Mijn verdenkingen gingen na wat onderzoek uit naar in-camera vibraties (niet alleen trilden de lichtsporen, de foto zelf was ook onscherp, hint, hint!

Daarom bij de locale fotohandelaar (B&H Photo & Video

Ik heb vijf testfoto's gemaakt om de diverse scenario's uit te testen (met/zonder afstandsbediening, self timer om sluiterknop vibraties te dempen, en mirror-lockup om spiegelklap vibraties te dempen).
Resultaat: de vibraties waren inderdaad in-camera! De foto's zijn niet de beste maar het ging me om de lichtsporen gedurende een 1/2s belichting en die zijn zichtbaar:
Knop op camera afdrukken in single-shot mode: dit wil je liever niet doen

Self-timer op 2s en camera knop indrukken: nog steeds niet erg goed.

Ofwel 2s is te kort, of de spiegel produceert zware trillingen!
MLU (Mirror Lockup) mode:

Van alle niet-AB foto's de beste. Blijkbaar heeft het opklappen van de spiegel grote invloed op de camera. Waarom MLU niet met een 2s self-timer gecombineerd is (kuch, Minolta, kuch) is me een raadsel.
AB, single shot mode:

Heel veel beter - blijkbaar trilt de camera aardig na van het indrukken van de sluiterknop. Nog steeds een paar trillingen - dat is de spiegel. (En niet het wegdek: Rt 80 bij Paterson is redelijk vlak. Ter hoogte van de "spaghetti bowl" bij Wayne is een ander verhaal...)
AB, Mirror lock up:

Raadsel opgelost! AB + MLU = geen trillingen.
Conclusie
Tenzij je een superzwaar statief hebt, zal het indrukken van de sluiterknop trillingen produceren (e.e.a. hangt natuurlijk af van je sluitertijd: met 1/500s zal het niet zo'n probleem zijn. Maar met 1/60 of trager vermoedelijk wel).
Een afstandsbediening is veruit te preferen. Bij voorkeur in combinatie met MLU, maar ook zonder MLU zijn de resultaten goed.
Als je geen afstandbediening hebt, lijkt MLU (2x sluiterknop indrukken) beter te werken dan de self-timer.