DNG op Synolgy Photos

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

DNG op Synolgy Photos

Bericht door josti » di mar 03 2026 12:48 pm

Vandaag een vreemd probleem gesignaleerd waarvan ik niet kan vinden hoe ik het moet oplossen;
Sinds enkele maanden gebruik ik Synology Photos om zo af en toe wat te delen met familie. Ik heb mijn workflow nu zo ingesteld dat de bewerkte foto’s in LR verhuizen naar een map dop mijn NAS. Feitelijk zorgt LR er dus voor dat de bestanden netjes in die map op de NAS komen te staan. Synology Photos ziet die map en toont dan de foto’s.
Mijn laatst serie foto’s heb ik (onbewust) binnengehaald als DNG-bestanden. In LR heb ik de foto’s bewerkt en weer naar de map op de NAS verplaatst. Bij de bewerkingen heb ik ook een aantal foto’s in zwart-wit omgezet. Als ik ze nu met Synology Photo’s bekijk, zijn ze nog steeds in kleur en zijn de andere bewerkingen zoals bv uitsneden niet zichtbaar. In LR zie ik alle bewerkte beelden wel zoals bedoeld.. :problem: In de bewuste map op de NAS zie ik alle DNG-bestanden staan. Als ik het goed, heb worden alle bewerkingen in een DNG-bestand gezet anders dan bij een NEF waar een xmp-bestandje met de bewerkingen aan hangt. Het lijkt erop dat de bewerkingen in LR niet meeverhuizen naar de map op mijn NAS. Wat doe ik fout..?
Mijn vraag is hoe dit kan en hoe ik dit kan oplossen zodat ik in Synology Photo de bewerkte foto’s zie en dus ook de zwart-witbeelden.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl

Odin
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: DNG op Synolgy Photos

Bericht door Odin » di mar 03 2026 1:12 pm

Stoppen met dat Lr gebeuren

Met C1 geen probleem om te delen na bewerking.

Denk dat je foto,s toch anders moet binnen halen.

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten

Bericht door josti » di mar 03 2026 4:04 pm

Odin schreef: di mar 03 2026 1:12 pm Stoppen met dat Lr gebeuren ……. Denk dat je foto,s toch anders moet binnen halen.
LR is hier een blijvertje en het binnenhalen doe ik gewoonlijk als NEF. Dan heb ik met delen ook nooit een probleem. De laatste keer heb ik ff niet goed opgelet denk ik. Ik heb geen idee of het aan LR ligt of aan Synology Photos.

Odin
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Odin » di mar 03 2026 4:57 pm

Dan zit het in Lr.
Zou ik niet verder zoeken.

Doe hier eigenlijk het zelfde en met verschillende extensies geen probleem.
En deel ook vanuit een map op de Nas.

Stijn Smits
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Stijn Smits » di mar 03 2026 7:50 pm

Het klopt dat lightroom de bewerking in de dng erbij zet. De originele rawfile blijft ongewijzigd wil je de bewerkingen voor anderen zichtbaar maken zonder dat ze files in LR openen dan zul je de files vanuit lightroom moeten exporteren naar bijvoorbeeld JPG en die vervolgens delen.

Groet Stijn

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » di mar 03 2026 10:13 pm

DNG's zijn feitelijk niet-proprietary RAW bestanden, en veel foto-apps interpreteren dat net zoals een RAW plugin, hij laat dus feitelijk de onbewerkte interpretatie zien. Ik gebruik zelf geen DNG of de Synology apps (heb wel een synology NAS) dus weet niet hoe dat zich gedraagt, maar ik denk dat mijn aanname wel klopt.

Ik zou zoals hierboven gesuggereerd gewoon eenmalig een standaard export actie definiëren in LR. Daarna is het een kwestie van de foto's selecteren en alles wordt in het gewenste formaat naar de door jou gewenste lokatie laten kopiëren. Is heel eenvoudig.
Spul waarmee je foto's maakt...

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten

Bericht door josti » di mar 03 2026 10:22 pm

Hmm, dus in één dng-bestand zit de originele opname samen met de bewerkingen. Bij een nef worden de bewerkingen in een xmp-bestandje gezet. Ik zie net dat ook bij deze bewerkte nef-bestanden alleen de originele opname wordt getoond. Dat laatste snap ik nog wel maar dan is het toch vreemd dat Synology Photos alleen de originele opname (uit het dng-bestand) laat zien en de bewerkingen negeert of denk ik nu te simpel..?
Jpeg’s maken van foto’s die ik wil delen kan altijd natuurlijk. Dat doet LR ‘automatisch’ als ik foto’s naar Flickr exporteer en zoal Rene zegt is dat eenvoudig in te stellen. Dat kost dan alleen weer ruimte op de NAS.

Stijn Smits
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Stijn Smits » di mar 03 2026 10:42 pm

Je kunt het Dng bestand zien als een soort schil die de nef en de xmp samenvoegt. Er zit dus niet een daadwerkelijk bewerkt beeld in de Dng.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo mar 04 2026 12:00 am

josti schreef: di mar 03 2026 10:22 pm Hmm, dus in één dng-bestand zit de originele opname samen met de bewerkingen. Bij een nef worden de bewerkingen in een xmp-bestandje gezet. Ik zie net dat ook bij deze bewerkte nef-bestanden alleen de originele opname wordt getoond. Dat laatste snap ik nog wel maar dan is het toch vreemd dat Synology Photos alleen de originele opname (uit het dng-bestand) laat zien en de bewerkingen negeert of denk ik nu te simpel..?
De meeste programma's kunnen de bewerkingen niet lezen, dat is nl. veel ingewikkelder dan het enkel uitlezen van de embedded foto. Bij veel RAW formaten kan alleen de eigen software van de leverancier alles uitlezen (denk aan Nikon SW voor NEF's, die ook specifieke instellingen van de camera mee kunnen nemen zoals het profiel, los van basale zaken als witbalans). Zelfs Photoshop kan niet alle details van een NEF uitlezen, maar heeft wel profielen gemaakt die erg dicht in de buurt komen.

DNG is een open standaard waarbij men meer kan uitlezen, maar veel foto-software doet dat niet omdat het veel complexer is en onderhoud behoeft. Dat maakt die software veel duurder, dus veel gratis apps doen/kunnen niet meer dan de basale RAW zonder bewerkingen tonen (en dat is dan ook nog maar een interpretatie). Sommigen kunnen zelfs dat niet. Wellicht zijn er andere apps die dat wel kunnen voor Synology, maar dat weet ik niet.
Spul waarmee je foto's maakt...

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”