M-knop Z8

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9
Plaats reactie
MartiNikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

M-knop Z8

Bericht door MartiNikon » za jul 19 2025 10:35 am

Via dit forum ben ik in kontakt gekomen met een ander forum-lid. Deze man is minder valide, op leeftijd (83) en ik
probeer hem te helpen met zijn Nikon camera waar ik kan (macro-sessies, simpele handleidingen en beschrijvingen).
Beiden zijn/waren wij in het bezit van een Nikon Z6ii en kunnen hier prima een boom over opzetten.
Tijdens onze laatste ontmoeting toonde hij, met trots zijn nieuwe Z8, de Z6ii heeft hij ingeruild.
Ik ben niet snel jaloers, maar moest toch even slikken. Wat een beest van een camera (maar ik ben nog steeds heel erg blij
met mijn Z6ii ;-)).
Ik mocht hem even vasthouden en door het menu-heen wandelen, geweldig!.
Eén ding viel op: de M-knop (monitor) aan de linker kant van de zoeker (het spiegelhuis in DSLR-terminologie)
werkte niet. Hij staat nu ingesteld op automatisch schakelen (oog voor de zoeker: alles via de zoeker, oog niet voor
de zoeker: alles via het schermpje). Bij zijn Z62 had ik PRIORITEIT ZOEKER (2) ingesteld, omdat wij dat beiden fijn vonden.
Ik kan het op zijn Z8 echter niet veranderen. Diverse malen indrukken heeft geen effect, doet helemaal niets.

Daarom een paar vragen:
1. Is dit knopje defect en zal hij aanspraak moeten maken op zijn garantie (maw dit knopje werkt altijd!!!)?
2. Zijn er andere instellingen van toepassing waardoor dit knopje niet werkt? Ik ken de Z8 niet goed genoeg.
3. Als ik hem terugzet naar fabrieksinstellingen is het dan voldoende om alle menu-settings op te slaan op een kaartje
en deze, na de reset, weer te laden?

Ik heb een aantal sites geraadpleegd, YT filmpjes bekeken, de manual bestudeerd en ChatGPT gevraagd, maar alles
en iedereen beweert dat dit knopje, na elke keer indrukken, een effect moet geven. Bij mijn foto-maatje dus niet.
Graag jullie advies voordat ik Nikon Nederland/NSP Beverwijk, cameraland inschakel.

Groetjes
Martin
Nikon Z6ii, FTZ II, Sigma 105/2.8 Macro F-mount, Nikkor Z 24-200 F4-6.3 en Nikkor Z 180-600 5.6-6.3.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: M-knop Z8

Bericht door Skippy » za jul 19 2025 12:15 pm

Ik lees op het web dat de Z8 een limit monitor mode setting heeft. Wellicht staat deze verkeerd ingesteld.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » za jul 19 2025 12:29 pm

Martin,
Complimenten voor de hulpvaardigheid.
Ik zou kijken naar
-firmware versie, er is recent een versie 3 verschenen.
-na een reset: laden vanaf een geheugenkaart haalt het meeste op, maar soms niet alles, toelichting in het handboek.
Ik zou overwegen (samen, met de kamera in de hand) met Nikon te bellen, die mensen kunnen determineren of het een ongelukkige instelling is, of iets anders, vanuit nederland 0900-1callnikon, kantooruren.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

gvdnberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » za jul 19 2025 8:20 pm

In aanvulling op Gijs’ informatie: Firmware versie 3.01 is inmiddels uit met correctie voor gebruik met vreemd merk objectieven.
Ik ken geen andere instelling om de prioriteit van zoeker en/of monitor in te stellen. Wat gebeurt er als je dat knopje indrukt en daarna de camera uit- en weer inschakelt? Dan zou een andere voorkeur ingesteld moeten zijn.
En anders toch Cameraland of Nikon Servicecenter/Beverwijk
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » za jul 19 2025 8:30 pm

Skippy schreef: za jul 19 2025 12:15 pm Ik lees op het web dat de Z8 een limit monitor mode setting heeft. Wellicht staat deze verkeerd ingesteld.
Zie onderstaande instructie

To limit the monitor modes available on your Nikon Z8 when using the monitor mode button (M button), you need to adjust the "Limit monitor mode selection" setting in the setup menu. This allows you to choose which specific monitor display options will be selectable when pressing the M button.
Here's how to do it:
Navigate to the Setup Menu: Access the setup menu on your Nikon Z8.
Find Limit Monitor Mode Selection: Locate the "Limit monitor mode selection" option within the setup menu.
Select Monitor Modes: Highlight the monitor modes you want to be available when using the M button. You can select or deselect options by pressing the "J" or "2" button. A checkmark (M) will indicate that an option is selected.
Confirm Changes: Once you've selected your desired monitor modes, press the "G" button to confirm and save your changes.

MartiNikon
Forumlid
Forumlid

Bericht door MartiNikon » zo jul 20 2025 1:21 pm

Skippy schreef: za jul 19 2025 8:30 pm
Skippy schreef: za jul 19 2025 12:15 pm Ik lees op het web dat de Z8 een limit monitor mode setting heeft. Wellicht staat deze verkeerd ingesteld.
Zie onderstaande instructie

To limit the monitor modes available on your Nikon Z8 when using the monitor mode button (M button), you need to adjust the "Limit monitor mode selection" setting in the setup menu. This allows you to choose which specific monitor display options will be selectable when pressing the M button.
Here's how to do it:
Navigate to the Setup Menu: Access the setup menu on your Nikon Z8.
Find Limit Monitor Mode Selection: Locate the "Limit monitor mode selection" option within the setup menu.
Select Monitor Modes: Highlight the monitor modes you want to be available when using the M button. You can select or deselect options by pressing the "J" or "2" button. A checkmark (M) will indicate that an option is selected.
Confirm Changes: Once you've selected your desired monitor modes, press the "G" button to confirm and save your changes.
Kijk, dat stel ik nu zeer op prijs van dit forum, kennis/meedenken wordt direct gehonoreerd. Dank jullie wel hiervoor.
Ik weet dat je, net als bij mijn Z6ii een aantal instellingen kunt beperken waardoor je er sneller doorheen wandelt, maar deze kende ik niet.
Ik ga het deze week nog proberen bij mijn fotomaatje. Mocht het dan nog niet lukken dan zal ik, met "het beest" (de Z8) in mijn hand contact opnemen met
Nikon en/of Cameraland. Het zijn dit soort uitdagingen (en de door jullie aangedragen oplossingen) die ik niet snel meer vergeet (en voor mijzelf documenteer) waardoor ik zowel anderen als mijzelf kan helpen bij het zoeken naar oplossingen. Dus nogmaals dank.
Nikon Z6ii, FTZ II, Sigma 105/2.8 Macro F-mount, Nikkor Z 24-200 F4-6.3 en Nikkor Z 180-600 5.6-6.3.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo jul 20 2025 1:31 pm

Graag gedaan Martin. Succes met het vervolg!

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Karina2 » zo jul 20 2025 5:43 pm

Mooi stukje samenwerking, heren!

Plaats reactie

Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”