Vakantiehuisje

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
scooro

Vakantiehuisje

Bericht door scooro » do jan 03 2008 1:23 pm

Er is mij gevraagd om een aantl foto's te maken van een vakantiehuisje voor op een internetpagina. Hebben jullie tips?
Ik ga voor een klein diafragma (F16 o.i.d.?) met statief zodat alles scherp is in het huis.

Ik heb de beschikking over een D50 met sb800 en 18-70 objectief of de 50mm 1.8 maar dat is te weinig groothoek denkik.

Groetjes Roland

paparazzi

Bericht door paparazzi » do jan 03 2008 1:31 pm

zorg dmv groothoek dat de tuin zo groot mogelijk lijkt en kies je positie zodanig dat er weinig van andere omliggende huizen of (lelijke) schuren te zien is zodat 't er zo aantrekkelijk mogelijk op komt

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jan 03 2008 1:31 pm

Ik neem aan dat het probleem de binnenfoto's is? Dan is 18mm, 27mm omgerekend, waarschijnlijk te weinig groothoek. Ken je wellicht iemand die een ultra groothoek voor je te leen heeft? Iets van een 12-24, 11-18, 10-20 van een van diverse merken zou ideaal zijn.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

hoefnix

Bericht door hoefnix » zo jan 06 2008 10:11 pm

Eventueel kan je om de groothoek te bereiken een panorama schieten en aan mekaar prutsen.

Juist voor binnen is dan een statief, en liefst 1 die om het "nodal point" van je lens draait wel prettig.

Gewoon veel schieten vanuit verschillende hoeken, zodat je later de mooiste kunt uitzoeken. Let er wel even op dat je camera niet op het heldere raam op de achtergrond de belichting bij stelt. Dat is lastig achteraf goed te krijgen.

scooro

Bericht door scooro » zo jan 06 2008 10:41 pm

Het is vrij aardig gelukt vind ik zelf.
Ik heb inderdaad een panorama gemaakt en met autostitch aan elkaar geplakt.
Een objectief aanschaffen voor 1 keer liefdadigheid vind ik wat ver gaan.

Ik heb alle foto's met de hand ingesteld (M voorkeuze)

Wat is het nodal point van een objectief? Is dat het midden of de plaats van de sensor? Ik heb hem nu gewoon gedraait op mijn statiefje maar dat geeft wel iets vertekening.

Groetsels Roland

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”