Foto's uit een Nikon ZF (Verzamel)
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Foto's uit een Nikon ZF (Verzamel)
Leuke foto's en die vignettering heeft wel wat extra's!
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
[quoteVraag is wat je van dit draadje verwacht. De sensor van de Zf is (ongeveer) dezelfde als die in de Z6, Z6 II, Z5 II en wellicht ben ik er nog een paar vergeten. Dan moet het komen van het verschil in gebruik en wellicht het type beelden waartoe de Zf meer uitnodigt dan de andere modellen...][/quote]
Het gaat hier niet om de sensor in dit draadje. Het is bedoeld om zoveel mogelijkheden te laten zien wat er op deze camera van Nikon gezet kan worden, zoals objectieven. en verdere mogelijkheden uit de camera zelf.
Mooie aanvulling Pim. Zag dat er nog een nieuwe pancake uitkomt.
New AstrHori 18mm f/5.6 APS-C pancake
Het gaat hier niet om de sensor in dit draadje. Het is bedoeld om zoveel mogelijkheden te laten zien wat er op deze camera van Nikon gezet kan worden, zoals objectieven. en verdere mogelijkheden uit de camera zelf.
Mooie aanvulling Pim. Zag dat er nog een nieuwe pancake uitkomt.
New AstrHori 18mm f/5.6 APS-C pancake
Heerlijk om mee te nemen in de stad. Nikkor 40mm 2.0 SE
Zoals vroeger

Na de 40 SE heb ik ook de 28mm 2.8 SE in de verzameling genomen.
De Z 35 mm is mooi, maar vond deze mooier beeld geven voor in de stad.
Stairway Z28 2.8 SE

Leidsche rijn Z28 2.8 SE

Zoals vroeger

Na de 40 SE heb ik ook de 28mm 2.8 SE in de verzameling genomen.
De Z 35 mm is mooi, maar vond deze mooier beeld geven voor in de stad.
Stairway Z28 2.8 SE

Leidsche rijn Z28 2.8 SE

De Fiets Z40 2.0 SE

Binnenkort ga ik de Voigtlander Nokton 75mm f/1.5 Nikon Z-mount op de Nikon ZF zetten en testen, of het mij gaat bevallen.
Handmatig scherpstellen bij deze. Hoop dat dat bij deze beter gaat.
De Nikkor 50 mm 1.8 D vind ik dat minder goed. Moet erg goed kijken of hij scherp is. Dit via een K&F Concept adapter.
De Nikkor 50 mm 1.8 D vind ik dat minder goed. Moet erg goed kijken of hij scherp is. Dit via een K&F Concept adapter.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik heb even een paar foto's van onze vakantie in Peru verzameld. Deze zijn allemaal geschoten in Lima, dus de vakantie moest eigenlijk nog beginnen...
Deze zijn geschoten met de Z24-70 2.8S. Een geweldig objectief, maar eigenlijk niet zo passend op de Zf. Te groot en lomp, zelfs met een grip op de camera. Natuurlijk werkt het technisch allemaal prima. Ik heb er toch maar een Z8 "bij gekocht" wat een passender combinatie is.
1.
PP_20250510_101134 by Patrick Put, on Flickr
2.
PP_20250510_121202 by Patrick Put, on Flickr
3.
PP_20250510_145344 by Patrick Put, on Flickr
4.
PP_20250510_175833 by Patrick Put, on Flickr
5.
PP_20250510_181026 by Patrick Put, on Flickr
6.
PP_20250510_091828-2 by Patrick Put, on Flickr
7.
PP_20250510_090926 by Patrick Put, on Flickr
8.
PP_20250510_093600 by Patrick Put, on Flickr
9.
PP_20250510_175030 by Patrick Put, on Flickr

Deze zijn geschoten met de Z24-70 2.8S. Een geweldig objectief, maar eigenlijk niet zo passend op de Zf. Te groot en lomp, zelfs met een grip op de camera. Natuurlijk werkt het technisch allemaal prima. Ik heb er toch maar een Z8 "bij gekocht" wat een passender combinatie is.
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

- strangeartefact
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dat is een geweldig mooi stukje glas!Odin schreef: vr sep 12 2025 7:14 pm Binnenkort ga ik de Voigtlander Nokton 75mm f/1.5 Nikon Z-mount op de Nikon ZF zetten en testen, of het mij gaat bevallen.
I love her.
Benieuwd naar jou ervaring.
Groet, Peter
P.S. Vertrouw niet volledig op focus confirm groen, zoom in op focuspoint voor de laatste 2a3% dead on scherpte

