Powerbank

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9
MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Re: Powerbank

Bericht door MarcoEos70D » wo apr 09 2025 7:34 am

Odin schreef: wo apr 09 2025 6:03 am
MarcoEos70D schreef: di apr 08 2025 9:35 pm
Odin schreef: di apr 08 2025 6:29 pm Persoonlijke mening op eigen ervaring gebaseerd!! Met echt Nikon spul.
Dat is dan dus juist geen eigen ervaring, want je hebt het überhaupt nooit met een powerbank geprobeerd…
🤣🤣🤣
Dit lachen is veelzeggend. Zullen we gewoon een discussie op inhoud voeren, zoals Gijs ook al vroeg?
wester schreef: di apr 08 2025 10:55 pm Dit geeft Nikon aan:

https://onlinemanual.nikonimglib.com/z8 ... y_377.html
Bijzonder dat er in een handleiding niet de vereiste specs worden gegeven, maar een specifiek model wordt aangeraden. Dat specifieke model kan immers zomaar weer opgevolgd worden door een ander model, of verdwijnen uit het assortiment.
Ik zou verwachten dat in de handleiding een eisenpakket wordt gegeven, net zoals dat gebeurt in de eerder gegeven link.

In die eerder gegeven link wordt voor de Z8 een vereist vermogen genoemd van 27W, terwijl het in de handleiding genoemde model van Anker liefst 87W levert (en dus fors duurder is dan andere modellen). Maar goed, voor 99 euro heb je wel een dijk van een powerbank die ook geschikt is voor allerhande andere doeleinden.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » wo apr 09 2025 8:37 am

off topic maar kunnen we niet stoppen met die gekke grote gele figuren, maakt forum niet leesbaarder.
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » wo apr 09 2025 8:40 am

RVK schreef: wo apr 09 2025 8:37 am off topic maar kunnen we niet stoppen met die gekke grote gele figuren, maakt forum niet leesbaarder.
RVK
Die smiley's horen niet groot te zijn. Misschien helpt dit topic je verder.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » wo apr 09 2025 9:41 am

Bij instellingen Smilies weergeven als afbeeldingen: op nee gezet, nu werkt het goed

bedankt, veel beter
RVK

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Smileys

Bericht door gijs sandberg » wo apr 09 2025 12:22 pm

L.s.
Idem hier, het was even zoeken...
User, gebruikerspaneel, forumvoorkeuren, weergave-opties, smilies...
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » do apr 10 2025 4:15 am

Een powerbank lijkt mij om een andere reden niet handig tenzij de z8 anders werkt dan mijn z7ii.
Je kan normale wijze de accu's in de camera opladen via een lader en usb kabel maar dan moet de camera uitstaan anders laat de accu niet op. Met een powerbank en usb kabel werkt dat net zo en duurt een eeuwigheid voordat er weer voldoende power in de accu zit en al die tijd kan je de camera dus niet gebruiken. Alleen handig als je een uurtje of wat niet wil of kan fotograferen omdat je bv. aan t lunchen bent. Werkt het met een powebank? Ja. Is het handig? Nee. Persoonlijk prefereer ik een 2de accu. Dat gezegd hebbend heb ik de powerbank altijd bij me maar dan om evt. de smartphone, tablet of zelfs laptop op te laden die van mijzelf of een medefotograaf.
Nikon Z Z & de maskers

Ron Stuveling
Clublid
Clublid

Bericht door Ron Stuveling » do apr 10 2025 4:49 am

Ook ik had bij mij Nikon D850 wat batterijen die in mijn huidige Z8 niet werken. Daarom heb ik wat extra Nikon batterijen gekocht.
Later kwam op internet een powerbank tegen waar 2 niet originele nikon accu's in zitten (werken niet in de Z8). deze gebruik ik nu als Powerbank thuis. Ook mijn andere accu's van de D850 passen er in.

Misschien een mogelijkheid?
Groetjes Ron

Nikon Z 8 camera en diverse Z-lenzen, Godox V860III flitser en andere ondersteunende producten!

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » do apr 10 2025 8:36 am

Ik heb zelfde ervaring met de Z9, de Z6 kan ik opladen met alles wat er aanwezig is, van tandenborstsel adapter tot auto.Helaas ondanks dat USB betekent universeel werkt bij de Z9 bijna niets incl. een goede powerbank (redelijk zwaar en met 230 aansluiting) , Nikon gaf aan dat er maar een powerbank was die werkt.
Ben uiteindelijk ook maar meerdere accu's gaan kopen, geen originelen maar goedkopere die gewoon goed werken.
RVK

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » do apr 10 2025 9:09 am

Cookie1397 schreef: do apr 10 2025 4:15 am Een powerbank lijkt mij om een andere reden niet handig tenzij de z8 anders werkt dan mijn z7ii.
Je kan normale wijze de accu's in de camera opladen via een lader en usb kabel maar dan moet de camera uitstaan anders laat de accu niet op.
Dát is inderdaad niet bepaald handig :wink2: Bij mijn Canon kon je gewoon met de powerbank als stroombron fotograferen. En als ik de handleiding van de Z8 zie, zou dat ook moeten kunnen:
Draagbare opladers kunnen worden gebruikt om de camera van stroom te voorzien of de batterij van de camera op te laden.
In de handleiding van de Z9 kom ik deze optie niet tegen, dus dat verklaart wel het verschil.

Wel belangrijk om goed na te vragen en te testen dus.

Marco Weening Fotografie

dholf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door dholf » do apr 10 2025 12:29 pm

Bedankt iedereen voor de reacties...ik ga op zoek naar geschikte gear...

Ericb
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Ericb » do apr 10 2025 8:53 pm

Bij de Z8 kun je de powerbank als een heel grote accu gebruiken, je moet wel even in het menu van de Z8 aangeven dat je een externe powerbank gebruikt. Ik heb deze primair gekocht voor gebruik in een vogelhut. Je zal altijd zien, op het moment dat jij een accu verwisselt gaat net de ene bijzondere vogel even op de ideale plek zitten :-) Overigens is zo een powerbank ook handig bij (heel) lange timelaps opnames. Ik gebruik deze, INIU Power Bank, 100 W 25000mAh (nu 59 euro bij Amazon). Let op je moet een usb-c kabel gebruiken die geschikt is voor powerdelivery. Voor minder dan de prijs van 1 accu heb je een powerbank die ongeveer evenveel stroom levert als 5 accu's
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » do apr 10 2025 9:42 pm

Kijk, praktijkervaring met de Z8, top! Gelijk aan mijn ervaring met mijn Canon.

Marco Weening Fotografie

Ericb
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Ericb » vr apr 11 2025 8:54 am

En je kan die powerbank natuurlijk ook gebruiken voor je telefoon, laptop etc..
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.

Geezzzke
Clublid
Clublid

Bericht door Geezzzke » vr apr 11 2025 6:16 pm

Ik gebruik ook een externe voeding aan mijn Z8. Idem als wat Ericb aangeeft. Ik gebruik een Smallrig accu en ook andere merken. Werkt perfect.
Nieuwsgierig naar mijn foto's? Op Flickr vind je een selectie.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr apr 11 2025 6:25 pm

Beetje speculatie (en ik heb er zelf geen), maar de Z9 is volgens mij geintroduceerd voor de wetgeving m.b.t. USB-C actief werd? Z8 formeel ook, maar dat was anderhalf jaar na ze Z9, vlak voor die verplichting er kwam. Wellicht heeft dat er iets mee te maken?
Spul waarmee je foto's maakt...

Plaats reactie

Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”