[VERZAMEL] Nieuwjaarsrace op Zandvoort 6 jan jl.

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

[VERZAMEL] Nieuwjaarsrace op Zandvoort 6 jan jl.

Bericht door SwederD70 » ma jan 14 2008 11:31 pm

6 jan. jl. was er op circuit Zandvoort de eerste race van het jaar, een endurance van 4 uur.
Nieuw dit jaar was dat ze ong. de helft in het donker zouden verracen! (voor het eerst in de geschiedenis van circuit Zandvoort). Dus ik was wel te porren om dat eens te bekijken, en wat oefenen voor de 24 uur van Spa dit jaar.
Statiefje mee…

1. In het licht gestart, auto’s van allerlei pluimage deden mee. Dus ook snelheidsverschil.
18-70mm | 1/160s | f/14
Afbeelding

2. Zo zie je de Kumhobocht bij daglicht…
70-200mm + TC-20EII | f=400mm | f/8
Afbeelding

3. De SB-600 deed vrolijk mee…
70-200mm | f=150mm | 1/250s | f/2.8 | Rear-curtain slow | ISO640
Afbeelding

4. En ook de 70-200 met zijn interne reflecties…
Afbeelding

5. “Komen en gaan” {voor mij persoonlijk de mooiste van alle geschotene}
18-70 | 13sec | f/20 | ISO640
Afbeelding

6.
18-70 | 10sec | f/20 | ISO640
Afbeelding

7.
70-200mm | f=200mm | 15sec | f/20 | ISO200 | -2EV
Afbeelding

8. De winnaars…
18-70 | 1/4s | f4.2 | ISO1000 | -1EV | Rear Curtain Slow
Afbeelding

Conclusie:
- Wat is de D70 toch een heerlijke ruisbak….. :-)
- Een kunsstof statief kop is niet geschikt voor een D70+70-200…
- Neem een zaklampje mee!!! (in het pikkedonker zie je wel wat er in je display staat maar de instelknopjes geven GEEN licht…), verbeterpuntje voor de D3x en D300x…fluoriserende knoppen.
- Moet nog veel oefenen met de flitser in het donker…de ene keer rear dan front dan weer normaal….dan flitst ie weer te hard dan weer te weinig…

Afbeelding
Pannen in het donker moet uit de hand, van statief bleek lastig.
Desondanks was de sluitertijd gewoon TE laag…ondanks ISO1600 en f/2.8 en VR….-> 1/13s
Want eenmaal gloeiende schijven in het donker gezien ben je verkocht...WAUW :twisted:
Laatst gewijzigd door SwederD70 op di jan 15 2008 8:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » ma jan 14 2008 11:49 pm

kijk lekker zandvoort en wij maar blauwbekken op de racebaan in den helder [ roeree en ik ]. het zal daar ook geen pretje geweest zijn.

5 is echt top.

mooi gedaan en jammer dat de remschijven niet gelukt zijn...dat is echt kicken...

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 15 2008 1:27 am

Zitten prima platen bij zeg. Maar ik begrijp 3 niet helemaal? Flitsen bij een autowedstrijd, en zelfs van voren?? :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

roeree

Bericht door roeree » di jan 15 2008 1:37 am

Mooie platen.... en ja brr langs de baan in DH was het koud!

Voor mij is 6 de topper!

Groeten Raymond

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » di jan 15 2008 5:04 am

Mooi vastgelegd Sweder.
Nr 5 is men favoriet.
Op Nr 7 is ook heel mooi te zien dat er verschillende lijnen gereden worden door de coureurs.
Doet mij ook weer verlangen aar de 24 uur van Le Mans.

Groeten, Gino :D
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

mikemix

Bericht door mikemix » di jan 15 2008 6:54 am

Gave serie, mooi vastgelegd.
Vind het knap hoe je flexibel met het duister en licht om bent gegaan.
Lampje moet je altijd meenemen!
Koop zo'n klein ledl ampje, hang die aan je sleutelbos en je kan dan altijd even bij schijnen.
Mooi hoor.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » di jan 15 2008 7:29 am

Dat ziet er gaaf uit Sweder, ook die flits foto's. Top man,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Macer

Bericht door Macer » di jan 15 2008 7:47 am

Ik vind foto 1 echt geslaagd wat betreft kleur, jammer dat de wagens er niet helemaal op staan (of is dit bewust?)

Skippy
Moderator
Moderator
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jan 15 2008 8:14 am

Gave foto's, je hebt er het beste van gemaakt Sweder gezien de moeilijke omstandigheden en de beperkingen van je spullen.

Maar jij bent nu wel toe aan een D300 hoor :)

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » di jan 15 2008 9:10 am

Sweder,

Ik hou helemaal niet van racen maar door jouw platen kan ik er zelfs van genieten! Knap staaltje werk..

Nummer 5 inderdaad erg gaaf

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di jan 15 2008 9:44 am

4 en 5 zijn fantastisch, gemaakt op statief? Of ergens op een vangrail oid?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Johan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Johan » di jan 15 2008 9:45 am

Zitten aardige foto's bij. Ben zelf ook geweest, kan ook wel een paar pics posten hier maar weet niet of ik dat hier mag doen of dat dat in een nieuw topic moet ;) Overigens heb ik er wel een paar gemaakt zonder flits, met 1/20 op 170mm die redelijk gelukt zijn.
Nikon D600 + MB-D14 Grip | Tokina AT-X 124 AF Pro DX 12-24mm f/4 | Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED | Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VR | Nikon SB-600 | Peleng 8mm f/3.5

CorH

Bericht door CorH » di jan 15 2008 10:07 am

Geweldige foto's.
5 Is voor mij de topper.

