Vogels [verzamel]

Frans Martens
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Vogels [verzamel]

Bericht door Frans Martens » wo aug 30 2023 12:19 am

Onderweg naar het Zuider havenhoofd van Scheveningen zag ik op de parkeerplaats deze Buizerd. Absoluut niet schuw en gaf mij mooi de gelegenheid om de Z8 te testen op het moment dat ie ging vliegen.
Het moeilijkst was het voor mij om de vogel goed in beeld te houden, voornamelijk omdat ie zo dichtbij vloog. De focus werkte zeer goed.

1)
AfbeeldingBuizerd (Buteo buteo) 2 by Frans Martens, on Flickr

2)
AfbeeldingBuizerd (Buteo buteo) 4 by Frans Martens, on Flickr

3)
AfbeeldingBuizerd (Buteo buteo) 7 by Frans Martens, on Flickr

4)
AfbeeldingBuizerd (Buteo buteo) 6 by Frans Martens, on Flickr

5)
AfbeeldingBuizerd (Buteo buteo) 5 by Frans Martens, on Flickr

6)
AfbeeldingBuizerd (Buteo buteo) 9 by Frans Martens, on Flickr

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » wo aug 30 2023 7:59 am

Zo, die staat er ragscherp op. De tweede foto is heel mooi in vlucht!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

stronk
Forumlid
Forumlid

Bericht door stronk » wo aug 30 2023 9:08 am

Frans Martens schreef:Het moeilijkst was het voor mij om de vogel goed in beeld te houden, voornamelijk omdat ie zo dichtbij vloog. De focus werkte zeer goed.
Deze heb je er mooi scherp op staan! Had je je camera op 3d tracking animal ingesteld? Dat maakt het redelijk makkelijk om je object te volgen.

Frans Martens
Clublid
Clublid

Bericht door Frans Martens » wo aug 30 2023 10:33 am

MarcoEos70D schreef:Zo, die staat er ragscherp op. De tweede foto is heel mooi in vlucht!
Thanks! Die tweede is ook nauwelijks gecropped dus qua compositie had ik niet veel keus.

Frans Martens
Clublid
Clublid

Bericht door Frans Martens » wo aug 30 2023 10:45 am

stronk schreef:
Frans Martens schreef:Het moeilijkst was het voor mij om de vogel goed in beeld te houden, voornamelijk omdat ie zo dichtbij vloog. De focus werkte zeer goed.
Deze heb je er mooi scherp op staan! Had je je camera op 3d tracking animal ingesteld? Dat maakt het redelijk makkelijk om je object te volgen.
Dankjewel. Mbt het scherpstellen, ik begin met het AF veld en dierherkenning en als het dier dan "gevonden" is heb ik de mogelijkheid om te schakelen naar 3D met dierherkenning die ik als voorinstelling onder 1 van de voorprogrammeerbare knoppen (F2) heb zitten. Die combinatie werkt echt goed hoewel ik nog wel erg moet wennen aan het fotograferen met 3 vingers. Eerst de backbutton (duim) om scherp te stellen dan evt de middelvinger of ringvinger om een voorinstelling te activeren onder F1 of F2 en uiteindelijk de wijsvinger om af te drukken. Nou hoor ik heel veel jubelverhalen over de ergonomie van de Z8 maar voor iemand met vrij kleine handen vind ik em niet ideaal. Met name om de F1 en F2 knoppen te bedienen moet ik m'n best doen.

GTJ
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GTJ » wo aug 30 2023 6:13 pm

erg mooie serie Frans, die 3D tracking is echt een verademing hè, ik kan nu foto's maken die ik vroeger niet kon maken...

Frans Martens
Clublid
Clublid

Bericht door Frans Martens » wo aug 30 2023 6:16 pm

GTJ schreef:erg mooie serie Frans, die 3D tracking is echt een verademing hè, ik kan nu foto's maken die ik vroeger niet kon maken...
Dankjewel, vroeger waren bepaalde foto's uitzondering of toevalstreffers maar dat is inderdaad flink veranderd.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » wo aug 30 2023 6:59 pm

Frans Martens schreef:Dankjewel. Mbt het scherpstellen, ik begin met het AF veld en dierherkenning en als het dier dan "gevonden" is heb ik de mogelijkheid om te schakelen naar 3D met dierherkenning die ik als voorinstelling onder 1 van de voorprogrammeerbare knoppen (F2) heb zitten. Die combinatie werkt echt goed hoewel ik nog wel erg moet wennen aan het fotograferen met 3 vingers.
Ik ben stiekem jaloers ;-)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

stronk
Forumlid
Forumlid

Bericht door stronk » wo aug 30 2023 7:54 pm

Vandaag kwam ik deze mooierd tegen:

