Helemaal mee eens! Het gaat mij niet om de beschadigingen (heb ik in 10 jaar nog geen enkele keer gehad). Wel om het poetswerk. Met filter ervoor kan ik alle vingers en hondenlikken er zonder veel risico weer afvegen. Uiteraard voorzichtig, maar mocht er toch een kras ontstaan is de schade beperkt. Ik kan me niet voorstellen dat een verzekering zoiets zal dekken. Heb met mijn 17-55/2.8 al eens vastgesteld dat je het verschil met/zonder vooral merkt in lage contrasten met weinig licht. Dan heeft de AF van mijn D200 wat meer moeite met zoeken. Mocht zich dat voordoen dan schroef de filters er gewoon even af, maar meestal doet het AF-assist licht van de SB-800 al wonderen...ElRonno schreef:Zonnekap of niet, verzekering of niet... ik moet met mijn camera nogal eens door menigten dringen en mijn UV'tjes hebben daarbij nogal wat vette vingers, ellebogen, suikerspinnen en druppelende ijsjes te verduren. Zo'n glaasje boen ik daarna rustig schoon, dat doe ik liever niet met lenzen. Dus ze blijven erop, ook al hebben ze optische nadelen.
Groeten,
Marnix
Zeer tevreden Nikon NC-filter gebruiker.