Ligt waarschijnlijk aan mij, want de camera wordt alom geroemd. Toch kan ik er onvoldoende scherpte mee pakken. Wie heeft suggesties of ideeën?

Heb je de profielen voor de camera wel aan staan als je vanaf de D500 importeert?Gemmageluk60 schreef:In LR, met mijn D850 en de Fuji ondervind ik daarin weinig problemen. Dan heb ik scherpe foto's, zonder waas.
Heb nog nooit een profiel aangemaakt van een camera en niet eerder (Sony, Fuji, Panasonic en Nikon) problemen ondervonden, maar goed dat wil niet zeggen dat het niet geldt voor de D500.ReneG schreef:Heb je de profielen voor de camera wel aan staan als je vanaf de D500 importeert?Gemmageluk60 schreef:In LR, met mijn D850 en de Fuji ondervind ik daarin weinig problemen. Dan heb ik scherpe foto's, zonder waas.
Persoonlijk heb ik nog nooit een sensorreiniging uitgevoerd. Heb de camera tweedehands gekocht in een camerawinkel. Maar ik weet niet of ze daar voldoende expertise hebben om te zien wat ik bedoel.henkk schreef:De foto's die ik kan zien op Flickr zijn naar mijn mening nog steeds gestoken scherp (ogen paarden, de vrouw in beeld, de neus van de man). Ik kan niet zien wat voor resolutie hier wordt gepresenteerd (2048 voor het forum? Ja dat is makkelijk) maar hier zie ik nog steeds niks mis, ook geen waas of nevel. Wel zijn de beelden op het forum dus veel slechter.
Overigens kun je een waas of nevel ook goed in nabewerking verwijderen maar ik geloof niet dat er echt sprake van is.
Als het verschijnsel, wat het ook moge zijn, zich met twee lenzen voordoet, is verdenking van de camera terecht. Het zou een slecht uitgevoerde sensorreiniging kunnen zijn maar ik weet niet of dat ooit gedaan is (liefst niet).
Alle 80-200/2.8's, van schuif tot AF-S, zijn m.i. goed. En de 70-200/2.8 (welke? want daar zijn nog wel verschillen) past daar wel tussen.
De zomer is voor mij het hoogseizoen om foto's te maken voor mijn werk.schilder schreef:zoveel kamera's zoveel lenzen met het zelfde bereik
ander merk ook nog
je kan maar met 1 kamera tegelijk foto's maken
kamera met lenzen laten kalibreren en schoonmaken als je tweedehands koopt
dan is dat zeker goed of de fout is gevonden
Lens filter geeft ook vaak problemen
mogelijk toch maar eens kijken en overwegen wat doe ik nou eigelijk met wat en wat kan er weg en heb ik nodig
een D850 heeft een gevoelige censor en vereist zeer goede lenzen
De D500 is erg snel maar een 80-200 is een verouderd model
F 10 en iso 500 kan maar lagere F waarde geeft ook betere iso waarde