In tegenstelling van het onderwerp van Jur, wil ik ook een tips en trucs gevraagd starten.
Mijn vraag:
Ik ga vanmiddag foto's maken met de D300 in een sporthal van een basketbalwedstrijd.
De iso en sluitertijden weet ik wel.
Het gaat meer om, hoe ik de volgende opties moet instellen:
De AF, kan deze het beste op 3D tracking?
Belichting, op spot, centum of martix?
De witbalns automatisch of anders?
Gr Kees
D300 tips en tucs gevraagd
D300 tips en tucs gevraagd
Groeten Kees
Mijn motto: De compositie máákt de foto
Fujifilm X100F
Mijn motto: De compositie máákt de foto
Fujifilm X100F
Re: D300 tips en tucs gevraagd
De AF, kan deze het beste op 3D tracking?
- geen idee. Heb een D2Hs...
- Handmatig je F en S instellen en checken in je histogram. Belichting in een hal is altijd constant.
De witbalans automatisch of anders?
- Ook handmatig. Gewoon een Kelvin waarde opgeven. In RAW schieten en later indien nodig ietsjes corrigeren. Tenzij er veel TL verlichting is. In dat geval op TL instellen.
Met een expodisc kan je belichting en witbalans heel nauwkeurig vooraf instellen. Metname in een hal met TL-verlichting een uitkomst.
- geen idee. Heb een D2Hs...
- Handmatig je F en S instellen en checken in je histogram. Belichting in een hal is altijd constant.
De witbalans automatisch of anders?
- Ook handmatig. Gewoon een Kelvin waarde opgeven. In RAW schieten en later indien nodig ietsjes corrigeren. Tenzij er veel TL verlichting is. In dat geval op TL instellen.
Met een expodisc kan je belichting en witbalans heel nauwkeurig vooraf instellen. Metname in een hal met TL-verlichting een uitkomst.
Hoge ISO ruisonderdrukking
Mijn vraag:
Ik lees in de handleiding dat bij de hoge ISO ruisonderdrukking op de instelling hoog (ipv normaal) de capaciteit van het buffergeheugen afneemt. Dat zou onhandig zijn als je snel foto's achter elkaar neemt (of hoe dat ook in vaktermen heet).
Maar zijn er nog meer bezwaren? Oftewel: wat is er eventueel tegen om hoge ISO ruisonderdrukking standaard op ' hoog ' te zetten ipv normaal?
Renecita
Ik lees in de handleiding dat bij de hoge ISO ruisonderdrukking op de instelling hoog (ipv normaal) de capaciteit van het buffergeheugen afneemt. Dat zou onhandig zijn als je snel foto's achter elkaar neemt (of hoe dat ook in vaktermen heet).
Maar zijn er nog meer bezwaren? Oftewel: wat is er eventueel tegen om hoge ISO ruisonderdrukking standaard op ' hoog ' te zetten ipv normaal?
Renecita
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Hoge ISO ruisonderdrukking
Ruisonderdrukking in de kamera kost ook tijd (aan verwerking van de data).renecita schreef: Maar zijn er nog meer bezwaren? Oftewel: wat is er eventueel tegen om hoge ISO ruisonderdrukking standaard op ' hoog ' te zetten ipv normaal?
Renecita
Als je haast hebt, zoals bij sportdfoto's, moet je die ruis voor lief nemen of bij na-verwerking bestrijden.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)