Jaja, zoveel mensen zoveel meningen. Gelukkig maar anders werd het leven een saaie bedoening. Nou ik heb wat uit te leggen denk ik. Een aantal lenzen hebben/ hadden mijn voorkeur.
Nikon: 300 f/4 ; AF-S 70-200 VR IF f/4 ; AF-S 70-300 VR f/4.5-5.6 ....en nog wat van dat spul. De afkortingen die
Ik hier gebruik zullen niet helemaal correct zijn maar ach...gaat even om de branpunten..
Ik ben bij Tools geweest vanmiddag en heb wat uit kunnen testen.
Eerst een 2e hands Nikkor AF 80-400mm f/4.5-5.6D ED D VR, waar Tools er vier van in de 2de hands handel heeft staan. Op de D7000 geschroefd en effe onder de luifel schuilend voor de flinke regenbui op dat moment, wat opnames gemaakt. Mij viel direct op dat de autofocus niet echt rap was. Vond het geen fijn objectief.
Daarna een nieuwe AF-S 300 f/4 erop. Nog steeds in de hevige regen. Zonder de VR en met het hele sombere weer op dat moment was het natuurlijk niet de ideale omstandigheid om dit objectief aan de tand te voelen. Terug in de winkel werd mij duidelijk na een gesprek met de uiterst vriendelijke en kundige verkoper, dat het gebruik van dit objectief niet echt heel breed inzetbaar is voor mij. Ik ben geen echte vogelaar namelijk. Fantastische objectief maar eigenlijk beperkt voor mij in het iets meer allround gebruik wat ik voor ogen had. Misschien toch iets teveel blindgestaard op de fantastische beelden die dit objectief kan voortbrengen.
De volgende was de nieuwe nikon AF-S 70-200 f/4 ID VR etc.... Een heel mooi licht van gewicht en toch erg solide aanvoelende objectief. Ook hiermee naar buiten en jee..wat een fijne lens. Niet het bereik van een 300 mm maar best een hele behoorlijke snelle autofocus. Het gebruik van een TC kwam ook ter sprake bij de 70-200 f/4. Volgens verkoper is de TC14.... heel goed te gebruiken icm dit objectief echter weer met het bekende verlies dat je erbij krijgt. Op mijn vraag of de prijs van een 70-200 f/4 én een TC14 tesamen veel verschil uitmaakte met bijvoorbeeld de Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VRII zonder TC ? Ja best wel natuurlijk zo 'n 300 euro! Nou die ook even mee naar buiten genomen met wederom nagenoeg dezelfde weersomstandigheden als die andere objectieven...oeps wat een verschil!! Na overleg met mijn vrouw waarvan de mondhoeken alweer redelijk naar de normale stand waren gekomen, uiteindelijk de knoop doorgehakt. Alle voorgaande berichten en vragen mijnerzijds ten spijt en bijna in de overtuiging dat die 300f/4 het zou gaan worden ben ik toch blij dat ik de moeite heb genomen om verschillende objectieven te gaan testen om tot een, naar mijn mening, juiste keuze te komen.
Ja het is dan toch maar de duurste van het rijtje geworden, de Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VRII. Idd een bak met geld en ja ik had nog verder kunnen kijken en wat als ik...? Ik weet het, ik weet het. Nu zal jullie reactie iets zijn in de trand van :" maar je wilde toch vogeltjes e.d. Fotograferen en je vroeg ons de oren van de kop over TC enzo..en .nu kom je weer minstens 100 mm tekort omdat je een 300 met TC wilde...en...en.. Ja jullie hebben gelijk. Ik denk dat ik nu met dit objectief veel breder inzetbaar ben en hier ooit (volgens mijn vrouw ergens volgend jaar) een TC20 ... op kan. De vogeltjes zullen er vast volgend jaar ook nog wel zijn.
Ik ben er blij mee, mijn vrouw houd nog steeds van me, en ik van haar natuurlijk

M.v.g Peter.
D750 met wat Sigma ART glas.