Dank voor de tip!
Wbt mijn andere vraag ben ik benieuwd hoe je het doet

Gr.
Maud
In het scherm "Shadows/Highlights" zijn drie onderdelen te onderscheiden, Shadows, Highlights en Adjustments.Maud schreef:Begrijp ik het goed dat je eerst een selectie gemaakt hebt? zo ja, hoe doe je dat? Ik ken alleen dat aanpassen van het gehele plaatjeFrederix schreef:Ik heb de foto met PS aangepakt. Met "highlights/shadows" onder "image", "adjustments" kun je het verschil tussen schaduwen en lichte partijen groter of kleiner maken. Op die manier heb ik het gezicht lichter gemaakt zonder de rest ook lichter te maken. Daarna de gehele foto met curves lichter gemaakt met iets meer contrast.Maud schreef: Wat heb je nu wbt bewerking gedaan?
GR.
Maud
Ik zit me net te realiseren dat dit de wijze is waarop ik foto van Nicole heb aangepakt, al dat water ook . . . .Frederix schreef:In het scherm "Shadows/Highlights" zijn drie onderdelen te onderscheiden, Shadows, Highlights en Adjustments.Maud schreef:Begrijp ik het goed dat je eerst een selectie gemaakt hebt? zo ja, hoe doe je dat? Ik ken alleen dat aanpassen van het gehele plaatjeFrederix schreef: Ik heb de foto met PS aangepakt. Met "highlights/shadows" onder "image", "adjustments" kun je het verschil tussen schaduwen en lichte partijen groter of kleiner maken. Op die manier heb ik het gezicht lichter gemaakt zonder de rest ook lichter te maken. Daarna de gehele foto met curves lichter gemaakt met iets meer contrast.
GR.
Maud
In Shadows staan 3 schuiven. De bovenste regelt de intensiteit van het ophelderen van schaduwen. De middelste schuif regelt de omvang van het ophelderen. Staat de schuif geheel links, dan is de omvang beperkt tot de donkerste tinten, schuif de ze schuif naar rechts, worden er steeds lichtere tinten bij de bewerking betrokken. Zo wordt de selectie gemaakt, PS selecteert feitelijk de schaduwen, wat wel en geen schaduw is wordt bepaald door de stand van de middelste schuif. De onderste schuif bepaald hoeveel pixels bij de bewerking wordt betrokken.
Highlights werkt net zo, maar dan omgekeerd. daarmee kun je lichte partijen donkerder maken.
Bij adjustments kun je de kleurverzadiging en contrast wat bijstellen.
Ik heb het in mijn eigen bewoording proberen uit te leggen, ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken.