DXO PureRaw 5

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

DXO PureRaw 5

Bericht door Willem Focus » ma jul 07 2025 7:04 pm

Hoi Nikon'ers

Mag ik jullie mening vragen over het gebruik van bovenstaande programma DXO PureRaw5 en dat eventueel vergeleken met bijv. Topaz Scharpen AI en Lightroom Classic ruisvermindering (abonnementsversie).

Ik gebruik eigenlijk al vele jaren LR, waar ik zeker na de update naar versie 14.4 best tevreden over ben.
Echter na wat Youtube filmpjes gezien te hebben waarin DXO ter sprake kwam, heb ik een trial versie DXO PureRaw5 gedownload. En, hoewel niet bij alle beelden, ik sta zelf eigenlijk wel versteld van de meeste resultaten.

Wat zijn jullie ervaringen?

Groet.......Willem :wink:
Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

Thymen
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: DXO PureRaw 5

Bericht door Thymen » ma jul 07 2025 7:55 pm

Dag Willem;

ik heb al een tijdje Topaz Denoise (versie 3) en DXO PureRaw (versie 5), en Lightroom. Sinds de laatste update van Lightroom kun je ruis verwijderen zonder dat daarvoor een aparte DNG wordt gemaakt, en dat maakt het een stuk eenvoudiger. En ook sneller: in LR via een klik op de knop, en (bij mijn systeem) heb ik binnen 10 seconden een Z8 NEF 'ontruist'. Bij DXO duurt het gehele proces een stuk langer. Ook kun je in LR op elk willekeurig moment tijdens het editen besluiten dat ruisverminderen toe te gaan passen, bij DXO PureRaw moet het de eerste stap zijn. Ben je al een eindje op weg met het editen, dan wordt dat niet meegenomen in de DNG.

Wat ik vooral lastig vind van DXO is dat, naast een aparte DNG, deze in Lightroom in een eigen 'collection' wordt getoond. Je bent bij terugkeer in LR dus niet meer in de folder waar het origineel staat, en dus moet je via een rechtermuisklik terugnavigeren naar die folder. Daarnaast staat de DNG altijd onderin de stack, en die wil ik bovenin hebben staan. Alles met alles duurt het gewoon langer, én je hebt twéé bestanden ipv één.

Wel vind ik DXO flexibeler; je hebt meer opties, en de preview maakt dat je beter kunt evalueren vóórdat de DNG wordt gemaakt. Daardoor is in de wat meer complexere gevallen een wat beter resultaat te bereiken naar mijn smaak. Maar het verschil is niet enorm, bij beide programmas vind ik het resultaat prima.

Sinds LR het ontruisen heeft toegevoegd gebruik ik DXO steeds minder. Ga dus ook géén upgrade meer doen als versie 6 uitkomt. Adobe zal bij upgrades waarschijnlijk de functie ook steeds verder verbeteren, en voor mij is het nu al meer dan genoeg.

Topaz Denoise gebruik ik nog maar zelden. Voordeel is wel dat je deze als plug-in in Photoshop kunt gebruiken. Met DXO kan dat niet, en met het Camera Raw filter in Photoshop ook (nog) niet. Misschien bij een volgende update wel, en dan gaat bij mij Topaz in de prullebak.

Zou ik met de kennis van nu DXO weer geheel nieuw aanschaffen? Nee, het verschil met LR DeNoise is mij te klein, die centjes hou ik liever in de zak....
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”