nikon d3100 + f1.8, 55m

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
cindyv

Re: nikon d3100 + f1.8, 55m

Bericht door cindyv » wo aug 24 2011 12:58 am

2000 euro is voor mij toch wel iets te veel :P Dank jullie wel!

Zag trouwens op het forum iemand die zijn 50mm f1.4 G verkoopt, dus misschien wordt dat hem :)

Carebear
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Carebear » di nov 25 2014 11:37 am

Geen idee of ik nog reactie krijg op dit forum na 4,5 jaar, maar ik heb eigenlijk dezelfde wens als cindy, maar verbaas mij erover dat er niets genoemd wordt over de cropfactor en het feit dat de beeldhoek vergelijkbaar is met 75mm i.p.v. de gewenste 50mm. Een 50mm f/1.8 is dan wat je zou willen, maar dan een DX objectief en niet een FX, toch?
Ik ben benieuwd of Cindy de 50mm gekocht heeft en of het is wat ze ervan verwacht had. Ik twijfel nu namelijk of ik de 50mm koop of de 35mm f/1.8 G ED (die wel weer een stuk duurder is).
Ik hoop op reacties!

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » di nov 25 2014 12:11 pm

Beste C,
Welkom.
Ik kan niet ruiken welke kamera je hebt, en wat je wilt bereiken.
Heb je de handleiding van de kamera al nagezien op het hoofdstuk FX-DX en beeldhoek?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Carebear
Forumlid
Forumlid

Bericht door Carebear » di nov 25 2014 1:12 pm

Dag Gijs,
Ik heb dezelfde camera als Cindy, dus ook een d3100. Ik heb de verschillende objectieven (50mm f/1.8 FX en 35 mm f/1.8 DX) bekeken op de site van nikon en op internet gekeken naar voorbeeldfoto's. Als ik het goed begrijp zou ik bij de AF-S 50mm f/1.8 G meer afstand van mijn object moeten nemen om hetzelfde beeld vast te leggen dan bij een fullframecamera met hetzelfde objectief. Ik verlies dus toch weer een aardig gedeelte van mijn beeldhoek door de 50mm te nemen, ten opzichte van de 35 (die overigens ook in FX formaat bestaat). Die is alleen weer stukken duurder en daardoor voor mij (op dit moment geen optie).
Lastig dilemma! Kortom een oproep aan Nikon om een AF-S 50mm f/1.8 DX objectief op de markt te brengen ;-)

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: ... te brengen

Bericht door gijs sandberg » di nov 25 2014 1:30 pm

Beste C,
Er is al verwarring genoeg, zoals je vond bij de spec 35mm 1.8 die in dx en fx formaat bestaat.
Bovendien zijn de verschillen niet echt wereldschokkend.
Als middenweg is er ook nog de micro nikkor 40mm 2.8, speciaal voor DX kamera's.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di nov 25 2014 1:44 pm

Carebear schreef: Lastig dilemma! Kortom een oproep aan Nikon om een AF-S 50mm f/1.8 DX objectief op de markt te brengen ;-)
Carebear,
Ik krijg sterk de indruk dat je niet begrijpt dat de beeldhoek van welk 50mm objectief dan ook op een DX camera gelijk blijft. Het maakt dus niet uit of het een DX dan wel een FX objectief betreft. Een eventueel 50mm DX objectief zal dus op jouw camera dezelfde beeldhoek hebben als de al beschikbare FX 50mm objectieven. Omdat enkele Nikon 50mm varianten al zeer scherp geprijsd zijn, is het niet te verwachten dat er nog een 50mm DX variant bij zal komen.
Indien het je echter te doen is om een objectief voor het DX formaat aan te schaffen, dat dezelfde beeldhoek heeft als een 50mm objectief op een FX body, moet je dus zoeken naar een objectief van 50 : 1.5 = 33.33 mm. Zoals al eerder is opgemerkt komt een 35mm objectief daarbij het dichtst in de buurt.
Jur

