Bericht
door Karina2 » zo okt 06 2024 10:01 pm
Hallo Brutus,
Altijd jammer wanneer je veel moeite doet voor een beeld dat uiteindelijk anders uitpakt dan je voor ogen had.
Misschien dat je iets hebt aan feedback hoe ik het beeld ervaar. Voor mij gebeurt er teveel en tegelijkertijd eigenlijk ook te weinig en zit het 'm vooral in compositie en lijnenspel.
Er loopt een diagonale lichte lijn van linksonder schuin naar rechts. Aan de rechterkant zit een lichte plek. Loodrecht op de diagonale lijn loopt een donkere lijn naar de horizon, naar een plek waar niets gebeurt. Er ligt niet een boot of ander ankerpunt.
Links vh einde vd lijn loopt nog een ronde lijn en ligt een lichter deel dat met het lichte deel meer rechts onderin een diagonale "lijn' vormt, terwijl aan de horizon vooral horizontale lijnen (horizon, water en lucht) zijn.
Al die lijnen werken voor mij eerder concurrerend dan dat ze me door het beeld leiden. Ik (ver)dwaal daardoor door de foto zonder ankerpunt/rustpunt/duidelijk onderwerp te vinden.
Als het vooral om de lucht gaat, ontstaat er meer rust en focus op de lucht, wanneer je de voorgrond afdekt met je hand, zodat zee, horizon en lucht overblijven en je alleen nog horizontale lijnen overhoudt en is het de kleurschakering in de lucht, waar mijn blik heengaat en blijft. Een vrij sereen beeld, waarin dan verder niets gebeurt. Ik vind dat niet erg omdat ik ook van dat soort beelden houd. Eventueel zou dat beeld versterkt kunnen worden wanneer aan de horizon op het kruispunt van de donkere horizontale lijn en de naar de horizon wijzende donkere lijn een duidelijk onderwerp zou zijn als een boot, boei, windmolen of zoiets.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Mvg,
Karen