Texel, zonsopkomst

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Brutus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Texel, zonsopkomst

Bericht door Brutus » zo okt 06 2024 12:16 pm

Soms heb je dat.
Vroeg uit bed, speciaal voor die éne foto, technisch veel zorg aan besteed.
Toch niet helemaal tevreden.
Wat vinden jullie?

Afbeelding
Groet,
Bert

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Texel, zonsopkomst

Bericht door gvdnberg » zo okt 06 2024 7:40 pm

Kleuren lijken mij wat versterkt, misschien iets teveel? Voorgrond lijkt nogal verscherpt, schuifje “helderheid” wat teveel gebruikt?
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Contacteer:

Bericht door Karina2 » zo okt 06 2024 10:01 pm

Hallo Brutus,

Altijd jammer wanneer je veel moeite doet voor een beeld dat uiteindelijk anders uitpakt  dan je voor ogen had.
Misschien dat je iets hebt aan feedback hoe ik het beeld ervaar. Voor mij gebeurt er teveel en tegelijkertijd eigenlijk ook te weinig en zit het 'm vooral in compositie en lijnenspel.

Er loopt een diagonale lichte lijn van linksonder schuin naar rechts. Aan de rechterkant zit een lichte plek. Loodrecht op de diagonale lijn loopt een donkere lijn naar de horizon, naar een plek waar niets gebeurt. Er ligt niet een boot of ander ankerpunt.
Links vh einde vd lijn loopt nog een ronde lijn en ligt een lichter deel dat met het lichte deel meer rechts onderin een diagonale "lijn' vormt, terwijl aan de horizon vooral horizontale lijnen (horizon, water en lucht) zijn.

Al die lijnen werken voor mij eerder concurrerend dan dat ze me door het beeld leiden. Ik (ver)dwaal daardoor door de foto zonder ankerpunt/rustpunt/duidelijk onderwerp te vinden.

Als het vooral om de lucht gaat, ontstaat er meer rust en focus op de lucht, wanneer je de voorgrond afdekt met je hand, zodat zee, horizon en lucht overblijven en je alleen nog horizontale lijnen overhoudt en is het de kleurschakering in de lucht, waar mijn blik heengaat en blijft. Een vrij sereen beeld, waarin dan verder niets gebeurt. Ik vind dat niet erg omdat ik ook van dat soort beelden houd. Eventueel zou dat beeld versterkt kunnen worden wanneer aan de horizon op het kruispunt van de donkere horizontale lijn en de naar de horizon wijzende donkere lijn een duidelijk onderwerp zou zijn als een boot, boei, windmolen of zoiets.
Hoop dat je hier iets aan hebt.

Mvg,
Karen

Brutus
Clublid
Clublid

Bericht door Brutus » ma okt 07 2024 5:45 pm

Dank Gert en Karen!
Eens, beetje te zwaar aangezet in de nabewerking.
Opbouw van het beeld is inderdaad niet je dat. Blijft lasting, kaderen in het donker.
Achteraf had het gescheeld als ik had gewacht tot het vloed was, dat had het beeld al rustiger gemaakt.
Kortom, reden om weer vroeg op te staan!
Groet,
Bert

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » ma okt 07 2024 6:37 pm

Als je van de huidige foto het onderste 1/3 deel afhaalt, krijg je weliswaar een panorama-achtig beeld, maar dat is dan wel veel rustiger.
Eigenlijk is zelfs minder wegnemen al genoeg zie ik:
Als je horizontaal afsnijdt zodat je alleen de 2 scherpe lijnen die een hoek vormen overhoud, dan is het beeld al een stuk sterker vind ik.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Contacteer:

Bericht door Karina2 » ma okt 07 2024 8:14 pm

Leuk dat je een nieuwe poging gaat ondernemen. Veel succes!

keenoncoolstuff
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door keenoncoolstuff » di okt 08 2024 12:20 am

Geen idee waar het misgaat, maar wanneer ik op mijn telefoon inzoom lijkt de voorgrond van je foto te bestaan uit Ministeck. Voor de jongeren onder ons, dit is Ministeck:
Afbeelding

Qua lijnenspel wel aardig maar er mist een echt onderwerp zodat het een beetje een zoekplaatje blijft.
Hopelijk wordt de tweede poging meer zoals je gehoopt had! Succes!

Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”