gaat dat lukken?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma aug 18 2008 11:48 pm

JanF schreef:Twee klassieke fouten bij groeps foto´s.
De eerste fout die vaak gemaakt wordt is om met teveel groothoek te fotograferen waardoor de voorste mensen veel groter zijn dan de achterste.
Dat klopt. Bovendien heb je kans dat de mensen aan de zijkant er dikker uitzien omdat ze iets in de breedte gerekt worden.
JanF schreef: Bij een volgende shoot heb je je lesje geleerd en gebruik je meer tele, maar blijkt de scherptediepte te klein en is de voorste rij scherp maar de achterste niet.
Dat is onjuist. De scherptediepte zal in beide gevallen ongeveer gelijk zijn (bij hetzelfde diafragma). Met meer tele neem je een standpunt verderweg en neemt de scherptediepte met die toenemende afstand omgekeerd evenredig toe in verhouding tot de scherptediepte die bij het gebruik van meer tele zal afnemen. (De inkadering van je groep hou je hetzelfde).
JanF schreef: Ik zou zelf schieten met iets van een 100mm. Vanaf statief!! En heel goed checken op 100% achterop je scherpje of ze allemaal scherp zijn.
Dat is een ontstellend ver overdreven tele-brandpunt. (Antoinette gebruikt een DX camera). Je bent dan zover van de groep verwijderd dat je nauwelijks meer kunt communiceren en aanwijzingen kunt geven. Tja, creatief gezien zou je op die manier wel een mooie achtergrondonscherpte in je foto's kunnen krijgen. Zelf gebruik ik wel eens een megafoon (gaat het meestal wel om heel wat grotere groepen 50-60 man).
Je 17-50 lensje is op zichzelf prima, als je op een zoominstelling uitkomt van pakweg 35-45 mm zoominstelling op een DX camera. (50 kan ook). Camera op statief. (Altijd).

Zet de kleinste mensen voor. Als het mooi weer is, zelf wat jongere mensen ervoor zittend (dames met een rokje kan niet). 2e rijtje erachteraan. Op het trapje erachter de grotere mensen zodat ze voldoende boven de andere uitsteken.
Zorg dat je beeldveld zoveel mogelijk in hoogte en breedte goed gevuld wordt, dan staan ze er het meest herkenbaar groot op.
Let er ook op dat de kleurstellingen van kleding en haardkleur ten opzichte van elkaar wat contrasterend werkt. Niet iemand met een zwarte trui of jasje achter iemand plaatsen met zwart haar, dan vallen de haren weg tegen die trui. Geen twee witte blouses naast elkaar.

Dan nog de opstelling als het mooi weer is. Als de zon schijnt moet je de zon schuin van achteren hebben van de mensen zelf. Dus enigszins zijwaarts tegenlicht voor jezelf als fotograaf. Mensen zitten dan min of meer in hun eigen schaduw. Dat helder je op met een stevige flitser. (Je kunt dan beslist niet met veel tele werken omdat een flitser dan veel te weinig vermogen heeft ---> een Nikon SB-800 flitser is misschien net te krap aan in vermogen). Waarom deze opstelling?

Als je mensen in het volle zonlicht zet knijpen ze allemaal hun ogen dicht tegen het felle zonlicht. Dat is nu juist iets wat je wilt vermijden.

Als ik zo dat koepeltje zie, kies dan een tijdstip op de dag dat het (zon)licht schuin van achter die bomen richting koepel schijnt. Het best wat later op de dag. Zodat het licht misschien nog wat gefilterd wordt door gebladerte. Teveel vlekken kan echter niet. Eerder de mensen in de zacht gefilterde schaduw zetten dan in de zon.
Je zet de mensen op het trappetje dan neer wat links (of rechts) van de koepel zodat ze nog schuin "gefilterd" strijklicht van achteren krijgen. Je koepel, omdat die rond loopt, heb je waarschijnlijk dan nog een deel van de pilaren erop die dan door dat schuine strijklicht wat meer body krijgen. (De andere kant is dan in de schaduw).

Een licht bewolkte dag is qua licht veel makkelijker. Mensen knijpen hun ogen niet dicht van het felle licht, en je hebt geen flitser nodig voor invullicht. Bovendien heb je makkelijker licht op de mensen zelf.

15 mensen lijkt veel, maar is eigenlijk niks. Daar heb je wel wat mogelijkheden in om wat meer creatief in opstelling en standpunt iets leuks te kunnen maken.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di aug 19 2008 2:43 am, 4 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Dennis71

Bericht door Dennis71 » ma aug 18 2008 11:54 pm

Mooie tips Léon, ga ik ook eens misbruiken als ik eind van de maand foto's op een bruiloft moet gaan maken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 19 2008 12:09 am

iJoost schreef:....statief gebruiken, sluitertijd die kort genoeg is voor de lange lens en de bewegende mensen...
Met gebruik van statief maakt het weinig uit om een kortere sluitertijd omwille van een telelens te gaan inzetten. Als die stevig op statief staat, beweegt die niet. Bang zijn voor bewegende mensen in een statische groepsopstelling lijkt me ook erg overdreven.

