Aan de gang met de 50 mm Ai f1.2

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Aan de gang met de 50 mm Ai f1.2

Bericht door Riemke » zo jan 13 2008 4:53 pm

:shock: Pff, moeilijker als ik gedacht had! Portretten maak ik meestal met de 85 mm 1.4. Vanmiddag dus even aan de gang met mijn laatste aanwinst, de 50 mm Ai f1.2. Eerst in het menu van de camera brandpuntsafstand en max. diafragma ingesteld, daarna een gewillig slachtoffer :) gevraagd.
Ben er zelf nog niet echt kapot van, maar zie het maar als een nieuw leerproces: Omgaan met MF :)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Riemke op zo jan 13 2008 5:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » zo jan 13 2008 4:59 pm

"Ben er zelf nog niet echt kapot van, maar zie het maar als een nieuw leerproces: Omgaan met MF"

Ik denk ook dat je met die 1.2 nog wel wat te stellen hebt :shock:

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo jan 13 2008 5:17 pm

Lastig hè, maar oefening baart kunst hoor Riemke.

Als het niet lukt wil ik 'm wel hebben :mrgreen:

Je weet dat je de 2e op f2 hebt gemaakt neem ik aan?

Nette protretten trouwens met bestaand licht, daar heb je 'm voor.

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » zo jan 13 2008 5:18 pm

Ik vind ze wel heel mooi hoor, de scherote ligt op de linkerkant van het gezicht, maar ik zie een hoop potentieel.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo jan 13 2008 5:21 pm

Skippy schreef:
Je weet dat je de 2e op f2 hebt gemaakt neem ik aan?
:D Ja, bewust gedaan omdat ik het verschil wilde zien.

mikemix

Bericht door mikemix » zo jan 13 2008 6:40 pm

Niks mis mee, lekker doorgaan hoor.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » zo jan 13 2008 6:51 pm

Vind nr 1 wel mooi ongedwongen. De lichte vlek op het voorhoofd had wat minder licht gemogen. Verder valt de scherpte wel mee, vooral geziend de MF.

Op foto 2 is de lichte vlek er gelukkig minder. Alleen de pose/blik is een tikkie vreemd zo :)

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo jan 13 2008 7:15 pm

@Remoss: Bij foto 2 heb ik de ISO omhoog gegooid, 250 i.p.v. 100, waarschijnlijk verklaart dat de wat andere belichting?

Frederix

Re: Aan de gang met de 50 mm Ai f1.2

Bericht door Frederix » zo jan 13 2008 9:10 pm

Riemke schreef::shock: Pff, moeilijker als ik gedacht had! Portretten maak ik meestal met de 85 mm 1.4. Vanmiddag dus even aan de gang met mijn laatste aanwinst, de 50 mm Ai f1.2. Eerst in het menu van de camera brandpuntsafstand en max. diafragma ingesteld, daarna een gewillig slachtoffer :) gevraagd.
Ben er zelf nog niet echt kapot van, maar zie het maar als een nieuw leerproces: Omgaan met MF :)
Vroeger hadden camera's een matglas met bv een instelwig o.i.d. Dat stelde makkelijk en goed scherp. De huidige camera's hebben dat toch niet meer vanwege de AF? Dan lijkt mij MF haast ondoenlijk, of mis ik een stukje . . .

Op zich zijn het mooie portretten, alleen de scherpte . . .

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid

Bericht door EelcoD7100 » zo jan 13 2008 9:18 pm

Vroeger hadden camera's een matglas met bv een instelwig o.i.d. Dat stelde makkelijk en goed scherp. De huidige camera's hebben dat toch niet meer vanwege da AF? Dan lijkt mij MF haast ondoenlijk, of mis ik een stukje . . .
En ik snapte er al niks van waarom ik zoveel moeite had met de 60mm macro om handmatig scherp te stellen......
Een mooi leermomentje..

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

mikemix

Bericht door mikemix » zo jan 13 2008 9:19 pm

Heeft Riemke niet een speciaal matglas?

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Re: Aan de gang met de 50 mm Ai f1.2

Bericht door Skippy » zo jan 13 2008 9:22 pm

Frederix schreef:Vroeger hadden camera's een matglas met bv een instelwig o.i.d. Dat stelde makkelijk en goed scherp. De huidige camera's hebben dat toch niet meer vanwege de AF?
Ik heb al eens vergeefs het web afgespeurd op zoek naar een matglas met instelwig voor mijn F100.
Zelfs met het mooie grote zoekerbeeld van de F100 is manual focus niet makkelijk.
Als ik een D300 of D3 zou hebben zou ik een KatzEye matglas met instelwig willen hebben.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo jan 13 2008 11:10 pm

Ik heb inderdaad zo'n KatzEye (van a90 overgenomen omdat hij niet in de D3 paste :roll: ) maar ook dat is een leerproces. Op dingen waar strakke rechte lijnen in zitten stelt het inderdaad wel gemakkelijk scherp maar met een portret vind ik het wel moeilijk. Heel veel oefenen dus of anders misschien op mijn analoge F5 zetten :D

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » zo jan 13 2008 11:33 pm

Riemke schreef:@Remoss: Bij foto 2 heb ik de ISO omhoog gegooid, 250 i.p.v. 100, waarschijnlijk verklaart dat de wat andere belichting?
Lijkt mij dat in dat geval alleen het diafragma cq sluitertijd (afhankelijk van de voorkeuze) zal veranderen. En aan de hand daarvan eventueel de scherptediepte (indien sluitertijdvoorkeuze gekozen was).
De uiteindelijke belichting zou evengoed correct moeten zijn.

Aangezien de belichting op manuel stond en er één stop kleinere diafragma bij de 2e foto is gekozen zou er een iets grotere scherptediepte moeten zijn, maar de belichting t.o.v. van de lichte vlek op het voorhoofd zou niet hoeven te veranderen.

Misschien heeft de iets andere stand van zijn hoofd ervoor gezorgd dat het licht net iets minder reflecteert op zijn voorhoofd.

rik6230

Bericht door rik6230 » ma jan 14 2008 12:21 am

Ik begrijp dit niet helemaal. Jij maakt portretten (close up) met de 50 1.2. Jij hebt ook de 85 1.4. De DOF van de 85 1.4 geeft veel meer ruimte dan de 50 1.2. Ik kan mij niet zo goed voorstellen dat je de 50 mm hebt aangeschaft voor close up portretten. (of je moet de bokeh zoveel mooier vinden). Echt uit nieuwsgierigheid; voor welke foto's heb je de 50 mm 1.2 aangeschaft naast de 85 mm 1.4 ?

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”