Wat doe ik verkeerd

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
calina

Re: Wat doe ik verkeerd

Bericht door calina » do jul 07 2011 1:27 am

Misschien had je bij foto 4 juist een groter diafragma moeten nemen zodat de zwaan er sterker uit kwam. Je had dan ook sneller gezien waar je scherp/onscherp zou zijn denk ik.
Van de 4 foto's is nr. 4 m.i. wel de betere.

Gr. Astrid

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jul 07 2011 1:34 am

Karamanli schreef:Foto 4 Iso 200 300mm f/29 1/60
f29? Dat is precies de verkeerde kant op met je diafragma. Je moet je diafragma juist meer open zetten. Dus iets als f5.6 of zo.

1/60ste is ook veel te langzaam. Bij 300mm moet je meer denken richting 1/500ste zonder VR, met VR wat langer als het onderwerp niet zelf beweegt.

f29 is trouwens een waarde waarbij je foto's ook echt onscherp worden doordat je licht door een heel klein gaatje moet. Dat geldt overiegsn voor elk objectief. De scherpste foto's krijg je meestal rond 1 a 2 stops van de laagste waarde die je kan kiezen (en dus het grootste diafragma, opening). Bij een f2.8 objectief is dat dus zo tussen de f4en f5.6. Bij een f5.6 dus rond de f8 of f11. Meestal. Kijk naar de diverse sites met reviews om het voor je eigen objectieven te bekijken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Karamanli
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Karamanli » do jul 07 2011 1:57 am

Patrick schreef:
Karamanli schreef:Foto 4 Iso 200 300mm f/29 1/60
f29? Dat is precies de verkeerde kant op met je diafragma. Je moet je diafragma juist meer open zetten. Dus iets als f5.6 of zo.

1/60ste is ook veel te langzaam. Bij 300mm moet je meer denken richting 1/500ste zonder VR, met VR wat langer als het onderwerp niet zelf beweegt.

f29 is trouwens een waarde waarbij je foto's ook echt onscherp worden doordat je licht door een heel klein gaatje moet. Dat geldt overiegsn voor elk objectief. De scherpste foto's krijg je meestal rond 1 a 2 stops van de laagste waarde die je kan kiezen (en dus het grootste diafragma, opening). Bij een f2.8 objectief is dat dus zo tussen de f4en f5.6. Bij een f5.6 dus rond de f8 of f11. Meestal. Kijk naar de diverse sites met reviews om het voor je eigen objectieven te bekijken.
Beste Patrick
Ik had sluitertijd laag gezet maar ik kreeg diafragma niet lager. camera stond stand m ik heb de foto's genomen met statief en vr uitgezet. later ben ik achter gekomen hoe ik diafragma lager moest zetten maar toen was ik al thuis. Eerste 3 foto's heb ik later gemaakt met D90 en Nikon 55-300 lens.
Groetjes Murat

Nikon D90 en Nikon D7000
Nikon 18-105 VR, ,Tokina 11-16mm 2.8, Nikon AF-S 80-200mm 2.8,, Tamron 90mm 2.8 macro, Nikon 35mm 1.8
Tamron 17-50mm, Sigma 24-70mm 2.8, 2xNikon SB600, Metz 44 AF-4N digital flitser,

hansvk
Forumlid
Forumlid

Bericht door hansvk » do jul 07 2011 7:54 am

Ik denk dat je het nog niet goed doorhebt met de sluitertijd. Alle foto's zijn met te lange sluitertijd genomen. Zie de opmerking ook van Patrick hiervoor. Op welke stand fotografeerde je? Bij een kortere sluitertijd kan hoeft het diafragma bij foto 4 niet op f29, maar kan het bijv naar f11.
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)

Karamanli
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Wat doe ik verkeerd

Bericht door Karamanli » vr jul 08 2011 1:55 am

Bedankt voor alle tips en adviessen, ik moet nog veel leren ik ben bijna elke dag bezig met mijn camera's te leren kennen. Dankzij jullie hulp leer ik meer. In september ga ik een cursus volgen ik heb me nu al opgegeven. Alleen met deze lens kreeg ik niets voor elkaar. Ik heb de foto's gezien van andere keden ze zijn prachtig. Omdat ik niet tevreden was met foto's die ik gemaakt heb, heb ik vandaag lens geruild met nikon af-s vr 70-300mm f/4.5-5.6G if-ed. Ik heb gelijk getest in dierentuin amersfoort resultaat ik ben tevreden.
Groetjes Murat

Nikon D90 en Nikon D7000
Nikon 18-105 VR, ,Tokina 11-16mm 2.8, Nikon AF-S 80-200mm 2.8,, Tamron 90mm 2.8 macro, Nikon 35mm 1.8
Tamron 17-50mm, Sigma 24-70mm 2.8, 2xNikon SB600, Metz 44 AF-4N digital flitser,

