Flickr, wat is de bedoeling?

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie
Plaats reactie
Jan en Yuul
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Flickr, wat is de bedoeling?

Bericht door Jan en Yuul » za jan 10 2026 11:10 am

Gisteren ontvingen wij een email van Flickr met de mededeling dat de account bevroren was en dat er eerst een verificatie van de betalingswijze moest plaatsvinden. De eerste gedachte was natuurlijk dat dit een scam was. Maar als je het email adres checked waar de mail vandaan kwam, dan was dat wel van Flickr. Ook als je binnen de eigen Flickr account de emails bekijkt, staat hij daar ook weergegeven.

Hebben andere leden met een Flickr Pro account deze ook ontvangen?

Groet,

Jan (van Yuul :) )
Z9, Z8, Z6, D850 (Yuul), D810, D7200, iPhone17 Pro (Jan), divers glaswerk en een SB-800

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Re: Flickr, wat is de bedoeling?

Bericht door MarcoEos70D » za jan 10 2026 12:28 pm

Nee. Niets gehad.

Maar de vraag is natuurlijk: is de betaling gelukt?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Jan en Yuul
Clublid
Clublid

Bericht door Jan en Yuul » za jan 10 2026 1:39 pm

MarcoEos70D schreef: za jan 10 2026 12:28 pm Maar de vraag is natuurlijk: is de betaling gelukt?
Nee. Er wordt om je creditcard gegevens gevraagd. Omdat het zo echt leek en wij Flickr altijd met een creditcard betalen, heb ik die gegeven :roll: . Vervolgens kwam er weer een vraag of je het tegoed van die kaart wou invullen, maar toen ben ik afgehaakt.
Zojuist even internet afgestruind (had ik natuurlijk gisteren meoten doen!), het blijkt inderdaad om een scam te gaan die regelmatig terug schijnt te komen. Heb onmiddellijk mijn kaart laten blokkeren, er was tot dat moment niets vreemds mee gebeurd.

Wat mij dan weer bevreemd is dat Flickr daar nooit een mailing aan heeft gewijd. Communiceren met hun helpdesk is overigens ook een drama.

Groet,

Jan ( van Yuul :) )
Z9, Z8, Z6, D850 (Yuul), D810, D7200, iPhone17 Pro (Jan), divers glaswerk en een SB-800

ReneG
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » za jan 10 2026 4:28 pm

Tip voor een volgende keer: Een E-mail adres is eenvoudig te 'vervalsen'. Hoewel het door nieuwe technieken moeilijker is geworden om echt namens iemand anders een mail te versturen, is het nog steeds mogelijk om een E-mail adres te sturen die van een authentiek adres af komt. Je kunt het wel controleren als je dat echt wilt, maar daar moet je wat technische kennis voor hebben. Moraal van het verhaal: Dat een E-mail van een 'echt' adres lijkt te komen zegt niet zoveel. Tot een paar jaar geleden kon ik zelfs probleemloos mails namens iemand anders versturen die (zeker voor een leek) niet van echt te onderscheiden waren.

Wat wel betrouwbaarder is, en ook goed te controleren, is zijn web adressen/URL's in browsers, zoals banken bijvoorbeeld zeggen. Moraal van het verhaal: Als je een bericht voor betaling krijgt per E-mail, klik dan nooit op links in mails. de meeste bedrijven doen dat ook niet meer zo. Ga altijd direct naar de website van het bedrijf/leverancier, controleer de URL en het 'slotje', en betaal via de site. In het geval van Flickr dus altijd inloggen op hun website en de betalingen direct via hun website regelen.
Spul waarmee je foto's maakt...

MarcoEos70D
Clublid
Clublid

Bericht door MarcoEos70D » za jan 10 2026 5:10 pm

Jan en Yuul schreef: za jan 10 2026 1:39 pm
MarcoEos70D schreef: za jan 10 2026 12:28 pm Maar de vraag is natuurlijk: is de betaling gelukt?
Nee. Er wordt om je creditcard gegevens gevraagd. Omdat het zo echt leek en wij Flickr altijd met een creditcard betalen, heb ik die gegeven :roll: . Vervolgens kwam er weer een vraag of je het tegoed van die kaart wou invullen, maar toen ben ik afgehaakt.
Zojuist even internet afgestruind (had ik natuurlijk gisteren meoten doen!), het blijkt inderdaad om een scam te gaan die regelmatig terug schijnt te komen.
Huh? Je schrijft in de eerste post dat het bericht ook gewoon binnen je Flickr-omgeving zichtbaar is. Dan is het toch niet tegelijk ook een scam? Of is gewoon je Flickr-account gehackt?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Jan en Yuul
Clublid
Clublid

Bericht door Jan en Yuul » zo jan 11 2026 2:47 pm

MarcoEos70D schreef: za jan 10 2026 5:10 pm Huh? Je schrijft in de eerste post dat het bericht ook gewoon binnen je Flickr-omgeving zichtbaar is. Dan is het toch niet tegelijk ook een scam? Of is gewoon je Flickr-account gehackt?
Inmiddels een reactie via email van Flickr, waarin zij aangeven dat de scammers opereerden vanuit één of meer eigen accounts binnen Flickr! Deze zijn inmiddels verwijderd. Dat zag ik ook, omdat de bewuste email nu ook uit de email omgeving van Flickr verdwenen is.

Ik weet niet hoe ik een screenshot van die reactie hier moet plaatsen, anders had ik dat wel gedaan. Iemand een tip?

Groet,

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo jan 11 2026 8:14 pm

Jan en Yuul schreef: zo jan 11 2026 2:47 pm Ik weet niet hoe ik een screenshot van die reactie hier moet plaatsen, anders had ik dat wel gedaan. Iemand een tip?

Groet,

Hier viewforum.php?f=82 wordt beschreven hoe je op diverse manieren foto's kunt plaatsen.

Plaats reactie

Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”