Torenvalk

Afbeelding
Afbeelding

Ronald53
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » wo aug 30 2023 8:14 pm

Frans Martens schreef:Mbt het scherpstellen, ik begin met het AF veld en dierherkenning en als het dier dan "gevonden" is heb ik de mogelijkheid om te schakelen naar 3D met dierherkenning die ik als voorinstelling onder 1 van de voorprogrammeerbare knoppen (F2) heb zitten. Die combinatie werkt echt goed hoewel ik nog wel erg moet wennen aan het fotograferen met 3 vingers.
Die combinatie gebruik ik ook. Met F2 dus, maar daarnaast ook met de knoppen die op de Z 100-400 zitten. Dus ik kan met de linkerhand de zoom ondersteunen en dan overschakelen van AF-L naar 3D tracking. Dan hoef ik dus niet naar F2 met mijn vingers.
Die AF-S 500 PF combineert goed met de Z8, zo te zien. Hoe is het inmiddels met je accu-gebruik? Heb je al wat instellingen kunnen aanpassen opdat je minder accu's gebruikt? En ik zie dat je nog regelmatig ook bij stilzittend object kiest voor én korte sluitertijd én hoge ISO. Ik snap dat je voorbereid wilt zijn op het wegvliegen, en daarom de korte sluitertijd kiest, maar je zou er voor kunnen kiezen om onder F1 een combinatie te plaatsen voor de 'minder actie' momenten. Opnieuw F1 indrukken, en je zit weer in de setting met korte sluitertijd.

Oh, en heb ik al gezegd dat je weer een mooie serie laat zien?
Ik fotografeer, dus ik ben.

GTJ
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GTJ » wo aug 30 2023 10:16 pm

Afbeelding

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » do aug 31 2023 8:06 am

Mooi moment gepakt, lekker close! Alleen jammer dat de scherpte meer op de poten dan het koppie ligt.

Marco Weening Fotografie

stronk
Forumlid
Forumlid

Bericht door stronk » do aug 31 2023 4:44 pm

En vandaag kwam ik deze tegen. De wolken verplaatsten zich snel vandaar de wisselende achtergrond kleuren.

Torenvalk

Afbeelding
Afbeelding

Bert vD
Nieuwsbrief Redactie
Nieuwsbrief Redactie
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Bert vD » do aug 31 2023 8:28 pm

Een tevreden fraai vastgelegd beest die bepaald niet van plan is te delen.
Groet Bert

Frans Martens
Clublid
Clublid

Bericht door Frans Martens » do aug 31 2023 9:20 pm

Ronald53 schreef:
Frans Martens schreef:Mbt het scherpstellen, ik begin met het AF veld en dierherkenning en als het dier dan "gevonden" is heb ik de mogelijkheid om te schakelen naar 3D met dierherkenning die ik als voorinstelling onder 1 van de voorprogrammeerbare knoppen (F2) heb zitten. Die combinatie werkt echt goed hoewel ik nog wel erg moet wennen aan het fotograferen met 3 vingers.
Die combinatie gebruik ik ook. Met F2 dus, maar daarnaast ook met de knoppen die op de Z 100-400 zitten. Dus ik kan met de linkerhand de zoom ondersteunen en dan overschakelen van AF-L naar 3D tracking. Dan hoef ik dus niet naar F2 met mijn vingers.
Die AF-S 500 PF combineert goed met de Z8, zo te zien. Hoe is het inmiddels met je accu-gebruik? Heb je al wat instellingen kunnen aanpassen opdat je minder accu's gebruikt? En ik zie dat je nog regelmatig ook bij stilzittend object kiest voor én korte sluitertijd én hoge ISO. Ik snap dat je voorbereid wilt zijn op het wegvliegen, en daarom de korte sluitertijd kiest, maar je zou er voor kunnen kiezen om onder F1 een combinatie te plaatsen voor de 'minder actie' momenten. Opnieuw F1 indrukken, en je zit weer in de setting met korte sluitertijd.

Oh, en heb ik al gezegd dat je weer een mooie serie laat zien?
Om te beginnen met het laatste, dankjewel.
Ik zal me nog verder moeten verdiepen in de voorinstellingen zodat ik ze wat makkelijker kan bedienen. Het accu verbruik is me nog steeds niet duidelijk. Ik zou wat verschillende instellingen moeten vergelijken maar de tijd die ik op het moment over heb gebruik ik liever om te gaan fotograferen.

Plaats reactie

Terug naar “Dieren”