Z8 onvolkomenheden

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9
Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Z8 onvolkomenheden

Bericht door Willem Focus » vr nov 29 2024 2:56 pm

Thymen schreef:Net als hiervoor gezegd, ik sla mijn instellingen op op de kaart. En als ik teveel aan de knopen heb gezeten, laad ik de settings weer opnieuw van de kaart.

En juist dat vind ik erg onhandig.

Groet.....Willem :wink:
Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

Thymen
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Thymen » vr nov 29 2024 6:16 pm

Tja, zo heeft ieder zijn eigen voorkeuren. Zoals mijn oude moeder al zeide: "wat de een niet lust, eet de ander zich dik aan".

Verder is het een kwestie van gewenning denk ik.
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk

vtpeters
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door vtpeters » ma mar 10 2025 4:53 pm

Sinds ik de Z8 heb (hiervoor had ik een Z7II en daarvoor een Z6) heb ik bij het fotograferen van concerten regelmatig last van 'banding' (verkleurde banen die parallel lopen aan de lange zijde van de sensor/foto).
Dit wordt veroorzaakt door het LED licht dat steeds meer wordt gebruikt bij poppodia. Gelukkig niet op alle foto's, waardoor ik altijd toch nog thuis kom met bruikbare foto's.

De High Frequency Flicker Reduction functionaliteit zou hiervoor een oplossing zijn doordat een sluitertijd met tienden van seconden geslecteerd kan worden die het flikkerende beeld zou moeten voorkomen.
Het gebruik van deze functionaliteit bij snel veranderen lichtomstandigheden zoals bij concerten is helaas geen optie.

De Z7II en Z6 hadden geen probleem met 'banding' vanwege het gebruik van een fysieke sluiter. De Z8 heeft die helaas niet...
--
Victor Peters
(https://www.victorpeters.nl)

Groenplaatje
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Groenplaatje » ma apr 28 2025 7:03 pm

Die banding heb ik ook bij highspeed flash sync (1/5000 s) icm een Godox flash. Of dit ook optreed met een Nikon flash heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Amateurs worry about equipment, Professionals worry about money and true Masters worry about light.

Plaats reactie

Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”