D300 tips en tucs gevraagd

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

D300 tips en tucs gevraagd

Bericht door KvP » za jan 19 2008 10:43 am

In tegenstelling van het onderwerp van Jur, wil ik ook een tips en trucs gevraagd starten.

Mijn vraag:

Ik ga vanmiddag foto's maken met de D300 in een sporthal van een basketbalwedstrijd.
De iso en sluitertijden weet ik wel.
Het gaat meer om, hoe ik de volgende opties moet instellen:

De AF, kan deze het beste op 3D tracking?
Belichting, op spot, centum of martix?
De witbalns automatisch of anders?

Gr Kees
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

yoyo

Re: D300 tips en tucs gevraagd

Bericht door yoyo » za jan 19 2008 10:50 am

De AF, kan deze het beste op 3D tracking?
- geen idee. Heb een D2Hs...

Belichting, op spot, centum of martix?
- Handmatig je F en S instellen en checken in je histogram. Belichting in een hal is altijd constant.

De witbalans automatisch of anders?
- Ook handmatig. Gewoon een Kelvin waarde opgeven. In RAW schieten en later indien nodig ietsjes corrigeren. Tenzij er veel TL verlichting is. In dat geval op TL instellen.

Met een expodisc kan je belichting en witbalans heel nauwkeurig vooraf instellen. Metname in een hal met TL-verlichting een uitkomst.

renecita

Hoge ISO ruisonderdrukking

Bericht door renecita » za jan 19 2008 7:45 pm

Mijn vraag:

Ik lees in de handleiding dat bij de hoge ISO ruisonderdrukking op de instelling hoog (ipv normaal) de capaciteit van het buffergeheugen afneemt. Dat zou onhandig zijn als je snel foto's achter elkaar neemt (of hoe dat ook in vaktermen heet).

Maar zijn er nog meer bezwaren? Oftewel: wat is er eventueel tegen om hoge ISO ruisonderdrukking standaard op ' hoog ' te zetten ipv normaal?

Renecita

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Hoge ISO ruisonderdrukking

Bericht door gijs sandberg » zo jan 20 2008 10:59 am

renecita schreef: Maar zijn er nog meer bezwaren? Oftewel: wat is er eventueel tegen om hoge ISO ruisonderdrukking standaard op ' hoog ' te zetten ipv normaal?
Renecita
Ruisonderdrukking in de kamera kost ook tijd (aan verwerking van de data).
Als je haast hebt, zoals bij sportdfoto's, moet je die ruis voor lief nemen of bij na-verwerking bestrijden.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”