JanF

Bericht door JanF » di aug 19 2008 12:16 am

@Leon: Je begrijpt me verkeerd. Ik zeg niet dat de scherptediepte perse kleiner is bij tele. Het is gewoon een fout die je snel kan begaan bij groepsfoto´s met meerdere rijen. Een fout die overigens vaker voor komt bij tele opnames omdat je vaak een wat sneller tijd kiest.

100mm is denk ik nog wel te doen met 15 mensen zonder megafoon maar ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik inderdaad al weer erg aan het wennen ben aan de fullframe brandpuntsafstanden... kan dus wel iets korter.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 19 2008 12:37 am

JanF schreef:@Leon: Je begrijpt me verkeerd. Ik zeg niet dat de scherptediepte perse kleiner is bij tele. Het is gewoon een fout die je snel kan begaan bij groepsfoto´s met meerdere rijen. Een fout die overigens vaker voor komt bij tele opnames omdat je vaak een wat sneller tijd kiest.
Camera staat op statief, daarbij kies je niet specifiek een snellere tijd voor als je wat meer tele gebruikt. (Zie 2 reacties terug).
Mijn basis uitgangspunt bij een groepsfoto is niet de sluitertijd, maar het diafragma, altijd. Diafragma 5.6 - 8 (DX formaat).
Bij meerdere rijen zorg je dat de rijen zoveel mogelijk "tegen elkaar staan" (kun je met minder scherptediepte toe).
Als er erg weinig licht is, schroef je de ISO iets naar boven zou de sluitertijd onder een bepaalde waarde komen
(sluitertijd < 1/30 sec ).

Bij erg grote groepen en als er geen mogelijkheden zijn om mensen te "stapelen" neem ik zelf een hoog standpunt in vanaf een eerste verdieping of plat dak of neem zelf een vrij grote trap mee en zet mensen in een trapeziumvorm op een pleintje eronder. Mensen naar achteren mogen dan iets meer ruimte nemen naar de voorganger toe om ongeveer dezelfde "hoogte" boven de anderen ervoor te laten uitsteken, als de mensen meer op de voorgrond.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo aug 20 2008 7:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » di aug 19 2008 6:23 am

mij is dat ook gevraagd Antoinette alleen dan op het strand en ze willen allemaal wit aan ;))
Zat me ook al te bedenken wat ik moest gebruiken en welke instellingen te gebruiken om alle personen scherp te krijgen. :mrgreen:
en het wit normaal wit te laten lijken..
NAS Buikpijn

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » di aug 19 2008 7:26 am

Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg Léon. Het tijdstip klopt al wel (16.00 uur) moet eens kijken hoe de zon dan staat ter plekke. Ik zal eventueel flitswerk met een sb600 moeten doen..dat zal wel niet echt gaan werken. Het wel 2 grote platen piepschuim staan waar ik misschien nog wat mee kan qua reflectie. Ze zijn gewaarschuwd dat het misschien niks word dus we zien het wel ;-)
Say what you like
Do what you feel

Herman55

Bericht door Herman55 » di aug 19 2008 10:13 am

Als je om 16 uur de foto gaat maken, heb je geluk wat betreft de achtergrond. De zon schijnt dan vanaf de A12 in het open gedeelte. Zeg maar vanaf de vijver/sloot. Dus eigenlijk de opname zoals die ook in het jpgje'staat die je in je eerste berichtje had gezet.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » di aug 19 2008 10:49 am

Kom ik er nog geen keer tussen door fietsen. Zoals eerder gemeld meerdere foto's maken om zodoende de minste kans te hebben op gesloten ogen is erg goed. Er is nog en andere speelse manier om dit te voorkomen, en je hebt per slot van rekening kinderen in je gezelschap, dus kleine moeite, hilariteit en succes verzekert.
Maak er een grapje van en laat alle mensen vlak voor de opname hun ogen sluiten, je telt tot drie, waarna ze de ogen weer moeten openen en lachen. Wacht nog een tel en druk af. Dus je maakt wat grapje om de mensen te relaxen, geeft aan dat je gaat aftellen: ogen dicht, 1, 2, 3 en op de vierde tel, shoot ! Wedden dat dit werkt.
Succes,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 19 2008 12:03 pm

Antoinette schreef:Ik zal eventueel flitswerk met een sb600 moeten doen..dat zal wel niet echt gaan werken. Het wel 2 grote platen piepschuim staan waar ik misschien nog wat mee kan qua reflectie. Ze zijn gewaarschuwd dat het misschien niks word dus we zien het wel ;-)
Die piepschuim platen zou ik thuis laten, veel teveel gedoe, zeker met kinderen erbij. Die hebben dat geduld niet.
Met een beetje wind waait het om.

