scherptediepte DX vs FX

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
flitslicht

Re: scherptediepte DX vs FX

Bericht door flitslicht » za mei 28 2011 11:29 pm

djunclesam schreef: En ik snap de gedachtengang van je vorige post niet helemaal, of wat je nu wilt aantonen... wellicht kun je het iets duidelijker uitleggen
:shock:

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » za mei 28 2011 11:37 pm

flitslicht schreef:Jullie begrijpen het niet. Het is een kwestie van afbeeldingsmaatstaf (=vergroting). (Voorbeeld maakt gebruik van één RAW bestand ter inforrmatie en toont dus niet de veranderingen in DOF die vermeld worden) :?
Ik waardeer je bijdragen altijd zeer: je kennis is veel groter dan die van mij.

Maarrrrr,

In de situatie(s) die jij laat zien spelen mi nog 2 andere factoren een rol:

- Minder pixels in beeld geeft minder scherpte (maar dat is in het geheel zo, zou dus met scherpteverloop in een opname niet uit mogen maken). Ik denk echter dat de scherptediepte in een beeld met minder pixels ook minder lijkt.

- Om dezelfde reden heeft de kijkafstand ook een invloed: een GROTE foto zul je van een grotere afstand bekijken dan een kleine. Een foto op postzegelformaat zal voor mij in z'n geheel onscherp zijn: dat ligt aan mijn ogen.

Ik heb kort geleden een 85/1.4 aangeschaft om juist te kunnen profiteren van de kleine scherptediepte. Ik heb hem nu al weer verkocht om 2 redenen en 1 daarvan was dat ik het verloop van de scherptediepte op 1.4 totaal niet kon waarderen: veel te abrupt: maar dat is misschien wel inherent aan die brandpunt/diafragma combinatie. De lens op zich is RAGscherp, komt bij de 105/2.8 micro in de buurt.
(De ander was overigens dat ik daardoor de lens nauwelijks gebruikte).
Willem.

Kees
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Kees » za mei 28 2011 11:49 pm

Nou, er is me weer een heleboel duidelijk geworden,
Om te beginnen kijkt iedereen er anders tegenaan. :)
Toch wordt je door zo'n calculator op het verkeerde been gezet als je niet precies weet hoe een en ander in elkaar zit.
Dus ben ik blij dat ik de vraag gesteld heb en hierdoor weer wat wijzer ben geworden.
Allemaal bedankt voor de reactie's en als de discussie nog verder gaat zal ik hem met grote belangstelling volgen want het blijft zoals Flitslicht zei
flitslicht schreef:Nog nooit een concept tegengekomen dat zoveel verwarring heeft gezaaid.
Mijn D200 heeft momenteel mijn zoon in gebruik, maar ik ga het zeker een keer vergelijken.

Nogmaals tot zover bedankt

Groet Kees

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo mei 29 2011 3:52 am

djunclesam schreef: Nee, dat is dus NIET waar... de scherptediepte is bij gelijke lens en gelijke instelling exact gelijk, altijd. Of je er nu een grote, kliene of geen sensor achter zet. Een 50mm lens gefocust op 1 meter afstand met F1.8 geeft op FX exact dezelfde scherptediepte als op DX. Omdat het een lenseigenschap is!!! Het beeld achter een lens is onafhankelijk van wat er zich daar bevindt. Als je met je blote oog in het focuspunt achter de lens gaat kijken dan zie je ook dezelfde DOF.

Dat is gewoon optica... ik blijf altijd verbaasd dat mensen er zolang over kunnen praten... iemand met een FX en een DX body die het even kan aantonen??
Sorry, maar wat je hier vertelt << en eerder in de draad, hier >> is volslagen onzin die het meest afwijkt en controversieel is van wat DOF nu juist wel is.
Uit je verhaal blijkt dat je er zelf juist helemaal niets van begrijpt. Minder dan alle anderen die hier reageren.