Bijna leeg hier....
Dat is een mooie tip. Zal ik op de 50 D uitproberenP.S. Vertrouw niet volledig op focus confirm groen, zoom in op focuspoint voor de laatste 2a3% dead on scherpte
Zeker zal ik mijn ervaring geven over de 75mm .
Patrick, Die 24-70 is inderdaad er groot tov de camera.
Ik hou hem enkel op de Z9. Ook de Z14-24 komt niet op de ZF.
Enkel Primes wil ik gebruiken op de ZF.
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Laat ik nog eens aandacht vragen voor dit draadje: viewtopic.php?t=76448
En wat betreft scherpstellen: ik heb 100% inzoomen op de Fn knop staan en daar blijkt vaak dat de AF nog wel wat beter kan. Dat lukt dus door dan nog opnieuw AF-ON in te drukken. O ja, dat is op de Zƒ de AE-L/AF-L knop die ik uiteraard als AF-ON heb ge-herprogrammeerd.
En wat betreft scherpstellen: ik heb 100% inzoomen op de Fn knop staan en daar blijkt vaak dat de AF nog wel wat beter kan. Dat lukt dus door dan nog opnieuw AF-ON in te drukken. O ja, dat is op de Zƒ de AE-L/AF-L knop die ik uiteraard als AF-ON heb ge-herprogrammeerd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Daar ben ik nou juist vanaf gestapt richting de Z-bodies. Primes waren doorgaans 'beter' dan zooms op F-bodies maar de Z-zooms zijn zo goed dat het mij niet meer uitmaakt (alhoewel ze nog steeds beter zullen zijn dan de zooms). En mijn Zƒ met Tamron 28-75 (kleiner en lichter dan ...) lijkt sprekend op mijn FA met 35-105 uit de jaren '80.
Maar ik geniet nog steeds van een Nikkor 50/1.2 AI-S bij voorbeeld of een Carl Zeiss 85/1.4. Maar elk wel in hun eigen niche.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
- Thymen
- Clublid
Ik heb de Voigtländers 35 mm f2 APO en 75 mm f1.5 Nokton, en die passen prima bij de Zf. Met de 35 mm op f5.6 is scherpstellen niet kritisch, maar de 75 mm vereist aandacht, vooral bij de grotere diafragma-openingen. Bij f1.5 kun je het beste inzoomen, ik heb daarvoor de functie-knop voor op de camera ingesteld. De combinatie Zf/handmatig scherpstellende lenzen is een bewuste keuze geweest. Het is voor die keren dat ik 'onthaast' bezig wil zijn met fotografie. En ik geniet elke keer weer van de prachtige bouwkwaliteit van die Voigtländers.Odin schreef: vr sep 12 2025 7:14 pmBinnenkort ga ik de Voigtlander Nokton 75mm f/1.5 Nikon Z-mount op de Nikon ZF zetten en testen, of het mij gaat bevallen. Handmatig scherpstellen bij deze. Hoop dat dat bij deze beter gaat.
Wel heb ik de 40 mm f2 Nikkor Z er bij aangekocht (de gewone, niet de SE), voor die keren dat autofocus wel handig is (straat-fotografie) en scherpte geen absoluut hoge waarden vereist. Deze lens was zodanig laag in prijs dat ik het niet kon laten. Bij f5.6 is scherp zat en op de Zf maakt dat een hele mooie "point and shoot" combo.
Op de Z8 gebruik ik meestal de Nikkor Z zoomlenzen, maar dan zit ik wel in een heel andere 'zone'. Zo nu en dan gebruik ik daarop de Voigtländers, en deze maken optimaal gebruik van de resolutie van die camera.
Qua resultaat maakt het eerlijk gezegd niet zo veel uit wat je gebruikt en in welke combinatie, maar de wijze waarop dat resultaat wordt bereikt maakt voor mij het verschil.
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk
Dank voor de toelichting, betreft inzoomen met scherpstellen.
Ga dat morgen eens bekijken.
Nu weer foto's
Bij het gebruik van Capture One heb ik bij deze gekozen om wat styles te gebruiken met wat filmpacks.
Deze klein beetje bewerkt, omdat het nooit echt gelijk goed is.

Wel leuk dat dit draadje begint te groeien
Ga dat morgen eens bekijken.
Nu weer foto's

Bij het gebruik van Capture One heb ik bij deze gekozen om wat styles te gebruiken met wat filmpacks.
Deze klein beetje bewerkt, omdat het nooit echt gelijk goed is.

Wel leuk dat dit draadje begint te groeien

-
- Clublid
Mooi die Z/W.. De combinatie rust,de bankjes en arbeid,de fabriek is scherp gezien.
Wil nog wel even vermelden dat mijn foto 'soul rescue' wat te vrolijk is verscherpt. Verscherpen in Capture One heb ik mij nog niet goed eigen gemaakt. Tips welkom.
Wil nog wel even vermelden dat mijn foto 'soul rescue' wat te vrolijk is verscherpt. Verscherpen in Capture One heb ik mij nog niet goed eigen gemaakt. Tips welkom.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
In Capture One heeft elk, daarin bekend, objectief zijn default verscherpingswaarden. Deze kun je aanhouden. En anders met Amount 150-200, Radius 0,8-1 zit je meestal wel goed.
- strangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
Dat klopt maar de standaard verscherpings waarde is ook iso afhankelijk.
Speel ook met de waarden eronder treshhold en zo en de instellingen van de ruisonderdrukking naar wat jou past.
(Off topic wellicht)
Speel ook met de waarden eronder treshhold en zo en de instellingen van de ruisonderdrukking naar wat jou past.
(Off topic wellicht)
Bijna leeg hier....