Circulaire Polarisatie filters

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
dapp&co

Bericht door dapp&co » do jan 17 2008 1:07 pm

wat zijn goede merken pola filters?
B+W F-PRO MRC? in dat geval :D

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » do jan 17 2008 1:11 pm

Klinkt misschien afgezaagd, maar dit is de Nikon C-PL II die er met kop en schouder boven uitsteekt.
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » do jan 17 2008 1:28 pm

Gerrit,

Mee eens. Tweede foto is te veel van het goede. Maar ik vind het een mooi filter. Het hoort bij de uitrusting.

Tammo

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jan 17 2008 1:31 pm

Er is maar een merk wat er met kop en schouders boven uit steekt, meer hoef ik niet te zeggen.

Ook ik heb filters van een ander merk weg gegeven, met de waarschuwing er bij: alleen gebruiken ter bescherming van je objectief. Er af halen als je gaat fotograferen.

Het verloop van een blauwe lucht komt door het gebruik van een groothoek objectief. Met een tele, zul je er bijna geen last van hebben.

De D80's hebben een schitterend voorbeeld geplaats van de werking van zo'n filter. Zoeken op dit forum dus.

En anders:
filters

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » do jan 17 2008 1:39 pm

Hans, help eens een handje. Welke D80ers?

Tammo

GdP

Bericht door GdP » do jan 17 2008 2:05 pm

Tammo Schut schreef:Hans, help eens een handje. Welke D80ers?

Tammo
Dat is dat vrolijke stel waar Nikon zijn D80 naar heeft vernoemd.
Eelco en Monique. De D-80's! :)

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » do jan 17 2008 2:26 pm

Vb van de D80's:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ght=filter

Kijk ook eens hier:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... +groothoek
Met name bij de eerste foto heb ik gebnruik gemaakt van een polfilter.

De Put

Bericht door De Put » do jan 17 2008 3:33 pm

Toch is dat verloop volgens mij niet iets dat je alleen kunt realiseren met een polarfilter. Onderstaande foto's komen zou uit de 18-55 kitlens zonder filter:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ght=strand

Het contrast tussen het blauw van de lucht en het wit van de wolken, zoals dat zo mooi te zien is op de foto van Wim, zou voor mij veel meer reden zijn om een polar filter aan te schaffen....
.... voorlopig is de kas echter leeg en staat een fatsoenlijke lens hoger op de lijst dan een filtertje.

Groeten,
Remco

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » do jan 17 2008 4:05 pm

Remco, daar ben ik het mee eens. De wolkenpartijen komen met een pola veel beter tot zijn recht. Je kunt dat al zien als je een polafilter los voor je oog verdraait.

Tammo

wim
Forumlid
Forumlid

Bericht door wim » do jan 17 2008 4:06 pm

Het is het door jou aangehaalde contrast, maar ook de ontspiegeling van het water en naar mijn idee op een natuurlijke manier. Ik keek even bij jouw foto's uit monster en ze zijn monsterlijk mooi.
Maar als je goed kijkt zie je doordat je ze zo hebt opgeblazen, dat het zand van het strand van foto 1 eerder groen is dan gelig en bij 2 zijn de kleuren van het water ook minder natuurlijk. Dat komt door het schuiven en dan voorkom je met een polfilter.
Misschien alletwee tegelijk kopen :D

De Put

Bericht door De Put » do jan 17 2008 4:09 pm

Je hebt helemaal gelijk Wim... als ik de Tamron 17-55 koop bestel ik er gelijk een polar bij... het is nu even wachten op groen licht :-)

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » do jan 17 2008 4:18 pm

Dapp&co,

B+W polafilter is prima. Een MRC lijkt me niet nodig en is volgens mij dikker dan een slimline. Met een slimline heb je ( bij groothoek) minder last van vignettering.

Tammo

wim
Forumlid
Forumlid

Bericht door wim » do jan 17 2008 4:33 pm

De Put schreef:Je hebt helemaal gelijk Wim... als ik de Tamron 17-55 koop bestel ik er gelijk een polar bij... het is nu even wachten op groen licht :-)
Succes dan maar. Misschien helpt het als je met je vrouw eerst langs een leuke winkel voor haar gaat. :D

dapp&co

Bericht door dapp&co » do jan 17 2008 4:50 pm

zolang dat dan maar niet een al te dure juwelier is :)
o,ja en ook niet langs de huishoudartikelen.

ik bespeur wel een glimpje van herkenning :oops: , ik kan ook niet zomaar een half salaris uitgeven aan deze hobby

De Put

Bericht door De Put » do jan 17 2008 4:50 pm

Als mijn vrouw de enige beperkende factor was dan had die lens er al geweest. Ook ik kan mijn centjes maar één keer uitgeven en voorlopig is dat niet aan NAS.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”