Z camera welke ISO?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Tony D
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Z camera welke ISO?

Bericht door Tony D » do mei 29 2025 12:54 pm

Als je de Iso op automatisch zet in de A-stand, dan hou je twee variabelen over die je niet zelf in de hand hebt: de sluitertijd en de iso-waarde. Dat kan wel eens tot onverwachte resultaten leiden: bewegingsonscherpte (van jezelf of van het onderwerp) en/of onverwacht veel ruis.
Ik zou die M-stand met auto-iso toch eens uitproberen.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Karina2 » do mei 29 2025 1:37 pm

Bij auto-ISO kun je een drempel voor je sluitertijd aangeven. Dan geef je de camera aan dat die niet onder een bepaalde sluitertijd mag komen, dus niet langzamer dan 'X'.
Bij mijn weten kan dat ook in de A-stand. Wanneer je snel moet reageren in bepaalde situaties is het niet prettig om in de M-stand zowel je sluitertijd in de gaten te moeten houden als je diafragma.
Ik begrijp Hesters keuze dan ook goed.

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Gerard de Zwaan » do mei 29 2025 1:48 pm

Wat ik me kan herinneren om de verschillen te kunnen zien moet je de foto's haast muur vullend uitprinten, iets wat bijna nooit gebeurd.

Ik werk ook vaak met diafragma voorkeuze(A), bij mij staat de iso op manueel(vaak staat het op iso 100). Als je de sluitertijd een beetje in de gaten houd is het te doen.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”