70 op 70mm f7.1, links de D3 en rechts de D50

AfbeeldingAfbeelding

24-70 op 70mm f16, links de D3 en rechts de D50

AfbeeldingAfbeelding

Dan de beperktere DOF met de D3. Om dit te laten zien heb ik een crop genomen van de eerste foto. Duidelijk is te zien dat op F2.8 de DOF bij de D3 veel kleiner is dan bij de D50. De D50

D3 links en D50 rechts

AfbeeldingAfbeelding

Dan de scherpte, altijd leuk :). Ik kan er vrij kort over zijn, die is erg goed. Onderstaand plaatje zegt het wel denk (het is een crop van hierboven, De D3 op F7.1) ik en voor de rest staan er nog wel wat platen in het topic wat ik geopend heb over de trip naar Londen.

Afbeelding

Dit is voorlopig even wat ik vanavond heb kunnen doen. Achteraf ben ik nog wel benieuwd hoe een ander objectief zich had laten vergelijken (17-55 of de 28-70) maar die heb ik niet voor handen. Ik hoop desondanks dat jullie er wat aan hebben gehad. :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

mikemix

Bericht door mikemix » zo jan 06 2008 1:39 am

Wat mij direct opvalt is het dynamisch bereik van de D3, ongelooflijk.
Dank a90!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jan 06 2008 1:49 am

Wat mij eigenlijk vooral opvalt is hoe overdreven rood de D50 foto's zijn. Dank je voor het testen! Altijd interessant om te bekijken, al zal er hier niet zo snel een D3 in huis komen... 8)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

RickDTS

Bericht door RickDTS » zo jan 06 2008 5:01 pm

Wat vind je zelf eigenlijk van de verschillen?
Want die zijn behoorlijk.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo jan 06 2008 6:34 pm

Het ligt er aan wat voor verschillen je bedoelt Rick. Het is geen vergelijking geweest tussen de D3 en de D50 maar een test voor het vergelijken van het objectief.

Kleur en witbalans zijn niet gecorrigeerd anders waren de beelden wel meer gelijk geweest. Qua kwaliteit zijn de D50 en D3 an sich onvergelijkbaar anders. Dat is ook niet vreemd lijkt mij. :)

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo jan 06 2008 7:21 pm

Vind inderdaad de DOF heel opvallend en verder, wat is 'ie scherp! :shock:

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » zo jan 06 2008 7:23 pm

Bedankt voor dit vergelijkend warenonderzoek :lol:
Wat mij ten eerste opvalt is de enorme scherpte van dit objectief, met een bokeh dat erg mooi zacht en egaal is (op beide camera's).
Ik heb wel de indruk dat op FX de (lichte tonvormige)vervorming bij 24 mm iets duidelijker naar voren komt dan op DX (waar alleen het optisch middendeel van het objectief wordt gebruikt)
Tenslotte is het kleinere DOF op de D3 volgens mij een voordeel van FX t.o.v. DX.
In alle gevallen is dit een zeer begerenswaardig top-objectief!
Ik voel een hevige aanval van NAS in mij opborrelen...

Hans
Laatst gewijzigd door Fera Albi op zo jan 06 2008 7:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

RickDTS

Bericht door RickDTS » zo jan 06 2008 7:26 pm

Dat de een roder is dan de ander is reeds genoemd. Dat valt heel erg op.
Als je naar de laatste vergelijking kijkt ( die van de "draaimolen" ) dan is de ene toch scherper dan de ander. Het andere verschil is toch duidelijk een "andere manier van belichting". ik weet niet hoe ik dat moet omschrijven.
Maare.......mooie afzuigkap by the way :mrgreen:

foto-ed
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door foto-ed » zo jan 06 2008 7:28 pm

WOW! Wat heb je een stel mooie lenzen bij elkaar liggen!!! :shock: Wat maakt die D3 toch lekkere duidelijke en scherpe foto's. Dynamisch bereik van de D3 is groot. De D50 zit niet altijd helemaal goed met de witbalans maar dat is ook niet erg gezien het prijsverschil. Ben wel benieuwd hoe een DX lens het doet op de Nikon D3. (BV. de 17-55 op de D3...)
Nikon (Club Nederland) Gek én NPS-lid

mikemix

Bericht door mikemix » zo jan 06 2008 7:39 pm

Tja, dan heb je zwarte randen op 17mm tot +/-28mm :roll:

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo jan 06 2008 7:50 pm

mm, dat valt wel mee, Ik had voor de grap de 18-55 eens op de D3 gezet maar hij geeft een keurig kader in het zoeker beeld dat de opname kleiner wordt. Ik verwacht dan ook geen zwarte randen met een DX objectief, alleen een kleinere foto.

mikemix

Bericht door mikemix » zo jan 06 2008 7:53 pm

Zou die D3 een DX objectief "herkennen"?
Mijn toenmalige 17-55 gaf "mooie" zwarte hoeken tot 28mm op mijn F5.

RickDTS

Bericht door RickDTS » zo jan 06 2008 7:55 pm

Je kunt de D3 wel instellen dat hij objectieven herkend.

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » zo jan 06 2008 8:27 pm

Uit de beschrijving van de D3 op de Nikon website:
"Twee standen voor uitsnijden : DX-formaat en 5:4. De stand voor DX-uitsnede kan automatisch worden ingeschakeld wanneer een DX-objectief wordt bevestigd."

Hans
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

foto-ed
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door foto-ed » zo jan 06 2008 8:44 pm

@mikemix: Een DX objectief kan je gewoon op de D3 zetten... Je gaat echter heel wat terug in de resolutie. De D3 herkent de DX objectief. In de zoeker worden de randen donkerder.
Nikon (Club Nederland) Gek én NPS-lid

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”