Wie helpt mij aan de huidige firmware voor D50 ?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma apr 30 2007 5:08 pm

Zou je kunnen doen. De wet in België is iets anders vwb garantie, naar het schijnt.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

jschellevis

Bericht door jschellevis » ma apr 30 2007 8:37 pm

Hé Roel,

Ik eis ook niet meer garantie van mijn leverancier. Ik eis redelijkheid. Als ik voor 750 euro een camera koop, dan mag je hier een bepaalde levensduur van verwachten. Ik had pech, de camera ging eerder stuk, maar na het garantietermijn.

Het is mijn inziens niet redelijk dat hier een reparatiebedrag van 334 euro bij komt kijken. Ik had 150-200 euro redelijk gevonden bijvoorbeeld.

-Jos

jschellevis

Bericht door jschellevis » ma apr 30 2007 8:41 pm

En Gerrit,

Jou opmerking spant de kroon! Een 'krakkemikkige' camera. Das lachen zeg met Gerrit. Ik snap ook wel dat het een amateur camera is, maar een 'krakkemikkige' camera koop je niet van Nikon. Ook al is het een instap model. Als dat wel zo is, dan is het maar goed ik geen Nikon meer heb! :-)

De camera is niet door externe factoren kapot gegaan. Het apparaat was zo goed als nieuw! Ik ben uiterst zuinig met al mijn spullen. Er zit echt geen zand/stof of wat dan ook in.

-Jos

GdP

Bericht door GdP » ma apr 30 2007 8:53 pm

jschellevis schreef:En Gerrit,

Jou opmerking spant de kroon! Een 'krakkemikkige' camera. Das lachen zeg met Gerrit. Ik snap ook wel dat het een amateur camera is, maar een 'krakkemikkige' camera koop je niet van Nikon. Ook al is het een instap model. Als dat wel zo is, dan is het maar goed ik geen Nikon meer heb! :-)

De camera is niet door externe factoren kapot gegaan. Het apparaat was zo goed als nieuw! Ik ben uiterst zuinig met al mijn spullen. Er zit echt geen zand/stof of wat dan ook in.

-Jos
Tja er wordt wel eens vaker om mij gelachen. Ik kan het ook niet helpen. Geen idee waar dat aan ligt. Ik zit er ook niet mee. Het kan me trouwens ook niets schelen. Ze doen maar. Wat geeft dat nu. Daar kan ik me echt niet druk om maken.

v.alberts

Bericht door v.alberts » ma apr 30 2007 9:10 pm

http://www.computerconsument.nl/pages/r ... dartID=279

Hoi,

Als je deze link leest kun je concluderen dat extra garantie kopen betekent: Opdraaien voor het risico van de verkoper. Deze laatste koopt uit JOUW portemonaie gewoon ZIJN risico af!
Beetje lullig voor hem, maar je kunt je beroepen op de verkoopovereenkomst die je hebt met hem, waarin je een som geld betaalde tegen levering van een product met een bepaalde verwachtte levensduur.
Als het product hier totaal niet aan voldoet blijft de verkoper in gebreke en is (dus) aansprakelijk te stellen voor (als ik me niet vergis...) ALLE kosten die de reparatie met zich meebrengt... Ook dus de noodzakelijke huur van andere apparatuur en eventuele extra te maken reiskosten...
Of je het zover moet laten komen is twee, maar je kunt meer dan de winkelier in de eerste instantie vrijgeeft...

Gr Vincent

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » di mei 01 2007 11:07 pm

jschellevis schreef:Hé Roel,

Ik eis ook niet meer garantie van mijn leverancier. Ik eis redelijkheid. Als ik voor 750 euro een camera koop, dan mag je hier een bepaalde levensduur van verwachten. Ik had pech, de camera ging eerder stuk, maar na het garantietermijn.

Het is mijn inziens niet redelijk dat hier een reparatiebedrag van 334 euro bij komt kijken. Ik had 150-200 euro redelijk gevonden bijvoorbeeld.

-Jos
Ik ben het volledig met je eens dat zo'n camera het langer moet doen. Het enige dat ik bedoel is dat je (bewust) een overeenkomst sluit voor een jaar garantie. Die loopt dan ook af. Als je camera na dat jaar kapot gaat, is het logisch dat je de volledige reparatiekosten moet betalen. Anders zou je de situatie ook andersom kunnen verwachten. "Dag klant, de garantieperiode is nog niet om, maar we hebben graag dat je vijftig euro bijdraagt in de reparatiekosten". Dat slaat ook nergens op. Op coulance moet je kunnen rekenen als je garantieperiode echt net afgelopen is. Een paar dagen of drie weken ofzo. Niet als de garantieperiode van een jaar al een half jaar afgelopen is.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Leverancier is aansprakelijk

Bericht door George Fennes » di mei 01 2007 11:18 pm

Roel schreef:

Code: Selecteer alles

Als je camera na dat jaar kapot gaat, is het logisch dat je de volledige reparatiekosten moet betalen. Anders zou je de situatie ook andersom kunnen verwachten. "Dag klant, de garantieperiode is nog niet om, maar we hebben graag dat je vijftig euro bijdraagt in de reparatiekosten". Dat slaat ook nergens op. Op coulance moet je kunnen rekenen als je garantieperiode echt net afgelopen is. Een paar dagen of drie weken ofzo. Niet als de garantieperiode van een jaar al een half jaar afgelopen is.

En daar klopt nu helemaal niets van Roel.

De Europese regelgeving verplicht de leverancier als deze een apparaat verkoopt aan een consument een veel langere garantie te verlenen, dan welke de fabrikant aangeeft.

Wij als consumenten hebben niets te maken met de fabrikant.

