george013 schreef:
Lichtweerstand is afhankelijk niet alleen van het glas maar voornamelijk van de cummuluatieve dikte van dat glas.
Die cumulatieve dikte van glas bij objectieven stelt helemaal niks voor, als je in aanmerking neemt dat een voorbeeld ooit eerder in het Evoluon een dikte van optisch glas van
één meter nog uitstekend helder transparant was.
Wat wel belangrijk is zijn het aantal glas/luchtvlakken waarbij elk vlak voor vermindering van transparantie zorgt, omdat een deel van het licht per glas/luchtvlak reflecteert. Met multicoating en nu zelfs nano-coating is die reflectie tegenwoordig juist minimaal gemaakt. Zodanig dat het verlies aan transparantie zodanig weinig is, dat het praktisch gezien bij fotografie er niet meer toe doet om daar rekening mee te houden.
De verschillen die je ziet komen vooral voort uit oorzaak van
andere gebreken en onvolkomenheden van het camera-systeem.
george013 schreef:
Zo groot zijn die verschillen nu juist NIET (meer). Dat tonen de gegevens van Zeiss aan. Het verschil is daarbij bij alle objectieven 0.1
Heb de vergelijking niet kunnen vinden in jouw link. Is ook niet belangrijk. Als je naar de opbouw kijkt van die lenzen zijn deze heel kort, weinig gestapeld glas en waarschijnlijk een boel eurotjes.
De vergelijking is zoals eerder aangegeven het verschil tussen de gewone
f-stop die voor de camera uitvoering objectieven wordt gebruikt en de
T-stop die voor dezelfde objectieven wordt gehanteerd als Cine-uitvoering. Het verschil is telkens afgerond slechts
0.1 (Lagere waarden dan 0.1 worden door Zeiss niet separaat genoemd).
Een Zeiss 21mm/2.8 heeft
16 lensdelen in
13 groepen. Ik vind dat nogal wat lens/luchtvlakken.
Toch is het verlies aan transparantie daarvan niet meer dan
0.1
Je mag aannemen dat Nikon (en andere merken) op haar objectieven minimaal vergelijkbare kwaliteit aan coatings gebruikt als Zeiss en dus eveneens aan vergelijkbare lage transmissieverliezen zou moeten komen. Zo slecht is Nikon niet tegenover Zeiss of welk ander merk wat objectieven maakt.
george013 schreef:
Een testopstelling kun je heel goed doen met de M-stand of de A/S-stand....
....Het maakt in de automaat geen moer uit of je een hapering hebt. Meting wordt gedaan door de lichtmeter met open diafragma en omgerekend naar een gewenst diafragma.
Dat maakt juist
alles uit. Niet de meting op zichzelf, maar de doorgifte van het diafragma
erna. Het is
juist de oorzaak van die verschillen die je tegenkomt.
De door de lichtmeter gekozen diafragmawaarde wordt door de gebrekkige mechanische overbrenging tot een
verkeerde werkelijke diafragmawaarde omgezet tijdens de opname bij de minste en geringste afwijking van het palletje van de diafragma-overbrenging.
Dus de werkelijk gebruikte opening stemt niet overeen met de door de camera opgegeven en doorgegeven diafragmawaarde.
Praktisch heb je al heel gauw een verschil van
+ of - 1/3 stop. Ofwel reeds een marge van
2/3 stop als geheel.
Dat is de Nikon erfenis door vast te houden aan de Nikon bajonet van 50 jaar terug.
Maar dat is reeds uitvoerig aangehaald.
Vandaar een truc zoals eerder aangegeven om het in ieder geval meer nauwkeurig te krijgen door de diafragmaring van een objectief te gebruiken en niet het instelwiel van de camera. Die oude mechaniek via de diafragmaring werkt namelijk een stuk nauwkeuriger.
Probeer het eens zelf, dan zul je zelf ontdekken dat er (nogal wat) verschil zit tussen die twee methodes.
Verder nog afgezien dat lichtmeting van de camera door het systeem van lichtmeting via de spiegel niet uniform is voor verschillende objectieven, wat op zich dus al tot verschillen leidt wat een camera aan keuzes geeft. Vandaar het advies om de lichtmeter helemaal niet te gebruiken als je een test maakt, maar volledig manueel te werken.
Daarmee sluit je zoveel mogelijk variabelen uit en geeft het resultaat misschien enig inzicht (niet meer dan dat) wat een objectief werkelijk aan transparantie heeft ten opzichte van een ander objectief. In dat geval kom je tot bar weinig verschillen tussen het ene of het andere objectief.
Precies de reden waarom ik bij het werken in de studio met flitslicht op die wijze werk. Je kunt makkelijk van het ene naar het andere objectief switchen, zonder bijstellingen aan flitsers of diafragma te hoeven doorvoeren. Het geeft allemaal hetzelfde vergelijkbare belichtingsresultaat. Ook buiten onder dezelfde lichtomstandigheden bij hetzelfde onderwerp kun je op die wijze te werk gaan.
george013 schreef:
Laatste twee foto's van Ieffie ondersteunen dat juist. Mijn, oncontroleerbare, vergelijk tussen de Tokina en de Nikon geven een verschil aan tussen 1/400 en 1/300. Gevoelsmatig weinig, maar het blijft toch 20% of 25% afhankelijk van je rekemethode.
Dat is niet het gevolg van het verschil in transmissie van die objectieven maar komt vooral door de onvolkomenheden en marges van het lichtmeetsysteem en de marges en slechte mechanische overbrenging van de diafragmawaarden van de camera aan het objectief zoals het door Nikon wordt toegepast als erfenis van die 50 jaar oude bajonet.
Hier een stukje tekst wat ik eerder met Iefie had via PB ten aanzien van afwijkingen met betrekking tot dat diafragmapalletje voordat hij zijn objectief ter reparatie opstuurde. Buiten de calibratie van dat palletje zijn kennelijk nog drie lensdelen vervangen, wat het geheel toch een kostbare reparatie heeft gemaakt.
Het gaat dan om een exacte plaatsbepaling van dat palletje.
Zit het bij montage of andere oorzaak (verbuiging) maar net een halve millimeter verkeerd verschoven scheelt dat al direct een hele stop.
Zie ook dit bericht en de hele draad verder: http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?p=310111#p310111
Met name ook de 2e blz.
Ook nog een ouder bericht, maar komt nog vanuit de tijd dat de NCN server ergens anders was ondergebracht. Dat geeft nu dan wat vreemde karakters met de huidig gebruikte server: http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?p=57398#p57398
Zie dan ook de vorige pagina van die draad.
Vond bij toeval nog wat meer info erover bij Ken Rockwell op zijn website.
Hoe je afwijkingen mechanisch kunt bekijken:
http://www.kenrockwell.com/nikon/nikortek.htm" onclick="window.open(this.href)return false;
Zoek dan halverwege de kop:
Aperture Calibrations