Jij beheerst je spullen wel.

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » di jan 15 2008 11:05 am

Weer een mooie serie, waarbij foto 7 een hele speciale foto is. Ik weet niet goed wat ervan te denken, heb er al een paar keer naar gekeken. Dat is een goed teken!

Btw: bezoek je ook wel eens de Nacht van Achtmaal? (hoewel die nu anders heet...).

Oudoe
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

SwederD70
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » di jan 15 2008 8:24 pm

Thanks voor de comments! ;-)
Blij dat ze mooi gevonden worden (over het algemeen), zat eigenlijk te twijfelen of ze wel mooi genoeg waren om te posten. (had persoonlijk het idee dat het een beetje saaie standaard kiekjes waren).
Maar ja leg de lat mischien wel een beetje hoog...voor mezelf. :oops:

------
kijk lekker zandvoort en wij maar blauwbekken op de racebaan in den helder [ roeree en ik ]. het zal daar ook geen pretje geweest zijn.
5 is echt top.
mooi gedaan en jammer dat de remschijven niet gelukt zijn...dat is echt kicken...

Oh blauwbekken viel eigenlijk best wel mee.
In 2006 ben ik ook geweest en toen was s’middags maar dat was nog kouder en de afgelopen Dakar-Days waren ook blauwbek dagen….

Remschijven, ach d’r moet natuurlijk een uitdaging blijven….

Zitten prima platen bij zeg. Maar ik begrijp 3 niet helemaal? Flitsen bij een autowedstrijd, en zelfs van voren??
Mijn idee achter het flitsen is dat als je een auto met volle bak verlichting van voren fotografeert de koplampen de hele foto ‘overstralen’ (als jij s’nachts voor een auto staat met de koplampen aan dan zie helemaal niks meer van de auto). Om nu toch nog wat van de auto te zien zul je met nog veel meer licht tegen de koplampen inschijnen, met de flitser in dit geval.
Verder stelt je cam vaak een hoge sluitertijd in als ie zo’n bak licht in de lens krijgt, voor de donkere delen helemaal te weinig. Dus als je dan wat bijlicht met de flitser scheelt weer wat.
Dit is mijn theorie...praktijk is altijd nog maar afwachten, scheelt al veel of lampen recht op je schijnen of onder een hoek...
Op Nr 7 is ook heel mooi te zien dat er verschillende lijnen gereden worden door de coureurs
In 13 seconden kunnen er best 13 auto’s voorbij scheuren….en ja door de verschillende snelheden die gereden worden komt de een harder en dus verder de bocht uit.
Gave serie, mooi vastgelegd.
Vind het knap hoe je flexibel met het duister en licht om bent gegaan.
Lampje moet je altijd meenemen!
:wink:
LED zaklampje staat op de boodschappenlijst.
T’is idd wel bij de les blijven.

Ik vind foto 1 echt geslaagd wat betreft kleur, jammer dat de wagens er niet helemaal op staan (of is dit bewust?)
Niet bewust…
Baal d’r ook wel van, heb je eindelijk eens een meetrek inhaal actie (meeste meetrekkers zijn 1 auto foto’s, let maar eens op). Eindelijk iets exclusievers…past ie net niet in beeld.
Denk je volgende keer iets verder uitzoomen….komt er de eerst komend half uur dus niet nog zo’n moment cq. komt er wel een…lukt de meetrekker niet meer.
Zat zelfs te twijfelen of ik hem wel zou posten…’dacht van die zullen ze vast niet mooi vinden’.

4 en 5 zijn fantastisch, gemaakt op statief? Of ergens op een vangrail oid?
4 is uit de hand, achter de vangrail in de pitsstraat (aan de pitmuur)
5 is vanaf statief
D300…
Ach, ik schiet nog heel graag met de D70 en ik moet het er mee doen en het gaat toch om de momenten ‘zien’….(btw. Zat te denken…”Een autoracewedstrijd vastleggen met een wegwerpcamera….??”)
Maar wat meer functionaliteit en nieuwe technologie maakt het leven wel wat aangenamer…en het D70 beestje wordt ook wat ouder en ziet het licht soms niet zo snel meer...(soms wat chronisch onderbelichte foto's).
Laat ik zeggen, ‘het is een kwestie van tijd’

bezoek je ook wel eens de Nacht van Achtmaal?
Nee, ben er nog nooit geweest. Weet wel dat ie bestaat, rally bij nacht…

Ben wel 2 jaar geleden bij de nachtelijke proeven van de ELE-rally geweest(1ste ervaring, afgelopen nieuwjaarsrace was pas de 2de).

Alleen rally is nog lastiger, omdat je de parcoursen niet kent weet je ook niet wat de echt leuke plekken zijn. (ken je alleen maar door veel ervaring).
En je moet veel wachten voor een gering aantal spannende momenten.

@Johan
Op verzoek zal ik er een [verzamel] van maken. Ben benieuwt en denk meerdere.
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”