Pc is traag bij vermindering ruis

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Nikkormaat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Pc is traag bij vermindering ruis

Bericht door Nikkormaat » do feb 26 2026 12:17 pm

Ruisverwijdering met behulp van AI duurt bij een opname uit Z6III gemiddeld 7 seconden. Bij de Z8 vergt dit uiteraard het dubbele, zo’n 15 seconden.
In de hoop mijn pc sneller te kunnen laten werken ben ik voor advies naar mijn computerwinkel gegaan. Het vermoeden was dat de oorzaak van de traagheid aan het geheugen te wijten zou zijn.
Tijdens de ruisvermindering bleek dat de processor nooit boven de 30% hoefde te draaien en dat het geheugen niet hoger dan 60% kwam.
Omdat ik volgens de winkel al een redelijk snel moederbord heb is de vraag of vervanging van het moederbord de ruisvermindering veel zal gaan versnellen.
Hieronder de systeemgegevens
Windows 11 Home versie 25H2
Opslag 2.71 TB
Grafische kaart NVIDIA Geforce RTX 3060 12 GB
Ram geheugen 16GB waarvan 15.9 beschikbaar
Processor AMD Ryzen 7 3800X 8-Core (3.90 GHz)
Graag een advies hoe mijn ‘probleem’ te verhelpen.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op do feb 26 2026 4:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll , Z6III naar Z8.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en weer iets nieuws te leren.

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Contacteer:

Re: Pc is traag bij vermindering ruis

Bericht door Karina2 » do feb 26 2026 12:46 pm

Bijvoorbeeld door handmatig op de 'oude' manier ruis te verwijderen, zoals je in Lightroom deed voordat de AI-optie er was.

AI is echt niet altijd nodig. Lijkt me beter eerst kritisch te kijken en op de 'oude' manier proberen. Dat gaat sneller en wellicht levert dat al een resultaat op waar je tevreden mee bent.

AI pas inschakelen voor de extreme gevallen voor wanneer het echt nodig is en je het niet op een andere manier kan oplossen.. Het vraagt immers veel meer van je computer en kost meer tijd.

Odin
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Odin » do feb 26 2026 3:13 pm

16GB Ram zegt niks. Wel hoe snel dat geheugen is.
En dat Ai...Er is ook nog zonder Ai te doen, zoals beschreven hiervoor.
De software wil het ook wel eens het probleem geven.

Thymen
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Thymen » do feb 26 2026 3:13 pm

15 seconden voor een Z8 bestand is snel hoor! Op de laptop van een kennis duurt een bestand uit een Canon M50 zo'n drie minuten...

Ruisvermindering draait voornamelijk op de grafische kaart, als deze daarvoor tenminste geschikt is. Ik denk dat je met vervanging van onderdelen weinig snelheidswinst zult zien.
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do feb 26 2026 6:27 pm

15 Seconden lijkt mij een redelijke tijd voor een gecompliceerde handeling op een bestand met veel megapixels. Ik geloof er niets van dat een "sneller moederbord" veel doet, tenzij het echt een bottleneck is voor bijvoorbeeld je geheugen. 16 MB lijkt me trouwens niet erg veel tegenwoordig maar als je zelf constateert dat het genoeg is...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » do feb 26 2026 7:03 pm

Ik vind 15 seconden aan de lange kant, maar de AI Denoise van LR is van zichzelf al niet bijster snel. Ik neem daarbij even aan dat je de Denoise functie (het Denoise vinkje) in LR gebruikt?

Ik vind het ook opmerkelijk dat ze alleen naar de prestatie van je CPU en geheugen hebben gekeken, de prestatie van je GPU is nl. waar het om gaat (mits je die acceleratie aan hebt staan, wat wel zou moeten).

Mijn PC verwerkt D810 bestanden (36MP, dus qua resolutie tussen je Z6 en Z8 in) in < 3-4 seconden, maar ik heb een aanmerkelijk snellere PC (met een Ryzen 9900X met 64GB en een RTX 5070). Daarentegen staan mijn processor en geheugen uit hun spreekwoordelijke neus te eten, ook tijdens Denoise, ik zie letterlijk geen significante verhoging qua processor of geheugengebruik als ik de noisereductie toepas. Mijn GPU spiked daarentegen wel kort naar 97%.

Ik vermoed daarom dat wellicht je GPU accelleratie voor Image processing uit staat in LR? Ik zou eens de performancie (prestaties) tab van Windows even aanzetten en kijken wat je CPU, geheugen en GPU doen als je Denoise loopt. Zie je de CPU en het geheugen oplopen en de GPU niet, dan staat die optie waarschijnlijk uit. Ideaal gezien zou je een flinke spike op de GPU moeten zien, maar niet van de CPU en het geheugen. De optie voor hardware acceleratie zit overigens onder 'Edit -> Preferences -> Performance -> Use GPU for image processing'.

NB:
- Voor Photoshop geldt hetzelfde, maar daar zitten de opties ergens anders.
- Ik doe ook de aanname dat je vanaf een SSD/NVME schijf werkt. Als je werkt vanaf een traditionele Harddisk zou er wel wat impact kunnen zijn, maar niet heel veel. Als je werkt vanaf een NAS kan je netwerk echter wel roet in het eten gooien. Maar ik zou eerst eens naar de hardware acceleratie kijken.
- 16GB is tegenwoordig niet heel veel, maar als je alleen LR draait en niets anders is het in principe genoeg (Mijn LR gebruikt nooit meer dan 13 GB).
Spul waarmee je foto's maakt...

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”