Z6iii - Ontevreden over scherpte

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9
Thymen
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Z6iii - Ontevreden over scherpte

Bericht door Thymen » za jan 18 2025 12:29 pm

Iris;

Al een keer terug geweest naar de leverancier van je camera? Weet niet of je een fotozaak of online gekocht hebt, maar zeker in het eerste geval zou ik alles een keer meenemen en daar geheel laten controleren.

En dan, meer ter Leringhe ende Vermaeck voor allen: tijdens de regio-bijeenkomst Oost een week geleden vertelde Emile van de Nikon School van alles en nog wat over het AF-systeem van Nikon. In het kort kwam het er op neer dat het autofoccus systeem in stand AF-C en in combinatie met AF Area Mode = C1/C2/3D tracking voor de meeste onderwerpen het beste en snelste werkt. Waarbij de C1 stand met een relatief klein veld en de C2 met een wat groter veld je in staat stelt om het gebied waarin de autofocus zoekt aan te passen aan bijvoorbeeld de grootte van je onderwerp. Alle andere AF-systemen (Single Point / Dynamic / Auto Area AF) werden afgeraden.

De achtergrond: de AF in spiegelloze cameras is gebaseerd op een meet- en regelsysteem dat beter en sneller werkt als er voldoende data in wordt gevoerd. In genoemde AF-area standen is die data ruim voorhanden en wordt het beste regel-algorithme toegepast. Bij enkelpunts autofocus bijvoorbeeld is die data veel minder, waardoor het langer duurt vooordat het systeem 'uitgeregeld' is. Tijdens de sessie met Emile uitgeprobeerd, en het was duidelijk te merken dat het AF-systeem bij de geadviseerde instellingen significant sneller reageert.
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk

Ronald53
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » za jan 18 2025 8:04 pm

Thymen schreef: za jan 18 2025 12:29 pm En dan, meer ter Leringhe ende Vermaeck voor allen: tijdens de regio-bijeenkomst Oost een week geleden vertelde Emile van de Nikon School van alles en nog wat over het AF-systeem van Nikon. In het kort kwam het er op neer dat het autofoccus systeem in stand AF-C en in combinatie met AF Area Mode = C1/C2/3D tracking voor de meeste onderwerpen het beste en snelste werkt. Waarbij de C1 stand met een relatief klein veld en de C2 met een wat groter veld je in staat stelt om het gebied waarin de autofocus zoekt aan te passen aan bijvoorbeeld de grootte van je onderwerp. Alle andere AF-systemen (Single Point / Dynamic / Auto Area AF) werden afgeraden.
Ik kan uit ervaring zeggen dat dit goed werkt. Ook Wide area S en Wide area L werken prima. De Dynamic opties heb ik zelfs geheel gedeactiveerd. Ik werk vaak zo dat ik begin met één van de Wide area of Cx standen, en dan, als het onderwerp geselecteerd is, overga op 3D tracking. Dat laatste als het onderwerp beweegt. Dat overstappen op 3D tracking gaat doordat ik dat toegewezen heb aan een functieknop (of eigenlijk aan meerdere, zowel een Fn knop op de body, als aan een Fn knop op de zoom(tele)objectieven die ik gebruik).
Ik fotografeer, dus ik ben.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » za jan 18 2025 8:11 pm

Richard schreef: za jan 18 2025 12:21 pm
IrisPGF schreef: vr jan 17 2025 10:18 amTerug naar de fotozaak is inderdaad ook nog een optie.
Dat zou ik inderdaad doen.
Wat kan je van een fotozaak meer verwachten aan oplossingen dan wat hier al geplaatst is? Daar zou ik eerst maar eens mee aan de gang gaan. En antwoord geven op vragen die gesteld zijn ...

IrisPGF
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door IrisPGF » za jan 18 2025 8:49 pm

Skippy schreef: za jan 18 2025 8:11 pm
IrisPGF schreef: vr jan 17 2025 10:18 amTerug naar de fotozaak is inderdaad ook nog een optie.
Wat kan je van een fotozaak meer verwachten aan oplossingen dan wat hier al geplaatst is? Daar zou ik eerst maar eens mee aan de gang gaan. En antwoord geven op vragen die gesteld zijn ...
Hey Skippy!

