Raadsel opgelost!

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Diddlbiker

Raadsel opgelost!

Bericht door Diddlbiker » zo jan 06 2008 5:55 pm

Een tijdje terug heb ik een draadje geplaatst betreffende vibraties op foto's waarvan ik de oorzaak niet goed kon vinden.

Mijn verdenkingen gingen na wat onderzoek uit naar in-camera vibraties (niet alleen trilden de lichtsporen, de foto zelf was ook onscherp, hint, hint! :oops: ) Ik heb geen al te zwaar statief - Manfrotto 725B - dus dat zou zeker een oorzaak kunnen zijn.

Daarom bij de locale fotohandelaar (B&H Photo & Video :twisted:) een afstandsbediening gehaald. Daarna vier weekenden op rij op zondag vroeg opgestaan en stromende regen aangetroffen (en op maandag ochtend stralend mooi weer aaaargh!) maar dit weekend was het eindelijk raak qua weersomstandigheden en kon ik mijn hypothese gaan testen.

Ik heb vijf testfoto's gemaakt om de diverse scenario's uit te testen (met/zonder afstandsbediening, self timer om sluiterknop vibraties te dempen, en mirror-lockup om spiegelklap vibraties te dempen).

Resultaat: de vibraties waren inderdaad in-camera! De foto's zijn niet de beste maar het ging me om de lichtsporen gedurende een 1/2s belichting en die zijn zichtbaar:

Knop op camera afdrukken in single-shot mode: dit wil je liever niet doen :)
Afbeelding

Self-timer op 2s en camera knop indrukken: nog steeds niet erg goed. :(
Afbeelding
Ofwel 2s is te kort, of de spiegel produceert zware trillingen!

MLU (Mirror Lockup) mode:
Afbeelding
Van alle niet-AB foto's de beste. Blijkbaar heeft het opklappen van de spiegel grote invloed op de camera. Waarom MLU niet met een 2s self-timer gecombineerd is (kuch, Minolta, kuch) is me een raadsel.

AB, single shot mode:
Afbeelding
Heel veel beter - blijkbaar trilt de camera aardig na van het indrukken van de sluiterknop. Nog steeds een paar trillingen - dat is de spiegel. (En niet het wegdek: Rt 80 bij Paterson is redelijk vlak. Ter hoogte van de "spaghetti bowl" bij Wayne is een ander verhaal...)

AB, Mirror lock up:
Afbeelding
Raadsel opgelost! AB + MLU = geen trillingen.

Conclusie
Tenzij je een superzwaar statief hebt, zal het indrukken van de sluiterknop trillingen produceren (e.e.a. hangt natuurlijk af van je sluitertijd: met 1/500s zal het niet zo'n probleem zijn. Maar met 1/60 of trager vermoedelijk wel).
Een afstandsbediening is veruit te preferen. Bij voorkeur in combinatie met MLU, maar ook zonder MLU zijn de resultaten goed.
Als je geen afstandbediening hebt, lijkt MLU (2x sluiterknop indrukken) beter te werken dan de self-timer.

selcuk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door selcuk » zo jan 06 2008 8:05 pm

Mooie fotoserie voor een leermoment

De foto's zijn genomen met een diafragma van f16-f25 en f20

Moest je echt zo met kleine diafragma's schieten?

Groetjes,
Selcuk.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » zo jan 06 2008 8:54 pm

Wat ik mij nu afvraag is waar jij de camera nu had neergezet.
Als ik even kijk naar onderstaande foto van mij kan ik niet zeggen dat er enige beweging te zien is.

Afbeelding

Deze is genomen met een sluitertijd van 15 seconden. Een statief heb ik niet gebruikt, ik heb de camera op de rand van het viaduct gelegd.
Verder heb ik gewoon de ontspanknop ingedrukt met de hand en geen AB gebruikt of spiegel opgeklapt.

Het blijft dus een vreemd verhaal, want als ik jou visie volg zou er dus zonder statief geen scherpe foto mogelijk zijn met een langere sluitertijd dan een 1/60. Dat herken ik dus niet.

Misschien is er toch wat defect in je camera.
Je woont net effe te ver uit de buurt, anders had we een test uit kunnen voeren. Overigens welke camera heb je?
Misschien dat er iemand in de buurt woont met eenzelfde camera, waarmee je een test kan doen.