Zoals gezegd ga ik bij groepsfoto's uit van het diafragma, dus ik gebruik de A-instelling van mijn camera (diafragma voorkeuze) en kies f 5.6 - 8.
Omdat het een klein groepje is en de diepte van de scène als geheel met alle mensen relatief gezien vrij diep is voor het weinige aantallen mensen (je staat er dichterbij dan bij een grote groep), zou ik zeker f 8 gaan gebruiken.

Bij inflitsen moet je opletten dat je belichtingscombinatie een zodanige sluitertijd oplevert dat die binnen de flits synchronisatietijd valt. Voor een D80 is dat langer dan 1/200 sec.
Gebruik een instelling "uitgebalanceerde invulflits".

Door je ISO iets hoger in te stellen kun je het weinige vermogen van een SB-flitser iets beter benutten. Met het hoger instellen van de ISO gaar echter de sluitertijd korter worden. Met mooi weer kom je al snel boven die 1/200 seconde uit. Dus echt veel voordeel haal je er niet uit (in het gunstigste geval schat ik in dat je al niet boven pakweg ISO 160 kunt gaan).

Om een mooiere natuurlijke lichtwerking te krijgen ten opzichte van het aanwezige daglicht kun je het aandeel van het flitsvermogen naar beneden bijstellen met de +- compensatieknop van je flitser. Gebruik dan 1 – 1,5 stop minder.
Hoe het licht van een SB-600 dan praktisch uitpakt in een "inflitsen" instelling (= instelling "uitgebalanceerde invulflits") is mij niet helemaal bekend met die min compensatie, ik heb geen SB-600.

Maar een min correctie levert je opnieuw voordeel op in het te gebruiken vermogen van je flitser. Dan kun je er nog voordeel uithalen door de zoomstand van de flitser handmatig in te stellen in de plaats van automatisch gekoppeld aan de zoom-instelling van je lens.
Die SB-flitsers (uitgezonderd de nieuwste SB-900) houden namelijk geen rekening met de cropfactoren van DX camera’s. Automatisch wordt dan een veel ruimere zoomhoek van de flitser gekozen dan je werkelijk nodig zou hebben.

Stel dat je zoom-instelling van je lens op 40mm uitkomt, dan kun je handmatig de 50mm van je flitser kiezen. Bij 50mm kun je de 70mm instelling gebruiken.

Al met al denk ik dat je met een SB-600 tekort komt. Effectief moet je bij gebruik van diafragma f 8 op de camera en een minus 1 stop correctie van je flitser als f 5.6 het vermogen voor je flitser hebben.

Uitgaande van ISO 100, bij een meter of 8-10 van je mensen vandaan heb je dus een richtgetal nodig van 45 tot 56 in de juiste zoom-instelling van de reflector. Dat redt die flitser niet.

Zelfs een SB-800 is nog aan de krappe kant, maar kan net. (Zou je van een collega kunnen lenen). Met nog iets scherper je minus correctie naar beneden (anderhalve stop). Je ISO scherp afstellen dat je net onder de 1/200 sec. blijft en goed handmatig de zoomverstelling van je flitser scherp afstellen op de juiste hoek, redt je het net.

Dat is ook mijn ervaring met een SB-80 DX, een iets oudere flitser met dezelfde lichtopbrengst als een SB-800. Die redt het net bij groepsfoto’s. (Moest ik inzetten omdat mijn Metz CT-60 het begaf).

Overigens wel NEF als bestandsformaat gebruiken.

Succes.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 19 2008 12:29 pm

Nicole schreef:mij is dat ook gevraagd Antoinette alleen dan op het strand en ze willen allemaal wit aan ;))
Zat me ook al te bedenken wat ik moest gebruiken en welke instellingen te gebruiken om alle personen scherp te krijgen. :mrgreen:
en het wit normaal wit te laten lijken..
Vooral dat knippertooltje van je LCD gebruiken om het clippen van hoge lichten te controleren met witte kleding.

Christiaan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Christiaan » do aug 21 2008 4:23 pm

Waar blijft het resultaat........??? :roll:

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » do aug 21 2008 5:40 pm

Christiaan schreef:Waar blijft het resultaat........??? :roll:
Niet zo ongeduldig :lol: De foto wordt pas 27 september gemaakt :wink:
Say what you like
Do what you feel

Veganpix

Bericht door Veganpix » do aug 21 2008 7:45 pm

Antoinette schreef:Niet zo ongeduldig :lol: De foto wordt pas 27 september gemaakt :wink:
Weet je dat wel zeker? ..... :)
Antoinette schreef:....Maar de shoot is pas 7 sept gelukkig.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » do aug 21 2008 7:58 pm

Veganpix schreef:
Antoinette schreef:Niet zo ongeduldig :lol: De foto wordt pas 27 september gemaakt :wink:
Weet je dat wel zeker? ..... :)
Antoinette schreef:....Maar de shoot is pas 7 sept gelukkig.
Ja, er kon iemand niet de 7de :wink:
Say what you like
Do what you feel

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”