Dus vond ik het knap dat jij een overbelichting te spraken bracht.Het histogram licht vnl links op. Op de +en- schaal wordt geen over-of onderbelichting aangegeven.
En dat was voor mij Off Topic. Dus hou ik het hier bij.
Dus vond ik het knap dat jij een overbelichting te spraken bracht.Het histogram licht vnl links op. Op de +en- schaal wordt geen over-of onderbelichting aangegeven.
Verschil in mening. Ik niet.
Hmmm.... ik denk dat je opname zwaar overbelicht is. Misschien in plaats van matrix-meting een keer spotmeting gebruiken? Beter nog, handmatig belichten en elke keer wat korter/langer totdat je doortekening in de maan ziet op je schermpje. En in je foto-bewerkingsprogramma daarna wat stoeien met de belichtingscorrectie om te fine-tunen?
Inderdaad een gevalletje overbelichting. Centrummeting kijkt naar een veel ruimer gebied dan je denkt, en neemt dus veel meer 'zwart' mee. Om daar voor te compenseren overbelicht hij de maan.Nikkormaat schreef: ma mar 17 2025 10:58 am Ik had deze keer bewust geen matrixmeting gebruikt maar centrummeting en ondanks kortere sluitertijd overbelicht.
Inderdaad nog eens met spotmeting proberen.
Hopelijk vanavond minder bewolking.