Ben er zelf nog niet echt kapot van, maar zie het maar als een nieuw leerproces: Omgaan met MF

1.

2.

Vroeger hadden camera's een matglas met bv een instelwig o.i.d. Dat stelde makkelijk en goed scherp. De huidige camera's hebben dat toch niet meer vanwege de AF? Dan lijkt mij MF haast ondoenlijk, of mis ik een stukje . . .Riemke schreef:Pff, moeilijker als ik gedacht had! Portretten maak ik meestal met de 85 mm 1.4. Vanmiddag dus even aan de gang met mijn laatste aanwinst, de 50 mm Ai f1.2. Eerst in het menu van de camera brandpuntsafstand en max. diafragma ingesteld, daarna een gewillig slachtoffer
gevraagd.
Ben er zelf nog niet echt kapot van, maar zie het maar als een nieuw leerproces: Omgaan met MF![]()
En ik snapte er al niks van waarom ik zoveel moeite had met de 60mm macro om handmatig scherp te stellen......Vroeger hadden camera's een matglas met bv een instelwig o.i.d. Dat stelde makkelijk en goed scherp. De huidige camera's hebben dat toch niet meer vanwege da AF? Dan lijkt mij MF haast ondoenlijk, of mis ik een stukje . . .
Ik heb al eens vergeefs het web afgespeurd op zoek naar een matglas met instelwig voor mijn F100.Frederix schreef:Vroeger hadden camera's een matglas met bv een instelwig o.i.d. Dat stelde makkelijk en goed scherp. De huidige camera's hebben dat toch niet meer vanwege de AF?
Lijkt mij dat in dat geval alleen het diafragma cq sluitertijd (afhankelijk van de voorkeuze) zal veranderen. En aan de hand daarvan eventueel de scherptediepte (indien sluitertijdvoorkeuze gekozen was).Riemke schreef:@Remoss: Bij foto 2 heb ik de ISO omhoog gegooid, 250 i.p.v. 100, waarschijnlijk verklaart dat de wat andere belichting?