DOF is juist niet alleen optica. De belangrijkste factor waar DOF aan gerelateerd is, is het het menselijk zicht. Of beter gezegd: Het gebrek ervan / de tekortkomingen van het menselijk zicht. Daar is de hele DOF problematiek omheen aan opgehangen. Dat komt tot uiting in de zogenaamde COC-waarde ofwel "Circle Of Confusion" die men als grenswaarde stelt van wat het menselijk zicht als "scherp" ervaart, bij een vast gegeven kijkafstand, bij een vast gegeven afdrukformaat. Omdat een vaste afmeting afdruk in die problematiek maatstaf is waarbij de DOF wordt vergeleken, is er een samenhang met de vergrotingsmaatstaf tot een bepaald gebruikt opnameformaat. Verschillende opnameformaten leveren andere vergrotingsmaatstaven op om tot diezelfde afmeting afdruk te komen. Vandaar dat het wel degelijk uitmaakt welke film/ of sensorformaat je in die vergelijking betrekt.

Puur optisch gezien is er helemaal geen "scherptediepte". Er is slechts één punt scherp, Ervoor of erachter is al niet meer scherp.
Bekeken over de punten verdeeld over een oppervlak, is er slechts één vlak wat scherp is.

Wil je goede achtergronden van DOF kennen, lees dan de achterliggende info op:
http://toothwalker.org/optics/dof.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://toothwalker.org/optics/dofderivation.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://toothwalker.org/optics/vwdof.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo mei 29 2011 6:32 am

Bovenstaande reactie gaven mij een déjà vu gevoel.
Exact dezelfde discussie, nu bijna drie jaar geleden......helaas toen niet echt lekker afgerond.
Het blijft een boeiend onderwerp.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mei 29 2011 8:48 am

Het onderwerp wordt geregeld aangesneden. Ook een uitgebreide draad hier: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20&t=29772" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar komen ook andere zaken aan bod zoals diffractie, en "beeldcirkels".
Vriendelijke groet, Léon Obers

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo mei 29 2011 8:53 am

wblink schreef: - Minder pixels in beeld geeft minder scherpte (maar dat is in het geheel zo, zou dus met scherpteverloop in een opname niet uit mogen maken). Ik denk echter dat de scherptediepte in een beeld met minder pixels ook minder lijkt.
De gewenste afdrukresolutie maakt ook deel uit van de formule waarmee je de CoC uitrekent voor een bepaalde bekijksafstand en afdrukgrootte.
wblink schreef: - Om dezelfde reden heeft de kijkafstand ook een invloed
Die bekijksafstand zit inderdaad ook in de CoC ingebakken.
wblink schreef: een GROTE foto zul je van een grotere afstand bekijken dan een kleine.
Dat hangt er vanaf. Als je een tijdschrift of krant leest zit je niet bij ieder verschillend formaat foto de afstand tussen het blad en je oog te veranderen om te zorgen dat elke foto steeds even groot in je blikveld komt. Je houdt de afstand tussen tijdschrift en oog steeds hetzelfde waardoor elke foto een ander formaat heeft in je blikveld. Als de fotografen voor elke foto de DOF zouden hebben uitgerekend met een standaard DOF calculator zijn die berekeningen daardoor niet meer geldig voor de verschillende formaten in het blad, want die gelden alleen voor een 8x10" afdruk bekeken vanaf 25cm oid (en een 16x20" afdruk bekeken vanaf 50cm etc.).

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » zo mei 29 2011 11:20 am

Dit is trouwens een uitgebreidere calculator, die ook rekening houd met afdruk grootte, kijkafstand en zichtvermogen.

http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... ulator.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » ma mei 30 2011 11:03 am

Léon Obers schreef:
djunclesam schreef: Nee, dat is dus NIET waar... de scherptediepte is bij gelijke lens en gelijke instelling exact gelijk, altijd. Of je er nu een grote, kliene of geen sensor achter zet. Een 50mm lens gefocust op 1 meter afstand met F1.8 geeft op FX exact dezelfde scherptediepte als op DX. Omdat het een lenseigenschap is!!! Het beeld achter een lens is onafhankelijk van wat er zich daar bevindt. Als je met je blote oog in het focuspunt achter de lens gaat kijken dan zie je ook dezelfde DOF.

