Is mijn Zf wel ok?

Discussies over Zf camera
Plaats reactie
TinoZ72
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Is mijn Zf wel ok?

Bericht door TinoZ72 » wo apr 22 2026 9:06 am

Wie heeft een gouden tip voor 3 problemen met m’n Zf?

1) De witbalans van de auto 1 en auto 2 zijn heel groen. Kan je dit bijstellen? Ik los het zelf op door een voorinstelling als bijvoorbeeld ‘zonnetje’ te gebruiken of de Kelvin in te stellen. Dan krijg je goede foto’s. Maar de Auto WB hoort het toch ook gewoon te doen.

2) onder de C2 zit de zelfontspanner. Als ik deze op bijv 10 sec instel en ik druk op ok, werkt dit niet. De sluiter gaat direct af. Is dit een fout in de camera of zie ik iets over het hoofd?

3) Bij het scherpstellen gebruik ik een rode rechthoek die groen kleurt wanneer je scherp hebt gesteld. Tot zover niets bijzonders. Laat ik mijn camera aan staan en fotografeer ik even niet, zeg 30 sec, en ik activeer weer het toestel door op de ontspannen te drukken, is het scherpstelvenster weg. Geen rode rechthoek meer. Door de camera uit en dan weer aan te doen, is het rode scherpstelsysteem rechthoek weer in beeld. Waarom is het scherpstelvenster na verloop van tijd weg en wordt niet actief als je de ontspanknop half indrukt?

Alvast dank voor je reactie! :clap:

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: Is mijn Zf wel ok?

Bericht door henkk » wo apr 22 2026 2:44 pm

De kleuren van Auto1 en Auto2 kun je aanpassen in het Foto-opnamemenu onder witbalans, een paar keer doorklikken naar rechts en dan krijg je een kleurenschema. In principe zou de 'punt' in het midden moeten staan. Bevestigen met OK.

Als je de tijd van de zelfontspanner hebt ingesteld, moet je hem ook nog kiezen als manier van ontspannen. Ik heb dat in het i-menu zitten, daar heb ik alle opties van S tot C-L tot C-H tot 15 of 30 etc. Of ook weer Foto-opnamemenu onder Ontspanstand.

Meteen daaronder veel opties voor Scherpstelstand/AF-veldstand. Maar ook in te stellen via i-menu bij mij. Ik weet niet welke instelling jij gebruikt want ze hebben allemaal een rode rechthoek als start die groen wordt indien scherp. Dat na slapen van de camera het scherpstelvlak niet terugkomt heb ik nog niet meegemaakt. Probeer eens een andere instelling, de keus is te over.

Succes, groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo apr 22 2026 2:58 pm

En als dat allemaal niet werkt zou je misschien ook nog als laatste redmiddel een factory reset kunnen overwegen. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » wo apr 22 2026 3:03 pm

Met een reset los je de zelfontspanner vraag niet op.

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Karina2 » wo apr 22 2026 9:03 pm

Tino, je vragen/opmerkingen heb ik doorlopen op mijn Zf. Hierbij mijn bevindingen
1) WB A-O oogt bij mij iets groen.maar niet extreem. Dat kan je aanpassen zoals Henk K hierboven heeft aangegeven. Ik fotografeer vooral in A1 en A2 of een vd andere opties en heb dat probleem dan niet.
2) Ontspanvertraging staat bij mij op 2 sec. Zowel op die stand als op 10 sec. geen problemen.
3) scherpstelpunt- rood kader wordt bij mij na pauzes en reactivering ontspanknop wel zichtbaar, zowel op display als in de zoeker.

Ik fotografeer met back button focus (BBF) maar dit lijkt me los staan vd problemen die jij ondervindt.
Doen problemen 2 en 3 zich altijd voor, onafhankelijk of wel/geen stille (sluiter)stand en wel/niet BBF?
Heb je bepaalde knoppen specifieke afwijkende functies gegeven die misschien botsen met wat je wilt?

Als dat allemaal niet speelt, zou ik de eerder aangegeven suggestie van reset- terug naar fabrieksinstelling doen of Call Nikon.
Succes, hoop voor je dat het snel opgelost is/kan worden.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » wo apr 22 2026 10:10 pm

Nog even wat betreft de zelfontspanner: het is 1 functie om de tijd in te stellen en een 2e functie om voor die ontspanstand te kiezen. Het is geen instellingsprobleem maar een bedieningsprobleem.

Plaats reactie

Terug naar “Zf”