Water vastgelegd

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » vr jan 11 2008 7:47 pm

Wbt over- en onderbelichting heb ik gevonden in de handleiding..
Dank voor de tip!

Wbt mijn andere vraag ben ik benieuwd hoe je het doet :)

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Frederix

Bericht door Frederix » vr jan 11 2008 8:32 pm

Maud schreef:
Frederix schreef:
Maud schreef: Wat heb je nu wbt bewerking gedaan?
Ik heb de foto met PS aangepakt. Met "highlights/shadows" onder "image", "adjustments" kun je het verschil tussen schaduwen en lichte partijen groter of kleiner maken. Op die manier heb ik het gezicht lichter gemaakt zonder de rest ook lichter te maken. Daarna de gehele foto met curves lichter gemaakt met iets meer contrast.
Begrijp ik het goed dat je eerst een selectie gemaakt hebt? zo ja, hoe doe je dat? Ik ken alleen dat aanpassen van het gehele plaatje :(

GR.
Maud
In het scherm "Shadows/Highlights" zijn drie onderdelen te onderscheiden, Shadows, Highlights en Adjustments.

Afbeelding

In Shadows staan 3 schuiven. De bovenste regelt de intensiteit van het ophelderen van schaduwen. De middelste schuif regelt de omvang van het ophelderen. Staat de schuif geheel links, dan is de omvang beperkt tot de donkerste tinten, schuif de ze schuif naar rechts, worden er steeds lichtere tinten bij de bewerking betrokken. Zo wordt de selectie gemaakt, PS selecteert feitelijk de schaduwen, wat wel en geen schaduw is wordt bepaald door de stand van de middelste schuif. De onderste schuif bepaald hoeveel pixels bij de bewerking wordt betrokken.

Highlights werkt net zo, maar dan omgekeerd. daarmee kun je lichte partijen donkerder maken.

Bij adjustments kun je de kleurverzadiging en contrast wat bijstellen.

Ik heb het in mijn eigen bewoording proberen uit te leggen, ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken.

Frederix

Bericht door Frederix » vr jan 11 2008 8:43 pm

Frederix schreef:
Maud schreef:
Frederix schreef: Ik heb de foto met PS aangepakt. Met "highlights/shadows" onder "image", "adjustments" kun je het verschil tussen schaduwen en lichte partijen groter of kleiner maken. Op die manier heb ik het gezicht lichter gemaakt zonder de rest ook lichter te maken. Daarna de gehele foto met curves lichter gemaakt met iets meer contrast.
Begrijp ik het goed dat je eerst een selectie gemaakt hebt? zo ja, hoe doe je dat? Ik ken alleen dat aanpassen van het gehele plaatje :(

GR.
Maud
In het scherm "Shadows/Highlights" zijn drie onderdelen te onderscheiden, Shadows, Highlights en Adjustments.

Afbeelding

In Shadows staan 3 schuiven. De bovenste regelt de intensiteit van het ophelderen van schaduwen. De middelste schuif regelt de omvang van het ophelderen. Staat de schuif geheel links, dan is de omvang beperkt tot de donkerste tinten, schuif de ze schuif naar rechts, worden er steeds lichtere tinten bij de bewerking betrokken. Zo wordt de selectie gemaakt, PS selecteert feitelijk de schaduwen, wat wel en geen schaduw is wordt bepaald door de stand van de middelste schuif. De onderste schuif bepaald hoeveel pixels bij de bewerking wordt betrokken.

Highlights werkt net zo, maar dan omgekeerd. daarmee kun je lichte partijen donkerder maken.

Bij adjustments kun je de kleurverzadiging en contrast wat bijstellen.

Ik heb het in mijn eigen bewoording proberen uit te leggen, ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken.
Ik zit me net te realiseren dat dit de wijze is waarop ik foto van Nicole heb aangepakt, al dat water ook . . . . :oops:

Jouw foto van de kraan is een kwestie van curven aanpassen. Je opent met CTRL M het venster Curves.

Afbeelding

Je tilt de curve in het midden een beetje op, de foto wordt dan in zijn geheel lichter. Door het linker deel van de curve iets naar beneden te trekken en het rechter deel wat op te tillen worden de donkere partijen wat donkerder en de lichte partijen wat lichter, het contrast wordt dus groter. Door hier wat mee te spelen kun je het gewenste effect bereiken. Ik heb bij de foto van de kraan geen selectie gemaakt.

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » vr jan 11 2008 9:48 pm

Wauw...
Prima uitleg..

Ga het morgen uitproberen!!

Dank en je uitleg gaat mee in mijn archief :))
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”