De fabrikant kan wel in zijn bepalingen zetten dat als je de drempel van de winkel uitloopt je garantie over is.

Zelfs dan nog dient de leverancier garantie te geven over de te verwachte levensduur van het apparaat.

Is die te verwachten levensduur 10 jaar dan zal de garantie 10 jaar duren.

Dus dat Jos door de leverancier met een kluitje het riet is ingestuurd, dat is gewoon schandalig.

Dus Roel wat er ook op het garantiebewijs staat, maakt niet veel uit, Brussel heeft anders beschikt en daar moeten wij ons aan houden, maar ook de leverancier.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

GdP

Bericht door GdP » wo mei 02 2007 12:33 am

Wie bepaalt de verwachte levensduur?
Of bedoeld men het garanderen van reparatie binnen een verwachte levensduur?
Als ik kijk naar wat voor rommel er op de markt wordt gedumd, dan kan je toch moeilijk verwachten, gelet op de aankoopprijs, dat daar garantie op zit naar de verwachte levensduur?
En moet je altijd zorgen voor een vervangend apparaat, wanneer het door hem geleverde voor reparatie onder garantie werd aangeboden?
Ik denk dat dit voor veel leveranciers niet op te brengen is. Op veel terreinen is de concurrentie zo groot dat men met minimale winstmarges genoegen moet nemen. Willen die zgn. Europese regels ingevoerd kunnen worden, dan zullen die winstmarges zeker omhoog moeten. En dan gaan de prijzen van bv. Nikon nog verder omhoog. :(
En wat wanneer je een aankoop hebt gedaan buiten Europa?

Ik vind het allemaal een vreemd verhaal! :(

Gerrit

George Fennes
Clublid
Clublid

EU en de regeltjes

Bericht door George Fennes » wo mei 02 2007 1:10 am

Het spijt me Gerrit, maar ook voor jouw computers geleden deze regels.

En het is inderdaad waar dat dit een extra aanslag is op de overlevingskansen van de winkelier.

Maar als het goed is, zal de winkelier/leverancier producten gaan leveren die beter en degelijker zijn.

Alles wat buiten Europa gekocht is valt natuurlijk niet onder de Europese regelgeving.

jschellevis

Bericht door jschellevis » wo mei 02 2007 9:24 am

Nou, mijn probleem is inmiddels opgelost :-)
De camera is verkocht en heb zelf een Nikon D70s met 3 jaar garantie en verzekering gekocht. (Kost een habbekrats bij MM)

Heb nog niet veel tijd gehad, maar volgens mij heeft deze camera in iedergeval een snellere autofocus en ligt voor mij lekkerder in de hand.

Na ja, uiteindelijk toch weer Nikon ;-)

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » wo mei 02 2007 9:29 am

Gefeliciteerd! Mooie camera.
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

George Fennes
Clublid
Clublid

gelukkig

Bericht door George Fennes » wo mei 02 2007 1:48 pm

Jos je hebt een hele goede keus gemaakt en ik hoop dat deze camera het langer dan 1 1/2 jaar uithoud.

Toch fijn dat je bij Nikon gebleven bent.

Ik ben echt niet merkenblind, maar een Nikon en zeker de D70s en hoger ligt gewoon lekker in de hand.

Veel succes ermee.

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » vr mei 04 2007 2:21 am

Gerrit, jij praat duidelijk door de ogen van de leverancier of fabrikant... die arme man moet al zo hard werken voor zijn geld. Het is inderdaad door Brussel allemaal bepaald dat als je een product levert dat gemiddeld 10 jaar mee HOORT te gaan, zoals bijv. een televisie, en er zit maar 1 jaar garantie op, dan is het dus niet normaal dat een tv kapot gaat na bijv. 2 jaar. De fabrikant beroept zich op dat ene jaar garantie, maar helaas, het product is VERKOCHT EN GEADVISEERD als zijnde een product dat langer hoort mee te gaan, dus naar redelijkheid heeft de consument recht op een navenant deel van de reparatiekosten, of een deel van de aankoopprijs hoort vergoed te worden..... jullie verkopers prijzen een produkt de hemel in, maar zodra het de winkel uit is, wil je geen last meer hebben van de consument. Ik ben blij dat Brussel ons consumenten beschermt tegen dit soort verkopers!! En oh ja, nog bedankt voor het feit dat je mijn camera een krakkemikkige camera noemt. En tja dat het jou niets kan schelen wat wij van zo'n laatdunkende opmerking vinden, zegt meer over jou dan over ons..... 1 ding weet ik zeker.... bij jou zal ik nooit een computer kopen of laten repareren.... Eerlijk duurt het langst!!
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

jbrood

Bericht door jbrood » vr mei 04 2007 6:04 am

ik had dus hetzelfde ; kapotte ccd-unit na 1 jaar en 3 weken (lees:http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?t=3102&postdays=0&postorder=asc&start=0)

Ook hier was de nikon niet thuis, maar nadat ik consuwijzer had gebeld, en zij mij het advies gaven om te vragen bij welke branche-organisatie de winkelier is aangesloten en dan naar de geschillencommissie te gaan, werden voor mij de kosten aanzienlijk lager. Geen 480 euro maar 50!!

Alleen de overeenkomst heb je met de winkelier en niet met Nikon, dus zal het de winkelier zijn die met een oplossing moet komen (art 17 , wetboek7)

Je mag uitgaan van een deugdelijk apparaat met een levensduur langer dan 1 1/2 jaar, en dus is de verkoper verplicht dit goed op te lossen.

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » vr mei 04 2007 10:45 am

Precies!! bij welke brancheorganisatie is GdP aangesloten? BdeHaas&Co?
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”