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » di nov 25 2014 6:03 pm

Carebear schreef: Ik verlies dus toch weer een aardig gedeelte van mijn beeldhoek door de 50mm te nemen, ten opzichte van de 35
Ja, een lens met een grotere brandpuntsafstand geeft altijd een kleinere beeldhoek op eenzelfde sensor. Een DX sensor heeft een kleinere beeldhoek dan een FX sensor bij eenzelfde brandpuntsafstand.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Carebear
Forumlid
Forumlid

Bericht door Carebear » di nov 25 2014 9:45 pm

Jur schreef:
Carebear,
Ik krijg sterk de indruk dat je niet begrijpt dat de beeldhoek van welk 50mm objectief dan ook op een DX camera gelijk blijft. Het maakt dus niet uit of het een DX dan wel een FX objectief betreft. Een eventueel 50mm DX objectief zal dus op jouw camera dezelfde beeldhoek hebben als de al beschikbare FX 50mm objectieven.
Beste Jur,
Wat ik opmaak uit deze informatie:http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... actor.html en informatie van de nikon site zelf (http://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikkor-lenses/auto-focus-lenses/fx/single-focal-length/af-s-50mm-f-1-8-nikkor[/url]: "FX-formaat standaardobjectief van 50 mm (75 mm bij gebruik met een Nikon DX-formaat SLR)", is dat een 50mm FX objectief op een DX camera dus wel degelijk een andere beeldhoek heeft.

Als ik de informatie verkeerd begrijp, hoor ik het graag!

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo nov 26 2014 8:44 am

Beste Carebear,
Dat is echt een misverstand: 50mm blijft 50mm, ongeacht DX of FX objectief. Je kunt het zelf bekijken met de objectieven-simulator op de Nikon site. KLIK

Voorbeeld

Met DX-objectief
Afbeelding

Met FX-objectief
Afbeelding
Jur

Carebear
Forumlid
Forumlid

Bericht door Carebear » wo nov 26 2014 9:25 am

Dank je wel voor de opheldering. Zo is het een stuk duidelijker. Door alle informatie op internet dacht ik inderdaad dat het een verschil zou uitmaken of ik een FX of DX formaat objectief zou kopen. Als ik dit zie ga ik voor de 50mm. Bedankt!

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » wo nov 26 2014 1:38 pm

Er zijn geen speciale FX objectieven, maar er zijn wel speciale DX objectieven. Omdat bij DX alleen het middelste deel van het beeld gebruikt wordt, maakt het dus niet uit of de hoeken vignetteren. Als je dus een dergelijk objectief op een FX camera zet, waarbij dan het volledige beeld gebruikt wordt, dan krijg je hele donkere en onscherpe hoeken.
Dus als er DX op het objectief staat, kun je dat objectief beter niet op een fullframe camera gebruiken.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » wo nov 26 2014 7:01 pm

Je kunt op - meen ik - alle Nikon FX camera's instellen of ze automatisch op DX-modus moeten omschakelen als je een DX objectief monteert.
Dus m.i. geen reden een DX objectief op een FX camera niet te gebruiken. Alleen weet wat het effect is nl. minder pixels tenzij je die zwarte kring rondom je foto mooier vindt.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo nov 26 2014 7:11 pm

Jaap Driest schreef: Omdat bij DX alleen het middelste deel van het beeld gebruikt wordt, maakt het dus niet uit of de hoeken vignetteren.
DX objectieven worden berekend op een kleinere beeldcirkel en kunnen als die beeldcirkel wat te krap is bemeten ook vignetteren op DX camera's.
Jur

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » do nov 27 2014 11:11 am

@henkk: op zich correct, maar niet meer dan nuttig als noodgreep. Geb je een FX-camera, dan is het zonde om daarvoor nog DX-objectieven te gaan kopen.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”