Het moeilijkst was het voor mij om de vogel goed in beeld te houden, voornamelijk omdat ie zo dichtbij vloog. De focus werkte zeer goed.
1)

2)

3)

4)

5)

6)

Deze heb je er mooi scherp op staan! Had je je camera op 3d tracking animal ingesteld? Dat maakt het redelijk makkelijk om je object te volgen.Frans Martens schreef:Het moeilijkst was het voor mij om de vogel goed in beeld te houden, voornamelijk omdat ie zo dichtbij vloog. De focus werkte zeer goed.
Thanks! Die tweede is ook nauwelijks gecropped dus qua compositie had ik niet veel keus.MarcoEos70D schreef:Zo, die staat er ragscherp op. De tweede foto is heel mooi in vlucht!
Dankjewel. Mbt het scherpstellen, ik begin met het AF veld en dierherkenning en als het dier dan "gevonden" is heb ik de mogelijkheid om te schakelen naar 3D met dierherkenning die ik als voorinstelling onder 1 van de voorprogrammeerbare knoppen (F2) heb zitten. Die combinatie werkt echt goed hoewel ik nog wel erg moet wennen aan het fotograferen met 3 vingers. Eerst de backbutton (duim) om scherp te stellen dan evt de middelvinger of ringvinger om een voorinstelling te activeren onder F1 of F2 en uiteindelijk de wijsvinger om af te drukken. Nou hoor ik heel veel jubelverhalen over de ergonomie van de Z8 maar voor iemand met vrij kleine handen vind ik em niet ideaal. Met name om de F1 en F2 knoppen te bedienen moet ik m'n best doen.stronk schreef:Deze heb je er mooi scherp op staan! Had je je camera op 3d tracking animal ingesteld? Dat maakt het redelijk makkelijk om je object te volgen.Frans Martens schreef:Het moeilijkst was het voor mij om de vogel goed in beeld te houden, voornamelijk omdat ie zo dichtbij vloog. De focus werkte zeer goed.
Dankjewel, vroeger waren bepaalde foto's uitzondering of toevalstreffers maar dat is inderdaad flink veranderd.GTJ schreef:erg mooie serie Frans, die 3D tracking is echt een verademing hè, ik kan nu foto's maken die ik vroeger niet kon maken...
Ik ben stiekem jaloersFrans Martens schreef:Dankjewel. Mbt het scherpstellen, ik begin met het AF veld en dierherkenning en als het dier dan "gevonden" is heb ik de mogelijkheid om te schakelen naar 3D met dierherkenning die ik als voorinstelling onder 1 van de voorprogrammeerbare knoppen (F2) heb zitten. Die combinatie werkt echt goed hoewel ik nog wel erg moet wennen aan het fotograferen met 3 vingers.
Die combinatie gebruik ik ook. Met F2 dus, maar daarnaast ook met de knoppen die op de Z 100-400 zitten. Dus ik kan met de linkerhand de zoom ondersteunen en dan overschakelen van AF-L naar 3D tracking. Dan hoef ik dus niet naar F2 met mijn vingers.Frans Martens schreef:Mbt het scherpstellen, ik begin met het AF veld en dierherkenning en als het dier dan "gevonden" is heb ik de mogelijkheid om te schakelen naar 3D met dierherkenning die ik als voorinstelling onder 1 van de voorprogrammeerbare knoppen (F2) heb zitten. Die combinatie werkt echt goed hoewel ik nog wel erg moet wennen aan het fotograferen met 3 vingers.
Om te beginnen met het laatste, dankjewel.Ronald53 schreef:Die combinatie gebruik ik ook. Met F2 dus, maar daarnaast ook met de knoppen die op de Z 100-400 zitten. Dus ik kan met de linkerhand de zoom ondersteunen en dan overschakelen van AF-L naar 3D tracking. Dan hoef ik dus niet naar F2 met mijn vingers.Frans Martens schreef:Mbt het scherpstellen, ik begin met het AF veld en dierherkenning en als het dier dan "gevonden" is heb ik de mogelijkheid om te schakelen naar 3D met dierherkenning die ik als voorinstelling onder 1 van de voorprogrammeerbare knoppen (F2) heb zitten. Die combinatie werkt echt goed hoewel ik nog wel erg moet wennen aan het fotograferen met 3 vingers.
Die AF-S 500 PF combineert goed met de Z8, zo te zien. Hoe is het inmiddels met je accu-gebruik? Heb je al wat instellingen kunnen aanpassen opdat je minder accu's gebruikt? En ik zie dat je nog regelmatig ook bij stilzittend object kiest voor én korte sluitertijd én hoge ISO. Ik snap dat je voorbereid wilt zijn op het wegvliegen, en daarom de korte sluitertijd kiest, maar je zou er voor kunnen kiezen om onder F1 een combinatie te plaatsen voor de 'minder actie' momenten. Opnieuw F1 indrukken, en je zit weer in de setting met korte sluitertijd.
Oh, en heb ik al gezegd dat je weer een mooie serie laat zien?