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door André » vr jul 08 2011 7:35 am

Probeer de bekende sluitertijd-formule te hanteren, deze formule is heel simpel. Zorg dat je sluitertijd maximaal 1,5 keer je lengte is. Dus als je een foto maakt op 300mm mag je sluitertijd maximaal 1/450 van een seconde zijn, liefst sneller b.v. 1/800 of 1/1250, maar dus NIET 1/300 of 1/60.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jul 08 2011 8:35 am

Zoals al aangegeven kortere sluitertijd en zoals nog niet aangegeven geen AFS maar AFC toepassen voor bewegende objecten zoals dieren.

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » vr jul 08 2011 8:50 am

Wellicht voor TS makkelijk om even te weten:

Sluitertijd is een deel van een seconde, dus hoe hoger het getal, hoe korter (minder licht): 1/500 is dus een kortere/kleinere sluitertijd als 1/60 van een seconde
Diafragma, de opening van de lens, is groter als het getal kleiner is: Dus f/5.6 is een grotere opening (meer licht) dan f/29 (piepklein gaatje, weinig licht)

Als je foto bijvoorbeeld goed belicht is, bij 1/60s en f/29, dan is ie dat ook bij 1/120s (2x zo kort) en f/21 (2x zo grote opening)

lees eens: basisbegrip belichting
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Outlander
Forumlid
Forumlid

Bericht door Outlander » vr jul 08 2011 9:05 am

Als ik de laatste foto van de de zwaan zie lijkt het er op dat de camera met autofocus op matrixmeting ( Gehele veld ) staat, dan pakt de camera het punt wat het dichtste bij is het scherpste en naar gelang je diafragma wordt de scherpte diepte bepaald. bij deze foto vleugel / poot.
Om de zwaan mooier tot zijn recht te laten komen zou ik scherpstellen op spotmeting en die op het oog of snavel van de zwaan richten, compositie maken en afdrukken.
proberen maar, Succes. :)
" Foto's " , een copy van de werkelijkheid

Jos Jansen

D300 . MB-D10 . 18-70mm f/3.5-4.5G . 50mm f/1.8G . Manfrotto 055

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » vr jul 08 2011 9:47 am

Je sluitertijd korter maken is dus een hoger getal :) Volgens mij heb je in je 2e serie langere sluitertijden.
Een handig ezelsbruggetje is dat je sluitertijd (bij uit de hand fotograferen) ongeveer gelijk moet zijn aan je brandpuntsafstand om een scherpe foto te krijgen, dus brandpuntsafstand 300 mm, sluitertijd 1/300, uitgaande van fullframe. Als je een zgn. cropcamera hebt, moet je daar ook nog een keer de cropfactor bijrekenen, meestal x1.5. Je moet dus minimaal een sluitertijd hebben van 1/450. Omdat je een VR objectief hebt kun je dat natuurlijk wat naar beneden bijstellen.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » vr jul 08 2011 11:28 am

Outlander schreef:Als ik de laatste foto van de de zwaan zie lijkt het er op dat de camera met autofocus op matrixmeting ( Gehele veld ) staat, dan pakt de camera het punt wat het dichtste bij is het scherpste en naar gelang je diafragma wordt de scherpte diepte bepaald. bij deze foto vleugel / poot.
Om de zwaan mooier tot zijn recht te laten komen zou ik scherpstellen op spotmeting en die op het oog of snavel van de zwaan richten, compositie maken en afdrukken.
proberen maar, Succes. :)
Zo wordt het wel verwarrend.
Matrixmeting of spotmeting hebben betrekking op de lichtmeting en hebben helemaal niets met autofocus/scherpstelling te maken.

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » za jul 09 2011 9:13 pm

Misschien is het een idee om een basiscursus fotografie te gaan volgen.
Hier leer je alle functies van je camera goed kennen, en tevens leer je een hoop
trucjes voor het maken van je compositie. Voor de beginnende fotograaf echt een aanrader.
Het scheelt je zeker 500 kliks alleen al om de basis onder de knie te krijgen.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » za jul 09 2011 9:59 pm

Giso schreef:Misschien is het een idee om een basiscursus fotografie te gaan volgen.
Hier leer je alle functies van je camera goed kennen, en tevens leer je een hoop
trucjes voor het maken van je compositie. Voor de beginnende fotograaf echt een aanrader.
Het scheelt je zeker 500 kliks alleen al om de basis onder de knie te krijgen.
Draadje nog even goed lezen: hij had zich al opgegeven voor een basiscursus.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”