Zoo Amersfoort weer eens bezocht

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Zoo Amersfoort weer eens bezocht

Bericht door Patrick » ma sep 03 2012 2:46 am

André schreef:Graag tips voor een betere/andere bewerking, dat blijft echt mijn zakke punt.
Bij deze. Ik heb de NEF's van foto 1 en 2 ontvangen. Foto 2 viel niet zoveel eer aan te behalen wat mij betreft; die is echt niet scherp. Ik denk dat je met wat kortere sluitertijden moet schieten. Voor wat marge. En goed scherpstellen. De scherpte lijkt hier ook niet helemaal goed te liggen. Iets voor het onderwerp. De neus is scherper dan de ogen bijvoorbeeld.
André schreef:Foto 1
Afbeelding
Ik kom op zoiets uit. Het is gedaan in Lightroom. De uitsnede is vrij gekozen. Het lichaam aan de rechterkant is nogal overbelicht. Dus dat heb ik er maar grotendeels afgesneden... Wat betreft kleuren, waar ik natuurlijk wel wat moet gokken, kom ik toch wel op iets heel anders uit. En dat is ook niet mijn sterkste punt, maar ik denk dat het beter klopt dan wat jij had. Het zou zelfs kunnen dat het mooier is er nog wat groen uit de kat te halen. Maar het geeft in ieder geval een richting aan. De ogen heb ik wat extra verzadiging gegeven met een penseel.

Mijn versie:
Afbeelding

Hé. Nu ik ze onder elkaar zet zie ik dat je me een ander bestand gegeven hebt; dat is niet jouw foto te zien aan de ogen. Ik had bewust niet meer gekeken naar jouw bewerking omdat ik daar niet door beïnvloed wilde worden... :shock:

Oh ja. 1/40 bij 145mm zonder VC/VR? Kan eigenlijk niet, hè? :roll:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door André » ma sep 03 2012 10:28 am

Ik zie inderdaad ook dat het niet dezelfde foto is,

Maar het resultaat ziet er inderdaad een stuk beter uit.

De foto waar geen verder geen verbetering uit te halen is (De tijger) is op het statief gemaakt.

Jij zegt dat foto 2 (Eigenlijk ook de verkeerde foto, want je had om de lynx en de aap gevraagd) is denk ik wel scherp, maar inderdaad op de neus. Deze foto is gemaakt vanaf statief en "zou" dus eigenlijk niet onscherp mogen zijn.

De korte sluitertijd snap ik achteraf wel, we stonden onder een laag en donker afdakje, dus weinig licht. Ik denk dat ik me meer moet gaan aanwennen wat bewuster de foto te gaan maken. Ik ben meestal vrij opgewonden over de prachtige schoonheid van deze dieren (vooral katachtige) dat ik de camera pak en "klik" (Ik zorg meestal wel voor een bewust gekozen diafragma, maar verder let ik niet op de sluitertijd wat ik eenvoudig kan oplossen diie de Iso op te schroeven). Tja weer een wijze les dus.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

JBD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door JBD » ma sep 03 2012 10:31 am

Ik zie wel dat ik nodig weer eens naar de dierentuin Amersfoort moet. Mooie platen André

pveenstra
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door pveenstra » ma sep 03 2012 10:37 am

Bovenstaande discussie brengt mij op een idee: :idea:
Het maken van foto's is één ding (en het zijn mooie foto's, André!), maar bewerken is blijkbaar ook belangrijk! Goed onderwerp voor een NCN-workshop? En dan niet 'waar zitten de benodigde knopjes in LR, PS, PSE, Capture NX, etc, maar vooral wanneer je nu wat moet bijstellen, leren kijken zeg maar.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

Johan v. V.
Clublid
Clublid

Bericht door Johan v. V. » ma sep 03 2012 10:41 am

pveenstra schreef:Bovenstaande discussie brengt mij op een idee: :idea:
Het maken van foto's is één ding (en het zijn mooie foto's, André!), maar bewerken is blijkbaar ook belangrijk! Goed onderwerp voor een NCN-workshop? En dan niet 'waar zitten de benodigde knopjes in LR, PS, PSE, Capture NX, etc, maar vooral wanneer je nu wat moet bijstellen, leren kijken zeg maar.
+1
En als we dan toch 'ideeen' spuien, organiseert NCN wel eens een beginners'cursus' en workshops macro- of portretfotografie en dergelijke?
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

EdwinKort
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door EdwinKort » ma sep 03 2012 10:42 am

Goed idee :)
Mijn foto-site
Helaas, geen Nikon-spul meer.
Zend PM als je mijn foto wil bewerken, zodat ik er iets van kan leren