Flitsen met de Nikon Zf

Discussies over Zf camera
Plaats reactie
JanKarel
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Flitsen met de Nikon Zf

Bericht door JanKarel » di okt 14 2025 4:18 pm

Toen de Zf uitkwam heb ik die meteen gekocht. Ik ben er nog steeds erg blij mee maar loop als ik draadloos wil flitsen met de SB-910 tegen een probleem aan.
De flitser werkt prima op de camera maar het lukt me niet om hem op afstand met de Hähnel zender en ontvanger te laten werken. Op de Z6 ging dat prima. Ondertussen heb ik de Hähnel doorverkocht en zoek naar een alternatief. De Godox V1 met de XT2 trigger werkte niet dus dat heb ik teruggebracht. De winkel kon het niet werkend laten zien en verwees naar het internet waar ik hopeloos verdwaalde. De handleiding hielp me ook niet op weg. Uit een gesprek met een Nikon deskundige begreep ik dat Godox niet het Nikon procol gebruikt. Nissin en Profoto wel maar dat kan ik niet betalen.
Afijn. Waar het mij om gaat welke ervaringen andere Zf gebruikers met flitsen hebben. En dan vooral draadloos, eventueel met meerdere flitsers. En heeft iemand ervaring met de combinatie van een Nikon flitser met een Godox flitser?
Ik werk veel buiten dus ik heb wel krachtig licht nodig! De Godox iT30 lijkt heel leuk maar is te licht, denk ik.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Jan

Odin
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Flitsen met de Nikon Zf

Bericht door Odin » di okt 14 2025 4:43 pm

Hallo Jan (stadsgenoot)

Ik werk met Godox flitsers vanaf de D800. Daarna op Z6 , Z7II , Z9. En daar geen (nooit) problemen mee. Op de ZF ga ik hem er nu bij pakken. XPro-N en AD200.
Laat het zo weten.

Edit: Geen probleem. Zowel TTL en Manual. Alles Godox hier.
Geen aparte instellingen. Camera wel Flits aanzetten.
Bij deze.

Odin
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Odin » do okt 30 2025 11:32 am

Jammer dat we dan niks meer horen. Groet

JanKarel
Clublid
Clublid

Bericht door JanKarel » zo nov 16 2025 9:20 am

Dag Henk,
Dankjewel voor je snelle reactie.
Zelf was ik dan weer minder snel, ik begrijp dat dat je tegenvalt. Dat spijt me.
Eerlijk gezegd had ik verwacht dat vanuit het forum een signaal zou komen als iemand reageert. Dat ben ik gewend van andere fora, dit was mijn eerste vraag op dat van NCN. Ik moet dus steeds inloggen om te weten of er een reactie is.
Daar komt bij dat ik even met andere dingen bezig was zoals de zorgen om mijn Zf die ik had laten vallen en (dus) kapot is. Dure grap. Nu een leencamera en dat terwijl ik middenin ene opdracht zit. Nu even een weekeindje rust. Gisteren een uitje naar de Dom meegemaakt en dan mis ik de Zf toch wel.
Okee, nu dan jouw inhoudelijke reactie. Daar kan ik kort over zijn: klinkt goed. Alleen weet ik nog niet of je Godox ook combineert met Nikon flitsers en draadloos werkt.
Als ik mijn toestel weer heb ga ik het in ieder geval opnieuw proberen met een Godox V1 van de buurman. Daarna neem ik weer contact met je op. Misschien dat je nog iets kunt zeggen over het draadloos werken?
Nogmaals dank.
Jan

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Karina2 » zo nov 16 2025 11:09 am

Beste JanKarel,
Je kan je abonneren op een topic/onderwerp, dan ontvang je een bericht (per mail), wanneer er een nieuwe reactie binnen dat onderwerp is geplaatst. Misschien is dat prettiger voor je.
Succes met je Zf en flitsen, wanneer je je Zf weer terug hebt.

PS
Gezien je aangeeft dat de Zf reparatie een dure grap is, kan het zinvol zijn om te kijken naar een verzekering. Bij sommige verzekeraars is valschade gedekt, eventueel na aftrek van eigen risico. Ik dacht dat dat ook voor DSV geldt, waar je als clublid korting op de premie krijgt. De exacte voorwaarden en dekking zijn vast via hun site na te gaan.

Odin
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Odin » zo nov 16 2025 12:11 pm

. Okee, nu dan jouw inhoudelijke reactie. Daar kan ik kort over zijn: klinkt goed. Alleen weet ik nog niet of je Godox ook combineert met Nikon flitsers en draadloos werkt.
Als daar een Godox receiver onder gezet wordt gaat dit ook goed werken .
Groet

JanKarel
Clublid
Clublid

Bericht door JanKarel » zo nov 16 2025 7:34 pm

Karina,
Dank voor je reactie. Ik heb de "Onderwerp volgen" optie nu aangezet. Had ik niet gezien, prettig dat dat hier ook kan.
De camera was gelukkig bij DSV verzekerd. Wel €250 eigen risico (bij valschade), maar op het hele bedrag is dat overkomelijk.

JanKarel
Clublid
Clublid

Bericht door JanKarel » ma nov 17 2025 6:00 pm

Godox receiver in combinatie met de Nikon flitser kan dus toch, fijn dat zeker te weten.
Ik ga dit binnenkort weer proberen. Fijn dat je dit met je eigen Zf kunt. Dat moet dus bij mij ook lukken!
En ik wil dan de Godox X2T-N kopen omdat daar bovenop een flitsers past.

Odin
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Odin » ma nov 17 2025 6:48 pm

Met de Godox X2T-N heb ik geen ervaring mee. Zal best werken.

JanKarel
Clublid
Clublid

Bericht door JanKarel » ma nov 17 2025 9:55 pm

Ik ga het proberen.

Plaats reactie

Terug naar “Zf”