Er worden nogal veel vragen gesteld en tips gegeven. Naast mijn gezin en andere zaken, zit ik niet 24/7 online op het forum en heb ik ook niet de hele dag een camera in m'n hand ;) Sowieso heb ik deze problemen nooit gehad met mijn D780, dus het is voor mij ook echt even zoeken tussen alle verschillende mogelijkheden icm de tips/adviezen die zijn gegeven.

Dus: ik ga ermee aan de slag, en zal zeker reageren wanneer ik iets heb uitgetest.
Dankje!
Laatst gewijzigd door IrisPGF op za jan 18 2025 8:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Contacteer:

Bericht door Richard » za jan 18 2025 8:52 pm

Misschien dat de fotozaak wel een Sigma dock heeft?
IrisPGF schreef: vr jan 17 2025 10:22 am
Nikkormaat schreef: do jan 16 2025 4:22 pm Heb je Sigma's met de bijbehorende dock misschien anders ingesteld voor front of back focus op de D780?
Hoi!

Dit heb ik niet gedaan. Tevens niet in bezit van zo'n Dock.
Had ik dit moeten doen?
Succes Iris!
Met vriendelijke groet,

Richard

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » za jan 18 2025 8:54 pm

IrisPGF schreef: za jan 18 2025 8:49 pm
Hey Skippy!

Er worden nogal veel vragen gesteld en tips gegeven. Naast mijn gezin en andere zaken, zit ik niet 24/7 online op het forum en heb ik ook niet de hele dag een camera in m'n hand ;) Sowieso heb ik deze problemen nooit gehad met mijn D780, dus het is voor mij ook echt even zoeken tussen alle verschillende mogelijkheden icm de tips/adviezen die zijn gegeven.

Dus: ik ga ermee aan de slag, en zal zeker reageren wanneer ik iets heb uitgetest.
Dankje!
Okidoki Iris, succes met het vervolg.

IrisPGF
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door IrisPGF » za jan 18 2025 9:29 pm

Karina2 schreef: za jan 18 2025 7:52 am Iris, zijn je lenzen (en camera) geupdated naar de laatste firmware versie?
Gezien de Z6III pas heel recent op de markt is, lijkt me dat om lens en camera goed te laten communiceren, wel essentieel.
Hi Karina,

Dit ga ik komende week even checken!!

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Contacteer:

Bericht door Karina2 » zo jan 19 2025 10:48 am

Op de website van Sigma Benelux is daar vast meer over te vinden. Succes Iris, hoop voor je dat daar de oplossing ligt.

Odin
Clublid
Clublid

Bericht door Odin » zo jan 19 2025 3:15 pm

Blijkt dat ik nog een Sigma Dock heb liggen hier, dat niet meer gebruikt wordt aan mijne zijde. Bij interesse? Lees ik het wel.

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Contacteer:

Bericht door Richard » zo jan 19 2025 6:35 pm

Waar woon je - ongeveer, misschien ook handig voor Iris om te weten? En kan je Iris via PB laten weten als ze dat wil.
Met vriendelijke groet,

Richard

Odin
Clublid
Clublid

Bericht door Odin » zo jan 19 2025 7:18 pm

De post heeft geen grenzen… Toch 😉

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » zo jan 19 2025 7:43 pm

Dan heb je nog nooit iets met PostNL naar het buitenland verstuurd (OT maar waar).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Richard
Serverbeheerder
Serverbeheerder
Contacteer:

Bericht door Richard » zo jan 19 2025 7:57 pm

Welke pakketdienst ook, overslaan kan ergernis besparen.
Met vriendelijke groet,

Richard

Odin
Clublid
Clublid

Bericht door Odin » ma jan 20 2025 2:07 pm

henkk schreef: zo jan 19 2025 7:43 pm Dan heb je nog nooit iets met PostNL naar het buitenland verstuurd (OT maar waar).
Off topic
Tot nu toe is alles bij mij bezorgd, maar ook alles wat ik heb verstuurd is in een goede conditie aangekomen..Tevreden ontvangers !

On topic ;) verder

Odin
Clublid
Clublid

Bericht door Odin » vr jan 24 2025 3:12 pm

Odin schreef: zo jan 19 2025 3:15 pm Blijkt dat ik nog een Sigma Dock heb liggen hier, dat niet meer gebruikt wordt aan mijne zijde. Bij interesse? Lees ik het wel.
Helaas niks meer gehoord. Ook niet via PM 🤔

Plaats reactie

Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”