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

mikemix

Bericht door mikemix » zo jan 06 2008 9:07 pm

Vaag verhaal.
Ik krijg het zelfde resultaat als foto 1 als ik met een baksteen de sluiter ontspan.
Klopt geen koeienoor van.

yoyo

Bericht door yoyo » zo jan 06 2008 10:23 pm

Vergeet niet dat een leuning een hele stabiele ondergrond is.
Volgens mij is het vooral de combinatie met een te slap statief.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

trillingen

Bericht door George Fennes » zo jan 06 2008 10:26 pm

Diddlbiker heeft deze foto's met een D200 gemaakt op een Focal Length In 35mm Film = 202mm
Misschien ligt daar de clou.
Irwan heeft zijn foto gemaakt gecorrigeerd naar DX op 105mm.
Hoe langer je brandpunt des te gevoeliger voor trillingen.
Het kan natuurlijk ook een defect aan het objectief zijn.
Heeft het objectief VR of OS o.i.d.?
Kan ook aan de camera liggen natuurlijk.
Zou inderdaad ook graag even langs willen gaan, maar helaas een beetje ver rijden :wink:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

yoyo

Bericht door yoyo » zo jan 06 2008 10:42 pm

VR moet idd uit op statief.

Diddlbiker

Bericht door Diddlbiker » ma jan 07 2008 12:02 am

Pancaran's schreef:Deze is genomen met een sluitertijd van 15 seconden. Een statief heb ik niet gebruikt, ik heb de camera op de rand van het viaduct gelegd.
Verder heb ik gewoon de ontspanknop ingedrukt met de hand en geen AB gebruikt of spiegel opgeklapt.
Met een 15 seconde sluitertijd heb ik het probleem ook niet. Vibraties als gevolg van spiegel & knop indrukken duren geen half uur; volgens mij zijn ze binnen een halve seconde wel verdwenen. Dat betekent dat je de onscherpte in een belichting van 15 seconden ongeveer 3% van je belichting uitmaakt en dus nauwelijks zichtbaar is.

Het objectief is een standaard 18-135mm objectief - en de laatste foto in de serie laat zien dat er wel degelijk scherpe foto's te maken zijn (niet superscherp, maar het is geen 80-200/2.8 en met een diafragma van f/20 (anders geen "lange" sluitertijd) kun je ook niet anders verwachten.

Ik weet ook wel dat je met een Gitzo betere foto's kunt maken dan met de lullige Manfrotto die m'n budget toeliet; en dat een stabiele ondergrond (ipv stoere Hollandse klei had ik slechts 150m graniet onder m'n voeten) natuurlijk ook belangrijk is. Daar ging het mij niet om. Wat de foto's wel laten zien is:
a) een statief (of een ander steunpunt) niet automatisch trillingvrije foto's betekent
b) het opklappen van de spiegel meer trillingen veroorzaakt dan je wellicht realiseert (MLU zit er niet voor de sier op)
c) je de bovenstaande problemen gedeeltelijk te lijf kan gaan met een afstandbediening van 50 euro in plaats van een statief van 500. Niet dat een slap statief nu plotseling goed genoeg is - maar mocht je tegen de beperkingen van je materiaal aanlopen dan is het altijd goed om wat achter de hand te hebben :wink:

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » ma jan 07 2008 7:13 am

Wat ik me nu afvraag: Zat er een MB-D200 onder de camera tijdens deze test. Ik heb ook wel eens gemerkt dat de combinatie MB-D200 en statief niet altijd even lekker is voor de scherpte.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma jan 07 2008 7:54 am

beste Diddlbiker

Je hebt een prima verhaal. Je ervaringen komen over een met die van mij. Helaas heb ik er geen beelden van.

In de prachtige nazomer van vorig jaar, bezig geweest met een clubgenoot om de lokale uil te fotograferen. De clubgenoot maakte de foto's en ik stond er alleen maar naast. De eerste foto's met tele-objectief en de vinger op de afdrukknop, leken op de monitor niet veel soeps. Er was geen afstandsbediening voorhanden, dus de timer ingeschakeld. De resultaten daarvan waren net zo slecht. Nu heeft de gebruikte camera ook de mogelijkheid om de spiegel op te klappen, vlak voor de opname. En dat gecombineerd met de timer. Het resultaat bleef niet goed. Misschien was er te weinig licht, misschien zaten er steeds takken of blaadjes in de weg. Ik heb verder nooit een resultaat gezien.

Eerst daarna ontdekte ik het Mup knopje. Misschien dat daarmee wel de uil gekiekt kon worden. Maar dat is achteraf.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”