Dat is gewoon optica... ik blijf altijd verbaasd dat mensen er zolang over kunnen praten... iemand met een FX en een DX body die het even kan aantonen??
Sorry, maar wat je hier vertelt << en eerder in de draad, hier >> is volslagen onzin die het meest afwijkt en controversieel is van wat DOF nu juist wel is.
Uit je verhaal blijkt dat je er zelf juist helemaal niets van begrijpt. Minder dan alle anderen die hier reageren.
Mans genoeg als ik ben durf ik ook mijn ongelijk toe te geven als ik dat heb. Bij deze dus.

Ik heb wel gelijk in het feit dat vergroting achteraf er niets mee te maken heeft. Anders zou je ook je je DOF kunnen aanpassen door het afbeeldingsformaat aan te passen. Een vergroting op de sensor is niet aan de orde omdat je dan een andere kijkhoek/focallength gebruikt. Resolutie heeft minieme invloed maar is met de huidige generatie sensors ook niet meer van invloed. COC is inderdaad het ' magische' woord.

Excuses voor mijn posts. :oops: ik zal me voortaan inhoudelijk afzijdig houden.

Maar nu ben ik alsnog benieuwd naar iemand die het even wil laten zien dat het echt zo is (zelfde lens en instellingen op FX en DX). Tenslotte kan een theorie nog zo ingewikkeld zijn, niets zo eenvoudig als praktijk voorbeelden :wink:
Fin.

george013

Bericht door george013 » ma mei 30 2011 11:14 am

Denk dat voor een verduidelijking een meetkundige weergave onontbeerlijk is.
Dan blijkt dat het vrij elementaire meetkunde te zijn.
George

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma mei 30 2011 12:21 pm

djunclesam schreef:Ik heb wel gelijk in het feit dat vergroting achteraf er niets mee te maken heeft. Anders zou je ook je je DOF kunnen aanpassen door het afbeeldingsformaat aan te passen.
Zelfs dat blijft je niet bespaard want dat kan inderdaad. Hier drie voorbeelden van één foto (van de Canon website), dus alleen de vergroting is anders en daarmee de scherptediepte:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal kijken of ik straks tijd heb nog even twee plaatjes met DX/FX te schieten, ik wilde toch nog wat uitproberen.

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma mei 30 2011 4:46 pm

Hier dan, twee foto's met f/4, beide scherpgesteld op de brug.

D300, 70-200VRII @ 70mm f/4:
http://03jisq.bay.livefilestore.com/y1p ... D300_4.jpg

D700, 70/200VRII @ 105mm f/4:
http://03jisq.bay.livefilestore.com/y1p ... 700_4.jpgg
Laatst gewijzigd door flitslicht op ma mei 30 2011 4:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » ma mei 30 2011 4:51 pm

Ik denk dat hier wat fout gaat.
Linkjes naar dezelfde beelden.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma mei 30 2011 4:53 pm

Dank, het is gefikst.

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » ma mei 30 2011 7:41 pm

flitslicht schreef:Hier dan, twee foto's met f/4, beide scherpgesteld op de brug.

D300, 70-200VRII @ 70mm f/4:
http://03jisq.bay.livefilestore.com/y1p ... D300_4.jpg

D700, 70/200VRII @ 105mm f/4:
http://03jisq.bay.livefilestore.com/y1p ... 700_4.jpgg

Hier gaat het dus niet goed. De scherptediepte is op foto 1 meer dan op foto 2, omdat er een korter brandpunt gebruikt wordt. 70 ipv 105. Hoe korter het brandpunt van het objectief hoe meer scherptediepte bij gelijke diafragma instelling.

Ik zal straks proberen een tekeningetje te plaatsen waain het te zien is dat scherptediepte gelijk blijft bij FX of DX met het zelfde objectief.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”